"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Museologi D, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-04-29

Engelskt namn: Museology D

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2012-01-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1MU003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Museologi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20

Innehåll

Kursen behandlar museologisk teoribildning och förmedling av kulturarv genom aktuella studier hämtade från internationell museologi/museivetenskap Vidare ges fördjupad insikt i museologi som ett internationellt vetenskapsfält. Även internationella projekt inom detta fält diskuteras och problematiseras. Ett väsentligt inslag i kursen är att de studerande genomför en självständig uppgift i form av ett examensarbete/D-uppsats. Kursen är indelad i tre moment: Internationell museologi I, Examensarbete eller D-uppsats, Internationell museologi II.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall den studerande: kunna följa ämnesutvecklingen samt förstå och redogöra för nationella och internationella riktningar inom museologin kunna självständigt strukturera och leda ett seminarium inom museologi, med utgångspunkt i teoretisk litteratur besitta goda färdigheter i vetenskapligt uppsatsskrivande och även besitta en god källkritisk kompetens.

Behörighetskrav

Univ:Museologi B och C om vardera 30 högskolepoäng Eng A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier

Undervisningens upplägg

Kursen innehåller föreläsningar, redovisningar och litteraturseminarier. Fokus i kursen är examensarbetet/D-uppsatsen, med handledning. Museologi D 30hp Moment 1 Internationell museologi I/ International museology I 7,5 hp Moment 2 Examensarbete eller D-uppsats/ Project or Essay 15 hp Moment 3 Internationell museologi II / International museology II 7,5 hp MOMENT 1. Internationell museologi I (7,5 hp) International museology I Innehåll Momentet är forskningsberedande och omfattar studier av litteratur med tyngdpunkt på aktuella teorier och metoder med relevans för forskning i museologi. Särskilt behandlas begrepp och trender hämtade från den internationella kulturforskningen. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten känna till: - teorier och metoder med relevans för forskning i ämnet museologi - begrepp och trender inom den internationella kulturforskningen MOMENT 2. Examensarbete/D-uppsats (15 hp) Degree Thesis (Essay) or Project Innehåll Momentet skall föra den studerande in i det vetenskapliga arbetets metodik och praxis medelst genomförandet av en självständig forskningsuppgift som redovisas i en uppsats (40-50 s.) eller motsvarande projektarbete. Projektarbete innebär att studenten planerar, leder, genomför och utvärderar ett projekt på egen hand. Detta kan vara en utställning, ett pedagogiskt projekt, utvecklingsarbete av något objekt för publika ändamål, foto- eller annat dokumentationsuppdrag. Ämnet för uppsatsarbetet/projektet väljs av den studerande men måste godkännas av momentansvarig lärare. Examensarbetet kan göras helt enskilt eller i nära samarbete med organisationer eller företag till exempel i form av ett självständigt projekt (utställning, IT-program och liknande) eller i form av ledning och utvärdering av projekt. En handledare som har ansvar för att en tillräcklig ämnesfördjupning uppnås utses av institutionen. Uppgiften påbörjas vid terminens början och kan pågå redan parallellt med moment 1. Under förutsättning att erforderliga medel ställs till förfogande (genom stipendium, projektmedel eller motsvarande) kan examensarbetet utföras utomlands. Uppsatsen/projektrapporten ventileras vid ett seminarium. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten: - ha tillägnat sig en god färdighet i vetenskaplig uppsatsskrivning utifrån museologiska frågeställningar, metoder och teorier - visat prov på självständighet i fråga om uppbringande av källmaterial, planering av uppsats och dess genomförande MOMENT 3. Internationell museologi II (7,5 hp) International museology II Innehåll Momentet syftar till vetenskaplig fördjupning av museologi med ett internationellt perspektiv på begreppen bevara, musealisera, tolka, vårda och förmedla. Motsvarande 4,5 hp av litteraturen är fastslagen i kursplanen. Återstående 3 hp utgörs av litteratur som läses i samband med moment 2 och har koppling till de områden som respektive student behandlar i sitt projektarbete eller i sin uppsats. Denna litteratur väljs genom överenskommelse med lärare. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten: - ha tillägnat sig internationellt gångbara perspektiv på begreppen bevara, musealisera, tolka, vårda och förmedla - fördjupat sin kunskap om teorier och metoder med relevans för forskning i ämnet museologi

Examination

Examination sker skriftlig och muntligt, dels fortlöpande inom ramen för undervisning (seminarierna) och dels vid ett speciellt examinationstillfälle. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Ordinarie tentamenstillfälle avslutar moment 1 och 3. Moment 2 examineras genom deltagande i uppsatsseminarier, genomförande av obligatorisk oppositionsuppgift samt seminariebehandling av den egna uppsatsen. Vid terminens slut kan studenten efter anmälan till momentansvarig lärare tentera eventuella resterande moment vid ett uppsamlingstillfälle. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Betygsgrader: Moment 1-3: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För Väl godkänt på kursen krävs Väl godkänt på moment två samt endera moment ett eller tre. Studerande som underkänts vid prov har möjlighet att delta i förnyade prov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator för att bestämma betyg för honom/henne. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment, undantaget moment 2 som tenteras genom ett ordinarie sam ett uppsamlingsseminarium varje år. Respektive kursplan kan tenteras inom två år efter första registreringstillfälle. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoraknandeordning.html

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i museologi.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    MOMENT 1. Internationell museologi I, 7,5 hp Bal, Mieke, Double Exposures: The Subject of Cultural Analysis, (Toronto, 1996)

    Bennett Tony
    The birth of the museum : history, theory, politics
    London ;a New York : Routledge : 1995 : x, 278 s. :
    ISBN: 0-415-05387-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 59-208.

