"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arrangering, komposition och musikteori 1a, 7,5 hp

Engelskt namn: Arranging, composing and music theory 1a

Denna kursplan gäller: 2024-03-11 och tillsvidare

Kurskod: 1MU067

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Estetiska ämnen: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-08

Innehåll

Kursen vänder sig till dig som är intresserad av att vidareutveckla dina kunskaper, färdigheter och analysverktyg inom arrangering, komposition, musikteori och digitala musikverktyg med utgångspunkt i melodik och harmonik. Grundinnehållet bygger på genomgångar, videoföreläsningar, diskussioner kring stilpraxis i arrangering och komposition inom olika musikaliska kontexter och för olika instrumentsättningar samt tillämpning av musikteori och digitala musikverktyg. Ett fortlöpande spår genom kursens gång är en tydlig musikteoretisk förankring samt en kontinuerlig praktisk tillämpning av olika aspekter av det musikteoretiska områdets olika delar. Kontinuerlig individ- och gruppbaserad respons fungerar som ett verktyg för lärande och utveckling i sammanhanget. Den konstnärliga kompositions- och arrangeringsprocessen sätts även i ett vetenskapligt perspektiv genom instudering och analys av litteratur och forskning inom området. Kursen ges helt på distans, genom lärplattform.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • redogöra på ett grundläggande sätt för digitala verktyg i arrangerings- och kompositionsarbete med fokus på melodik och harmoni. 
  • redogöra på ett grundläggande sätt för musikteoretiska begrepp samt deras användning och betydelse i arrangerings- och kompositionsarbete med fokus på melodik och harmonik. 
  • redogöra på ett grundläggande sätt för ämnesområdets vetenskapliga grund, tillämpliga metoder inom kursens ämnesinriktning, fördjupning inom en del av ämnesområdet samt översiktlig orientering om för fältet aktuella forskningsfrågor.   

Färdighet och förmåga  

  • tillämpa digitala verktyg i arrangerings- och kompositionsarbete med fokus på melodik och harmonik på ett grundläggande sätt.  
  • tillämpa musikaliska analysverktyg med fokus på melodik och harmonik. 
  • självständigt skapa musikaliska uttryck med fokus på melodi och harmonik 
  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer relaterat till arrangering/komposition/musikteori/digitala musikverktyg med fokus på melodi och harmonik   
  • förhålla sig till en given tidsram.   
  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, utmaningar och möjligheter inom kursens ämnesinriktning arrangering/komposition/musikteori/digitala musikverktyg med fokus på melodik och harmonik  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • värdera och förhålla sig till grundläggande musikteori vid eget arrangerings- och kompositionsarbete med fokus på melodik och harmonik. 
  • reflektera, redogöra och ta ställning till den egna kreativa processen med fokus på melodik och harmonik.   
  • på ett grundläggande sätt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området musikkomposition, arrangering, musikteori och digitala musikverktyg med fokus på melodik och harmonik för att utveckla sin kompetens.   

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av nätbaserade föreläsningar, seminarier och diskussioner. Seminarier, enskilda och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen. I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med koppling till den egna musikaliska praktiken. 

Examination

Studenterna examineras genom praktiska moment/gestaltade uppgifter, seminarier, laborationer, skriftliga och noterade inlämingar, enskilt och i grupp. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att erhålla VG på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på minst 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment.   

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.  

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.  

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle. 

Kursen ersätter den tidigare kursen Arrangering, komposition och musikteori (1MU025) samt delar av Arrangering, komposotion och musikteori, 30 hp (1MU053) och kan inte tas med i examen tillsammans med dessa. 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.  

 

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 20

Ingelf Sten
Lär av mästarna : arrangering för två till fem stämmor. Faktadel
Hjärup : Sting musik : 1995 : 160 s. :
ISBN: 9197113344
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ingelf Sten
Lär av mästarna : klassisk harmonilära. Faktadel
Hjärup : Sting musik : 2008 : 222 s. :
ISBN: 9197113395
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Roine
Stora musikguiden : musikteori för alla
2. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2011 : 208 s. :
ISBN: 978-91-86825-04-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare kurslitteratur kan tillkomma. Ytterligare kurslitteratur kommer även tillhandahållas av lärare under kursens gång.

Referenslitteratur

Arrboken : [arrangering i pop & rockstil]
Hjortek Hans, Johansson K. G.
[Ny utg.] : Danderyd : Notfabriken : [2013], cop. 1999 : 240 s. :
ISBN: 9789186825508
Se Umeå UB:s söktjänst

Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Se Umeå UB:s söktjänst