Huvudområden och successiv fördjupning:
Lingvistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-03-11
Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2019-03-11
Innehåll
Kursen är en introduktion till språk och språkstudier ur ett språkanvändningsperspektiv. Språkliga och kommunikativa kompetenser och deras förvärv behandlas. Grundläggande metoder och begrepp inom samtalsanalys genomgås liksom grundbegrepp i pragmatik.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Moment 1. Språklig kommunikation (7,5 hp)
Kunskap och förståelse
översiktligt redogöra för språklig och icke-språklig kommunikation och för olika typer av språkanvändning
översiktligt redogöra för språkliga och kommunikativa kompetenser och deras tillägnande
redogöra för grundläggande begrepp i samtalsanalys
redogöra för pragmatiska grundbegrepp
Färdighet och förmåga
använda lingvistiska begrepp i analys av språkliga företeelser
tillämpa principer för transkription på autentiskt samtalsmaterial
analysera och diskutera muntliga och skriftliga diskurser ur olika perspektiv
presentera resultatet av språkliga observations- och analysuppgifter muntligt och skriftligt
Behörighetskrav
Engelska B. Eller: Engelska 6 (områdesbehörighet 2 med ett eller flera undantag)
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av lärarledda lektioner och övningar.
Examination
Examination sker genom muntliga redovisningar (3 hp) samt skriftliga individuella inlämningsuppgifter (4,5 hp). Muntliga redovisningar bedöms med något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Skriftliga inlämningsuppgifter bedöms med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG). För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs detta betyg på de skriftliga inlämningsuppgifterna Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. Examinator kan besluta att en student som inte har godkänt resultat på en skriftlig inlämningsuppgift får utföra en komplettering av uppgiften för att nå godkänt resultat, som alternativ till omprov. Sådan komplettering ska ske inom tio dagar från det att examinator meddelat studenten om resultatet. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till utbildningsledaren vid Humanistiska fakulteten.
Övriga föreskrifter
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2019 vecka 34
Common European framework of reference for languages : learning, teaching, assessment Cambridge : Cambridge University Press : 2001 : xvi, 260 s. : ISBN: 0-521-80313-6 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Delar.
Nedladdningsbar: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/cadre1_en.asp
Svensk version: Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning, Skolverket, 2009
Nedladdningsbar: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer, sök på Europarådet
Introducing language in use : a coursebook Merrison Andrew John, Bloomer Aileen, Griffiths Patrick, Hall Christopher J. Second edition. : London : Routledge : 2014. : xxxi, 452 pages : ISBN: 9780415583053 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Delar
Norrby Catrin Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra 3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 284 s. : ISBN: 9789144088884 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Delar