Engelskt namn: Journalism and culture II and practical placement
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2012-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-08-29
Kurskod: 1KU004
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Journalistik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2008-08-14
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-06-23
Denna kurs har en specialisering mot kulturjournalistik som huvudsyfte. Målet är att de studerande efter kursen ska ha de specifika kunskaper och förhållningssätt som krävs för att kunna bevaka, kritiskt granska och journalistiskt presentera kulturella uttryck och olika delar av kultursektorn. I kursen ingår också en tio veckor lång praktik. I kursen ingår momenten: 1. Perspektiv på kultur, 2. Kulturjournalistikens genrer och 3. Praktik.
Efter avslutad kurs ska studenten: - visa inblick i kultursektorns politiska, sociala och ekonomiska villkor, - kunna redogöra för grunddragen i de kulturpolitiska målen liksom centrala kulturpolitiska begrepp, - kunna analysera diskussioner om hög och låg kultur, fin-, populär och folkkultur, - ha god kännedom om kulturjournalistikens genresystem, - kunna analysera kulturkritik, - kunna producera kulturjournalistiska texter i relevanta genrer, och - ha inhämtat erfarenheter och praktiskt tillämpat och utvecklat sina kunskaper under praktiken.
Univ: Programmet för kulturjournalistik, termin 1 och 2 med godkända resultat, eller motsvarande kunskaper.
Undervisningen på moment 1 och 2 består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, praktiska övningar samt muntliga och skriftliga presentationer. Stora delar av undervisningen kräver närvaro. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Frånvaro från obligatorisk sammankomst medför restuppgift. I kursen ingår också praktik på tidning, radio, teve eller annan lämplig redaktionell arbetsplats. Moment 1. Perspektiv på kultur (7,5 hp) Perspectives on culture Innehåll Kursmomentets mål är att ge de studerande fördjupade kunskaper om olika kulturbegrepp, där kulturpolitik och kulturförmedling teoretiskt och praktiskt sätts in i en bred kultur- och samhällskontext. Centrala begrepp analyseras såväl inom kulturpolitiken som inom olika kulturvetenskapliga forskningstraditioner. Utifrån kulturhistoriska perspektiv vill kursen ge kunskap om klyftan mellan hög och låg kultur i olika historiska kontexter samt vilken roll den spelar idag. Kulturpolitiken ses utifrån dagens kulturinstitutioner och i ett historiskt perspektiv. Momentet syftar även till att ge inblick i villkoren för nutida konstnärligt skapande inom olika uttrycksformer. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten: -visa inblick i kultursektorns politiska, sociala och ekonomiska villkor, -kunna redogöra för grunddragen i de kulturpolitiska målen, -Kunna redogöra för centrala begrepp inom kulturpolitiken, -visa insikt om olika konstarters varierande bedömningsgrunder, -kunna redogöra för kulturkritikens villkor och uttryck, och -ha kännedom om och kunna analysera diskussioner om hög och låg kultur, fin-, populär- och folkkultur. Moment 2. Kulturjournalistikens genrer (7,5 hp) Genres of culture journalism Innehåll Momentet ska ge orientering och fördjupning om kulturjournalistiska genrer, både i form av analys och diskussion av olika texttyper och i form av eget skrivande med realistiska uppdrag. I detta ingår även att bli medveten om och reflektera över de egna värderingarna. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten: -ha god kännedom om kulturjournalistikens genresystem, -ha bekantskap med modeller för analys av verk inom olika konstarter, -kunna analysera kulturkritik, -kunna hantera kulturjournalistiska uppdrag, -kunna producera kulturjournalistiska texter i relevanta genrer, och -ha insikt om sina egna värderingar och erfarenheter på kulturområdet och kunna hantera dem professionellt. Moment 3. Praktik på tidning, i radio eller TV (15 hp) Practical placement at a newspaper, radio or television Station Innehåll Under detta moment får de studerande möjlighet att välja ett av ovanstående medier eller annan lämplig journalistisk/redaktionell arbetsplats. Här ges handledning av en journalist på plats och av lärare vid universitetet. Under praktiken ska studenten få arbeta med sådant som hör till redaktionens löpande uppgifter. De tio veckorna ska ge möjlighet till att delta i det skiftande arbete som en journalist har att utföra, så som nyheter, reportage, redigering etc. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten: -ha provat på inom mediet förekommande journalistiska arbetsuppgifter, -ha fått tillfälle att utveckla sina journalistiska färdigheter, och -ha skrivit en praktikrapport utifrån aktuella frågeställningar och lärares instruktioner.
Moment 1. Examination sker i form av aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna, skrivuppgifter och hemtentamen. Moment 2. Examination sker i form av aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna, skrivuppgifter och hemtentamen. Moment 3. Examination sker genom dokumenterad närvaro och aktivt deltagande i det redaktionella arbetet (praktikintyg), i form av skriftlig praktikrapport och genom närvaro vid seminariebehandlingen av rapporterna. På moment 1 och 2 ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På moment 3 ges betygen Godkänd eller Underkänd. För VG på terminen krävs VG på moment 1 och 2. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd (moment 2 endast Godkänd och Underkänd). Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.
Moment 1. Perspektiv på kultur (7,5 hp)
Nilsson Sven
Kulturens nya vägar : kultur, kulturpolitik och kulturutveckling i Sverige
Malmö : Polyvalent : 2003 : 510, [1] s. :
ISBN: 91-89200-41-1(inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahl, Zandra & Olsson, Emma 2002: Svensk smak: Myter om den moderna formen. (Stockholm, 2002) Cavallin, Jens & Beckman, Svante 2005: Konsten, kulturpolitiken och forskningen. Linköpings universitet, Tema Q, Rapport 2005:3. Jonsson, Kjell 1988, När verkligheten lämnar oss några anspråkslösa funderingar om det postmoderna. Kulturdepartementet 2001: Framtidsformer: Sveriges handlingsprogram för arkitektur, formgivning och design. Lilliestam, Lars 2006: Musikliv:Vad människor gör med musik - och musik med människor. Göteborg:Bo Ejeby förlag. Öhman, Anders 2000: Populärlitteraturen och kanoniseringens problematik. I Jonsson, Kjell & Öhman, Anders (red): Populära fiktioner. Eslöv. Symposion 2000. Artikelkompendium Recensionskompendium Moment 2. Kulturjournalistikens genrer (7,5 hp) Loman, Rikard; Sjöberg, Birthe & Vulovic, Jimmy 2007: Kulturjournalistikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Ong, Walter 1991: Muntlig och skriftlig kultur. Göteborg: Daidalos. Postman, Neil 1986/2006: Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business. New York: Penguin Books. Engström, Kerstin 2008: Genus och genrer - forskningsanknutna genusdiskurser i dagspress. Umeå: Inst f kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, ssk kap 7 o 9. McDonald, Rónán 2007:Death of the Critic. London:Continuum. Forser, Tomas 2002: Kritik av kritiken. Gråbo:Anthropos. Valda delar. Sjölin, Jan-Gunnar (red) 2003: Om konstkritik: Studier av konstkritik i svensk dagspress 1990-2000. Lund:Palmkron, s 64-141.