    Crang, Mike, Cultural Geography, Routledge (London & New York, 1998). Ej sista kapitlet. Karp, Ivan & Steven D. Lavine, red., Exhibiting Cultures: The Poetics and Politics of Museum Display, (Washington, 1992). Valda delar. Kvium, Christian, red., Historisk kundskap og fremstilling, Studier i historisk metode 20 (Aarhus universitetsforlag, 1989) Maroevic´, Ivo, Introduction to Museology the European Approach, Verlag Dr Christian Müller-Straten, (München, 1998), s. 127-339. MOMENT 2. Examensarbete/D-uppsats, 15 hp Referenslitteratur kring uppsatsarbetet: Backman, Jarl, Rapporter och uppsatser, Studentlitteratur (Lund, 1998), (213 s.: diagr., tab). Florén, Anders, Ågren, Henrik, Historiska undersökningar: Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt, Studentlitteratur (Lund,1998). Hedman, T. Informationssökning för samhällsvetare och humanister (Lund: Studentlitteratur, 2000). Jarrick, Arne & Josephson, Olle. Från tanke till text, Studentlitteratur (Lund, 1996). Schött, Kristina et.al. Studentens Skrivhandbok, Liber (Stockholm, 1998). Silvén-Garnet, Eva (red.) Text i tryck. När fältmaterial blir publikation (Stockholm, 1995). MOMENT 3. Internationell museolgi II, 7,5 hp Anderson, Gail, red., Reinventing the Museum: Historical and Contemporary Perspectives on the Paradigm Shift, (AltaMira Press, 2004). Valda artiklar enl. överenskommelse med lärare. Hein, Hilde S., The Museum in Transistion: A Philosophical Perspective, Smithsonian Inst. Press, (Washington D.C., 2000). MacLeod, Susan, red., Reshaping Museum Space: Architecture, Design, Exhibitions, Routledge, (London& New York 2005). Valda artiklar enl. överenskommelse med lärare. Extra: (Lärare ger anvisningar vid kursstart) Dean, David, Museum Exhibition: Theory and Practice, Routledge, (London & New York 1994 el senare). Falk, John H. & Lynn D. Dierking, Free-Choice Learning, AltaMira Press, (Walnut Creek, 2002) Macdonald, Sharon & Gordon Fyfe, red., Theorizing Museums: Representing Identity and Diversity in a Changing World, Blackwell, (Oxford 1996). McKenzie, Jamieson, Building a Virtual Museum Community , i Bearman, David & Jennifer Trant, red., Museums and the Web 97: Selected Papers, (Pittsburg, 1997). Roberts, Lisa, From Knowledge to Narative: Educators and the Changing Museum, Smithsonian Inst. Press, (Washington D.C. 1997). Spalding, Julian, The Poetic Museum: Reviving Historic Collections, Prestel, (München, London, New York, 2002) Weil, Stephen E., Making Museums Matter, Smithsonian Inst. Press, (Washington D.C., 1997)

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    MOMENT 1. Internationell museologi I, 7,5 hp

    Bennett Tony
    The birth of the museum : history, theory, politics
    London : Routledge : 1995 : 278 s. :
    ISBN: 0-415-05387-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 59-208

    Anderson, Gail (ed.), Reinventing the Museum. Historical and Contemporary Perspectives on the Paradigm Shift. (Altamira Press, 2004.). Hein, Hilde S., The Museum in Transition. A Philosophical Perspective. (Smithsonian books, Washington 2000). Elsner, John & Cardinal, Roger (ed), The Cultures of Collecting. (Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, 1994). MOMENT 2. Examensarbete/D-uppsats, 15 hp Referenslitteratur kring uppsatsarbetet: Backman, Jarl, Rapporter och uppsatser, Studentlitteratur (Lund, 1998), (213 s.: diagr., tab). Jarrick, Arne & Josephson, Olle. Från tanke till text, Studentlitteratur (Lund, 1996). Hedman, T. Informationssökning för samhällsvetare och humanister (Lund: Studentlitteratur, 2000). Silvén-Garnet, Eva (red.) Text i tryck. När fältmaterial blir publikation (Stockholm, 1995). Schött, Kristina et.al. Studentens Skrivhandbok, Liber (Stockholm, 1998). Florén, Anders, Ågren, Henrik, Historiska undersökningar: Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt, Studentlitteratur (Lund,1998). MOMENT 3. Internationell museolgi II, 7,5 hp Bal, Mieke, Double exposures: The subject of cultural analysis, (Toronto, 1996). Crang, Mike, Cultural Geography, Routledge (London & New York, 1998). Kvium, Christian (red.) Historisk kundskap og fremstilling, Studier i historisk metode 20 (Aarhus universitetsforlag, 1989), s 47 - 85. Silvén, Eva & Gudmundsson, Magnus (red.), Samtiden som kulturarv: Svenska museers samtidsdokumentation 1975-2000, Nordiska museets förlag (Stockholm, 2006). Övrig litteratur tillkommer enligt överenskommelse med lärare!