Moment 1. Språkteori (Linguistic theory), 7,5 högskolepoäng
Språket är både kognitiv förmåga och social/kulturell handling. Olika språkteorier lägger tonvikten på den ena eller andra sidan. Momentet ger dels en framställning av två perspektiv på språk, dels en fördjupad översikt över centrala empiriska fenomen för språkteori och analytiska begrepp som används för att studera dessa.
Språket som mental förmåga - det kognitiva perspektivet
Språket som social handling - det interaktionella perspektivet
Komponenter/analysnivåer i språk: fonologi, syntax, semantik/pragmatik
Moment 2. Språkvetenskapliga forskningsmetoder (Linguistic research methods), 7,5 högskolepoäng
Språkets dubbla natur som kognitiv förmåga och social handling innebär att metoder för att studera språk är många och tvärvetenskapliga. Momentet ger en fördjupad översikt över aktuella metoder inom språkforskning.
Vetenskapsteoretiska grundbegrepp
Forskningsprocessen
Metoder för datainsamling: intervju, observation, enkät, elicitering, informantarbete
Metoder för att bygga upp och använda en korpus: audio/videoinspelning, transkription, kodning, taggning
Statistik
Experimentella metoder
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna uppvisa
insikt i den mentalistiska språkteorins grundantaganden och fördjupad förståelse för språket som kognitiv förmåga
insikt i den interaktionella lingvistikens grundantaganden och fördjupad förståelse för språkanvändning som handling och praxis
fördjupade kunskaper om språkets komponenter/analysnivåer: fonologi, syntax och semantik, samt om den lexikala kunskapens roll i språkförmågan och i språkanvändning
förmåga att analysera språkligt material med hjälp av språkteoretiska begrepp
förmåga att argumentera för en viss analys av ett språkligt fenomen på ett teoretiskt välmotiverat sätt
insikt i vetenskapsteoretiska begrepp med relevans för humaniora
bred kunskap om metoder för att samla in och behandla språkliga data, inklusive experimentella metoder
grundläggande förståelse för statistisk analys
förståelse för relationen mellan teoretiska frågeställningar och metodval
förmåga att analysera aktuella forskningsresultat ur metodologisk synvinkel
Behörighetskrav
Gy: En B
Univ: 90 hp i lingvistik
Undervisningens upplägg
Undervisningen utgörs av lektioner, laborationer och seminarieövningar. Grupparbeten kan förekomma. Uppnående av de förväntade studieresultaten förutsätter aktivt deltagande i undervisningen samt aktivt eget arbete.
Examination
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter under kursens gång och/eller genom skriftligt kunskapsprov vid kursens slut.
På hel kurs sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att få betyget Väl godkänd på hela kursen ska den studerande ha uppnått detta betyg på båda momenten. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska examinerande uppgifter är godkända. Student som godkänts i prov har inte rätt att undergå förnyad prövning för högre betyg.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle (se universitetets regelsamling). Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02, se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).