"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Museologi B: Pedagogik, utställning och representation, 30 hp

Engelskt namn: Museology B: Pedagogy, Exhibitions and Representation

Denna kursplan gäller: 2019-01-21 till 2021-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1MU062

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Museologi: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-10-03

Innehåll

Kursen omfattar studier med betoning på museets publika roll. Ett särskilt fokus läggs på museets kommunikativa funktion och anspråk avseende pedagogik, program och utställningsverksamhet. Här behandlas aktuell kulturpolitik och museidebatt, i frågor om demokrati, dialog och representation. Kursen innefattar perspektiv på utställningen som medium för upplevelser och kunskapsförmedling – vad utmärker en utställning och hur kan den analyseras och beskrivas?
Ett viktigt kursinslag är studenternas arbete med att själv konkretisera och forma gångbara utställningskoncept, med stöd av övningar, studiebesök och branschkontakt. Kursen avslutas med en B-uppsats, utifrån fritt valt museologiskt tema.
Kursen kan läsas som fristående kurs eller som termin 2 på Branschutbildningen för museer och kulturarv.

I kursen ingår följande moment:

Moment 1. Det publika museet I (6hp)
The public museum I
Museet av idag är främst en kommunikativ institution. Momentet behandlar grundläggande perspektiv på kunskapsteori och lärande i relation till museiväsendet. Det ger teoretiska och praktiska perspektiv på hur upplevelsebaserade betydelser skapas, upprätthålls och förändras inom den museala verksamheten. Momentet innefattar även en genomgång av kulturpolitikens mål för museernas publika uppdrag.

Moment 2. Det publika museet II (7,5 hp)
The public museum II
Momentet fördjupar och konkretiserar museipedagogikens möjligheter och utmaningar. Här behandlas begrepp som det demokratiska museet och den deltagandestyrda representationen – vad innebär det att omsätta sådana visioner i konkret praktik? Stor vikt läggs även på studiebesök, branschkontakt, samt att fördjupa insikten om museipedagogikens roll och utmaningar för ett demokratiskt samhälle.

MOMENT 3: Utställningsteori och analys I (4,5 hp)
Theory and analyse of exhibitions I
Detta moment ägnas åt teoretiska och praktiska aspekter på utställningsmediets form och innehåll. Genom övningar och studiebesök granskas utställningar med särskilt fokus på syfte, kommunikationsformer och estetik. Momentet utmynnar i en individuell uppgift som baseras på en analys av vald utställning och författandet av en recension.

MOMENT 4: Utställningsteori och analys II - tillämpning (4,5 hp)
Theory and analyse of exhibitions II – application
Detta moment ägnas åt praktiska aspekter på utställningsmediets form och innehåll. Momentet innehåller laborationer under handledning med olika utställningskoncept som formas i grupparbeten. Moment avslutas genom presentation och diskussion utifrån ett framarbetat utställningskoncept i form av skriven rapport och en tredimensionell utställningsmodell. Modellskapandet sker dels praktiskt, dels med stöd av specifik datorteknik.

MOMENT 5: B-uppsats (7,5 hp)
Degree Essay
Genom en begränsad vetenskaplig uppsats övas här metodik, formalia och disposition. Stor vikt läggs på det strukturella upplägget av uppsatsen: att frågeställningar och hypoteser besvaras i den löpande texten, att uppsatsen sammanfattas och att källor notbeläggs på ett korrekt vis. Momentet avslutas med examinerande uppsatsseminarier där studenten, genom korsvis granskning, opponerar på en vetenskaplig text. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av den studerande, men måste godkännas av handledaren.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • känna till aktuell debatt och kulturpolitik om museer, samt
  • känna till praktiska aspekter på utställningsproduktion och textbehandling
  • vara förtrogen med museipedagogiska perspektiv och begrepp
  • kunna analysera utställningen som medium ur olika perspektiv
  • kunna förklara förutsättningar och villkor för det publika museets arbete
  • ha en teoretisk och metodologisk kompetens att självständigt kunna analysera och bedöma olika former av museala utställningar

Efter genomgånget moment 1 (Det publika museet I) ska studenten:

  • ha grundläggande kännedom om kunskapsteoretiska, samt didaktiska begrepp och perspektiv
  • kunna uppvisa förmåga att tillämpa teoretiska begrepp och modeller i analyser av publik verksamhet
  • ha kännedom om kulturpolitikens agenda rörande offentliga museer,
  • visa förmåga att reflektera och diskutera problemspektra som rör museernas publika uppdrag.

