"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lingvistik 2: Språk och tal - utveckling och variation, 12 hp

Engelskt namn: Linguistics 2: Language and Speech - Development and Variation

Denna kursplan gäller: 2025-12-08 och tillsvidare

Kurskod: 1LI096

Högskolepoäng: 12

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Lingvistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Logopedi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-06-12

Innehåll

Delkurs 1. Talproduktion 2: variation i tal (4,5 hp) 

I delkursen behandlas: 

  • principer för akustisk beskrivning av talljud utifrån en källa-filter-modell 
  • fonetisk variation i relation till det fonologiska systemet i svenska varieteter 
  • transkription av vokaler, konsonanter och vissa prosodiska företeelser i löpande tal 
  • prosodiska aspekter relaterade till informationsstruktur samt intersubjektivitetssökande strategi.

Delkurs 2. Barns språk- och talutveckling (7,5 hp) 

I delkursen behandlas barnets typiska språk- och talutveckling upp till fyraårsåldern ur lingvistiskt och psykolingvistiskt perspektiv. Parallellt behandlas de språkliga kategorier som förvärvas av barnet. 

Innehåll:  

  • förutsättningar för språkutveckling  
  • samspelet vuxen-barn  
  • universellt och språkspecifikt i språk- och talutveckling 
  • fonologisk utveckling hos svenskspråkiga barn 
  • det mentala lexikonet och lexikal utveckling 
  • svenskans grammatik och grammatisk utveckling 
  • flerspråkig utveckling.

Förväntade studieresultat

Delkurs 1. Talproduktion 2: variation i tal (4,5 hp) 

För betyget Godkänd ska den studerande  

Kunskap och förståelse 

  • uppvisa förtrogenhet med grundläggande akustiska begrepp 
  • kunna redogöra för grundläggande akustiska komponenter vid talproduktion utifrån en källa-filter-modell 
  • kunna redogöra för geografiskt, socialt, individuellt och emotionellt betingade orsaker till röst- och uttalsvariation, inklusive prosodisk variation 

Färdighet och förmåga 

  • kunna analysera fonetisk variation inom svenskans fonologiska system 
  • kunna relatera segmentella och suprasegmentella komponenter i talproduktion till deras akustiska korrelat 
  • kunna använda ett akustiskt analysverktyg som stöd för auditiv analys av spontant tal 
  • kunna transkribera vokaler, konsonanter och vissa prosodiska företeelser i löpande tal. 

Delkurs 2. Språk- och talutveckling (7,5 hp) 

För betyget Godkänd ska den studerande kunna 

Kunskap och förståelse 

  • översiktligt redogöra för teoretiska antaganden om förutsättningar för språkutveckling 
  • redogöra för barns typiska språk- och talutveckling upp till fyraårsåldern i relation till den kommunikativa och kognitiva utvecklingen 
  • uppvisa kunskap om språkliga strukturer och kategorier 

Färdighet och förmåga 

  • samla in och transkribera språklig interaktion med ett barn 
  • använda lingvistiska begrepp för att analysera barns språkliga produktion 
  • uppmärksamma systematik i tal och språk under utveckling. 

Behörighetskrav

​​Univ: Genomgångna kurser i Logopedprogrammets termin 1, eller motsvarande​  

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen via digital lärplattform vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, web-kamera och mikrofon/hörlurar. Vanliga undervisningsformer är föreläsningar (ibland inspelade), grupparbeten, seminarier och praktiska övningar. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för det egna lärandet. Aktiv medverkan innefattar att web-kameran är påslagen och studenten är synlig under diskussioner studenter emellan eller med studentgruppen och läraren. Deltagande i vissa undervisningsmoment är obligatoriska och av prövande karaktär, vilket framgår i kursens schema. Ett aktivt deltagande i den obligatoriska aktiviteten enligt beskrivningen ovan krävs för att momentet ska anses vara genomfört. Distansstudierna kombineras med obligatoriska dagar på plats på studieorten för praktiska övningar och examinationer. 

Examination

Delkurs 1 examineras genom bedömning av ett quiz samt ett individuellt skriftligt prov. Delkurs 2 examineras genom bedömning av ett quiz (1 hp), seminarieredovisningar och skriftligt prov (5 hp tillsammans) samt en analys av barnspråksmaterial (1,5 hp). I barnspråksanalysen ingår att spela in ett samtal med ett barn i ålder 2-4 år. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.   

Vid samtliga examinationer används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G).  

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.  

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 50

Delkurs 1

Bruce Gösta
Vår fonetiska geografi : om svenskans accenter, melodi och uttal
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 239 s. :
Interaktivt webbmaterial
ISBN: 978-91-44-05053-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Catford John Cunnison
A practical introduction to phonetics
2. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2001 : xiii, 229 s. :
ISBN: 0-19-924635-1 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Engstrand Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-04399-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sundberg Johan
Röstlära : fakta om rösten i tal och sång
3., utvidgade uppl. : Stockholm : Proprius : 2001 : 293, [1] s. :
ISBN: 91-7118-885-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer, tillhandahålls via kursplattform.

Delkurs 2

Dahl Östen
Grammatik.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 127 s. :
ISBN: 91-44-01844-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The development of language
Gleason Jean Berko, Ratner Nan Bernstein
Tenth edition. : San Diego, CA : Plural Publishing, Inc. : [2024] : xv, 444 pages :
ISBN: 9781635504262
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: kap 1-8, 11 Tillgänglig som e-bok via Umeå UB.

Introductory Linguistics for Speech and Language Therapy Practice
Jan McAllister , James E. Miller
1 : John Wiley & Sons Incorporated : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Delar enligt lärarens anvisningar Tillgänglig som e-bok via Umeå UB: https://search.ub.umu.se/permalink/46UMEA_INST/1v5n3j5/alma9921961050504996

Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
ISBN: 978-91-44-01771-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 3-5, 7. Kap 5 och 7 kan bytas ut mot Håkansson kap 4-7.

Rekommenderad bakgrundslitteratur

Håkansson Gisela
Språkinlärning hos barn
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. :
ISBN: 9789144094625
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordgren Pia M.
Språk i sikte : barns interaktionsutveckling i relation till perception och kognition
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 167 sidor :
ISBN: 9789144135038
Se Umeå UB:s söktjänst