Engelskt namn: Linguistics A, Linguistic communication
Denna kursplan gäller: 2017-07-24 till 2019-08-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-07-25
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2022-07-24
Kursplan för kurser med start mellan 2017-07-24 och 2019-08-18
Kurskod: 1LI068
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Lingvistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-03-11
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2017-06-30
Kursen är en introduktion till språkstudier och ger en översikt över studiet av språk ur olika perspektiv, både vad gäller språksystem och språkbruk. Språklig kommunikation kontrasteras mot andra sätt att kommunicera, och mot andra funktioner som språket kan ha. Skillnader och likheter mellan muntlig och skriftlig språklig kommunikation behandlas.
Grundläggande terminologi för att beskriva och analysera språk ingår, liksom grundbegrepp inom första- och andraspråksinlärning.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Undervisningen bedrivs genom lektioner och seminarier. Deltagande i examinerande seminarium är obligatoriskt.
Student som på grund av giltigt förfall inte kan delta i obligatoriskt utbildningsmoment utför i stället en kompletteringsuppgift.
Examination sker genom bedömning av muntliga redovisningar (3 hp) och skriftliga inlämningsuppgifter (4,5 hp) enligt lärarens instruktioner.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Muntliga redovisningar bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. Skriftliga inlämningsuppgifter bedöms med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd och bestämmer således betyget för kursen.
För att få betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.
Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.
Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Anmälan till omprov samt till deltagande i uppsamlingsprov är obligatorisk.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Clark Herbert H.
Pointing and placing
Ingår i:
Pointing
Mahwah, N.J. : L. Erlbaum Associates : 2003 : 339 s. : sid. 243-268 :
Läsanvisning: Nedladdningsbar: https://web.stanford.edu/~clark/2000s/Clark,%20H.H.%20_Pointing%20and%20placing_%202003.pdf
Common European framework of reference for languages : learning, teaching, assessment
Cambridge : Cambridge University Press : 2001 : xvi, 260 s. :
ISBN: 0-521-80313-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar.
Nedladdningsbar: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/cadre1_en.asp
Svensk version: Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning, Skolverket, 2009
Nedladdningsbar: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer, sök på Europarådet
Why is conversation so easy?
Garrod Simon, Pickering Martin J.
Ingår i:
Trends in cognitive sciences.
Cambridge : Elsevier : 1997- : 8 : sid. 8-11 :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S136466130300295X/pdfft?md5=4e971c28449e5aa127acdc1e5862922f&pid=1-s2.0-S136466130300295X-main.pdf
Introducing language in use : a coursebook
Merrison Andrew John, Bloomer Aileen, Griffiths Patrick, Hall Christopher J.
Second edition. : London : Routledge : 2014. : xxxi, 452 pages :
ISBN: 9780415583053
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar
Lägesrapport från Samiskt språkcentrum: De samiska språken i Sverige 2017
Saemiedigkie/Samiskt språkcentrum : 2018 :
Läsanvisning: Nedladdningsbar från Sametingets webbsida: https://www.sametinget.se/120612
Norrby Catrin
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 284 s. :
ISBN: 9789144088884
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar
The International Phonetic Alphabet (webbresurs)
International Phonetic Association :
http://www.internationalphoneticalphabet.org/
Artiklar (ca 100 s.) tillkommer.
Clark Herbert H.
Pointing and placing
Ingår i:
Pointing
Mahwah, N.J. : L. Erlbaum Associates : 2003 : 339 s. : sid. 243-268 :
Läsanvisning: Nedladdningsbar: https://web.stanford.edu/~clark/2000s/Clark,%20H.H.%20_Pointing%20and%20placing_%202003.pdf
Common European framework of reference for languages : learning, teaching, assessment
Cambridge : Cambridge University Press : 2001 : xvi, 260 s. :
ISBN: 0-521-80313-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar.
Nedladdningsbar: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/cadre1_en.asp
Svensk version: Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning, Skolverket, 2009
Nedladdningsbar: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer, sök på Europarådet
Why is conversation so easy?
Garrod Simon, Pickering Martin J.
Ingår i:
Trends in cognitive sciences.
Cambridge : Elsevier : 1997- : 8 : sid. 8-11 :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S136466130300295X/pdfft?md5=4e971c28449e5aa127acdc1e5862922f&pid=1-s2.0-S136466130300295X-main.pdf
Introducing language in use : a coursebook
Merrison Andrew John, Bloomer Aileen, Griffiths Patrick, Hall Christopher J.
Second edition. : London : Routledge : 2014. : xxxi, 452 pages :
ISBN: 9780415583053
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar
Lägesrapport. De samiska språken i Sverige 2016
Samiskt språkcentrum : 2017 :
Läsanvisning: Nedladdningsbar: https://www.sametinget.se/113208
Norrby Catrin
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 284 s. :
ISBN: 9789144088884
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar
The International Phonetic Alphabet (webbresurs)
International Phonetic Association :
http://www.internationalphoneticalphabet.org/
Tomasello Michael et al
Two key steps in the evolution of human cooperation
Ingår i:
Current anthropology.
Chicago,Ill. : Univ. of Chicago P. : 1960- : Vol. 1- : 53 : sid. 673-692 :
http://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/668207
Artiklar (ca 100 s.) tillkommer.