Efter genomgånget moment 2 (Det publika museet II) ska studenten:

  • kunna redogöra för centrala begrepp inom musealt riktad didaktik och publik verksamhet och kunna tillämpa dessa kunskaper på konkreta exempel
  • vara förtrogen med innebörder om det demokratiska museet och uppvisa förmåga att relatera detta till museididaktik
  • kunna genomföra en museologisk analys av tilldelat tema (med bäring mot konst/kultur/offentlighet).

Efter genomgånget moment 3 (Utställningsteori och analys I) ska studenten:

  • ha förvärvat grundläggande kunskaper om textproduktion och rum-/tingsrelaterade (spatiala) frågor i utställningssammanhang
  • redogöra för gestaltningens och kommunikationens betydelse för utställningen som medium
  • kunna genomföra och presentera en analys av en utställning, vilket ska innefatta teoretisk och metodologisk reflektion om relationen mellan form och innehåll

Efter genomgånget moment 4 (Utställningsteori och analys II - tillämpning) ska studenten:

  • ha förvärvat grundläggande kunskaper om tillämpad utställnings- och textproduktion samt rum-/tingsrelaterade (spatiala) frågor i utställningssammanhang
  • redogöra för rummets betydelse för utställningen som medium
  • ha kännedom om programvara inom bild- och textbehandling,
  • uppvisa kunskap om praktiskt modellbyggande för utställningsproduktion.

Efter genomgånget moment 5 (B-uppsats) ska studenten ha:

  • tillägnat sig en grundläggande färdighet i uppsatsskrivning utifrån museologiska frågeställningar
  • kunskap om formalia, metod och teori för uppsatsförfattande inom humaniora

 

Behörighetskrav

Univ: Museologi A: Museer, samhälle och kulturarv 30 hp eller motsvarande. Minst 22,5 hp ska vara avklarade.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

Studenten har rätt till handledning enbart under den tidsperiod som uppsatsmomentet omfattar.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. Kontakta Studentcentrum för mer information.

 

Examination

Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom skriftliga och praktiska eller seminarierelaterade uppgifter. Dessa består av hemskrivning, seminarium med skriftlig inlämningsuppgift, praktisk ’utställningsverkstad’ och muntliga redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader (tre månader om det ordinarie provtillfället är i maj eller i juni) efter det ordinarie provtillfället, samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examinera på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se regelsamlingen för Umeå universitet.

Vid moment 1, 2, 3, 4 och 5 på denna kurs ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Deltagande i utställningslaboratoriet under moment 4 är obligatoriskt och betygsätts även det som angetts ovan.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli Godkänd (G) på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd (VG) på hel kurs fordras minst 21 hp Väl godkänd på momenten.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.



Kursen ersätter den tidigare kursen 1MU001 Museologi B 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 4

För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start

Moment 1: Det publika museet I (6 hp)

Dahlbom Bo
Fyra teorier om utbildning : vetenskapsteori för pedagoger
Umeå : Univ. : 1986 : [1], 29 bl. :
Obligatorisk

Genusförbart : inspiration, erfarenheter och metoder för mångfald i museiarbete
Hauptman Katherine, Odebäck Näversköld Kerstin
Lund : Nordic Academic Press : 2014 : 176 s. :
ISBN: 9789187675058
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Gustavsson Bernt
Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2002 : 125 s. :
Fulltext
ISBN: 91-85128-99-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Älskade museum : svenska kulturhistoriska museer som kulturproducenter och samhällsbyggare
Hyltén-Cavallius Charlotte, Svanberg Fredrik
Lund : Nordic Academic Press : 2016 : 211 s. :
Innehållsförteckning
ISBN: 9789188168443
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

ICOM Code of Professional Ethics
Paris: ICOM :
http://icom.museum/ethics.html
Obligatorisk

ICOM Statues
Paris: ICOM :
http://icom.museum/statutes.html
Obligatorisk

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Moment 2: Det publika museet II (7,5 hp)

Att resa i tiden : mål och medel i mötet mellan museum, skola och elever
Aronsson Peter, Gerrevall Per, Sandström Erika
Växjö : Centrum för kulturforskning, Växjö universitet : [2000] : 145 s. :
ISBN: 91-7636-243-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.aronsson.nl/Aronsson/Artiklar_files/Att%20resa%20i%20tiden.pdf Valda delar.

