"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns språk- och talutveckling, 15 hp

Engelskt namn: Language and Speech Development

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 1LI003

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Lingvistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-05-02

Innehåll

Moment 1. Materialinsamling (Data Collection), 1,5 högskolepoäng Insamling och transkription av språkligt material. Moment 2. Barnets tidiga språkliga utveckling (Early Language Development), 3 högskolepoäng De första årens morfologiska och syntaktiska utveckling. Analys av inspelat material. Moment 3. Fonetisk och fonologisk utveckling (Phonetic and Phonological Development), 4,5 högskolepoäng Talkommunikation. Prosodi. Svenskans vokal- och konsonantljud. Talutvecklingsteorier. Moment 4. Lingvistisk medvetenhet (Metalinguistic Awareness), 1,5 högskolepoäng Den lingvistiska medvetenheten på olika nivåer. Lingvistisk medvetenhet och läsinlärning. Att stimulera utvecklingen av lingvistisk medvetenhet. Moment 5. Försenad/avvikande språk- och talutveckling (Delayed/Deviant Development), 1,5 högskolepoäng Språk- tal- och röstrubbningar hos barn: orsaker och behandlingar. Läs- och skrivsvårigheter. Moment 6. Barnets kommunikativa utveckling (Communicative Development), 1,5 högskolepoäng Mellanmänsklig kommunikation. Spädbarnets kommunikativa utveckling. Moment 7. Integration (Integration), 1,5 högskolepoäng Sammanfattning av det observerade barnets språk- och talutveckling i relation till den kommunikativa och kognitiva utvecklingen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall den studerande: - översiktligt kunna redogöra för barns språk- och talutveckling i relation till den kommunikativa och kognitiva utvecklingen - ha grundläggande förståelse för hur talsignalen uppfattas och produceras - ha grundläggande kunskap om grammatiska kategorier och grammatiska strukturer - kunna redogöra för lingvistisk medvetenhet och dess roll för läsinlärningen - känna till metoder för stimulering av lingvistisk medvetenhet - kunna samla in och transkribera talmaterial för analys - kunna använda lingvistiska begrepp vid analys av språkligt material - vara orienterad om försenad/avvikande språk- och talutveckling hos barn - vara orienterad om läs- och skrivinlärningssvårigheter hos barn - kunna presentera och diskutera resultat i skriftlig form.

Behörighetskrav

Univ:Ett års högskoleutbildning inom områden relevanta för arbete inom vård, skola eller omsorg, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Kursen är nätbaserad, och undervisningen består av webbaserade föreläsningar, läsanvisningar och tillämpningsövningar. Grupparbeten kan förekomma. Kursen löper i 25% studietakt över två terminer.

Examination

Examination sker genom analysuppgifter och redovisningar fortlöpande under kursens gång. På varje prov ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs detta betyg på minst 7,5 högskolepoäng. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle (se universitetets regelsamling). Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Araï Dariush
Språkpsykologi
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 120 s. :
ISBN: 91-44-04098-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Rudberg Lili-Ann
Barns tal- och språksvårigheter
[2., rev. uppl.] : Lund : Studentlitteratur : 1992 : 103 s. :
ISBN: 91-44-37151-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Articulation and phonological disorders
Bernthal John E., Bankson Nicholas W
5. ed. : Boston : Allyn & Bacon : cop. 2004 : 434 s. :
ISBN: 0-205-34790-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : s 9-237 :
Läsanvisning: (Valda delar)

Kommunikation är mer än ord
Dimbleby Richard, Burton Graeme, Sandin Gunnar
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 297 s. :
ISBN: 91-44-00907-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Från joller till läsning och skrivning
De Geer Boel, Söderbergh Ragnhild
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1997 : 305 s. :
ISBN: 91-40-62265-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Vårt tal
Gårding Eva, Kjellin Olle
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1998 : 108 s. :
ISBN: 91-7382-748-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Håkansson Gisela
Språkinlärning hos barn
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
ISBN: 91-44-00865-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Language development in exceptional circumstances
Bishop Dorothy, Mogford Kay
[New ed.] : Hove : Erlbaum : cop. 1993 : 313 s. :
ISBN: 0-86377-308-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
ISBN: 978-91-44-01771-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Söderbergh Ragnhild
Barnets tidiga språkutveckling
2., [rev. och utök.] uppl. : Malmö : Liber : 1988 : 157 s. :
ISBN: 91-40-60860-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Tornéus Margit
På tal om språk : språklig medvetenhet hos barn
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 69 s. :
ISBN: 91-47-04980-4 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompletterande material samt övningsmaterial tillkommer.