Contemporary curating and museum education
Mörsch Carmen, Sachs Angeli, Sieber Thomas
Bielefeld : transcript : 2017 : 315 p. :
http://deposit.d-nb.de/cgi-bin/dokserv?id=5239318&prov=M&dok_var=1&dok_ext=htm
ISBN: 978-3-8376-3080-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Genusförbart : inspiration, erfarenheter och metoder för mångfald i museiarbete
Hauptman Katherine, Odebäck Näversköld Kerstin
Lund : Nordic Academic Press : 2014 : 176 s. :
ISBN: 9789187675058
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Ljung Berit
Museipedagogik och erfarande
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2009 : 210 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-28755
ISBN: 978-91-7155-911-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Media innovations and design in cultural institutions
Stuedahl Dagny, Vestergaard Vitus
Göteborg : Nordicom : [2018] : 121 sidor :
ISBN: 9789187957925
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/media_innovations_and_design_in_cultural_institutions.pdf Valda delar.

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Moment 3: Utställningsteori och analys I (4,5 hp)

Bennicke Ida
Tekster om ting. På sporet af en genretransformation.
Ingår i:
Nordisk Museologi
Unspecified : sid. 21-39 :
https://www.journals.uio.no/index.php/museolog/article/view/3062
Obligatorisk

Dean David
Museum exhibition : theory and practice
London : Routledge : 1994 : xi, 177 s. :
ISBN: 0-415-08016-9 (inb.) ; £22.50
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Smeds Kerstin
Museumutställningen som identitet och språk
Ingår i:
Dugnad
Oslo : Magistre og magistergradsstudenter i etnologi : 1975-2001 : (vol. 26) :
Obligatorisk

Smeds Kerstin
On the Meaning of Exhibitions – Exhibition Epistèmes in a Historical Perspective
Ingår i:
Designs for learning
Stockholm : Department of Education, Stockholms university : 2008- : 5 : sid. 50-72 :
http://www.designsforlearning.nu/archive_no1_2_12.htm
Obligatorisk

van Mensch Peter
Characteristics of exhibitions
Museum Aktuell : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls via institutionen.

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Referenslitteratur

Svensson Elisabet
Museer för alla - i Norden : om tillgänglighet för människor med funktionshinder
Köpenhamn : Nordiska ministerrådet : 2001 : 139 s. :
ISBN: 92-893-0568-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4: Utställningsteori och analys II - tillämpning (4,5 hp)

Dean David
Museum exhibition : theory and practice
London : Routledge : 1994 : xi, 177 s. :
ISBN: 0-415-08016-9 (inb.) ; £22.50
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Genusförbart : inspiration, erfarenheter och metoder för mångfald i museiarbete
Hauptman Katherine, Odebäck Näversköld Kerstin
Lund : Nordic Academic Press : 2014 : 176 s. :
ISBN: 9789187675058
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Hjort Jan
Utställningens anatomi : utställningslära för mediautbildningar
Stockholm : Forum för utställare : 2010 : 67 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://www.arbetsam.com/wp-content/uploads/2017/01/jan-hjort-bok-utst%C3%A4llningar-2.pdf

Moment 5: B-uppsats (7,5 hp)

Lathund för uppsatsskrivare i ämnet museologi
Institutionen för kultur- och medievetenskaper :
Obligatorisk

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma. Litteraturen till respektive uppsats söks i första hand av enskild student, men kan även kompletteras i samråd med handledaren.

Referenslitteratur

Schött Kristina
Studentens skrivhandbok
3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. :
ISBN: 9789147114085
Se Umeå UB:s söktjänst