Engelskt namn: Swedish as a Second Language A
Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-08-29
Kurskod: 1NS016
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-25
Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2012-10-05
Kursens övergripande mål är att den studerande skall skaffa sig en bred och grundläggande bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Därvid studeras sociala, psykologiska och kulturella påverkande faktorer liksom betingelser för andraspråksinlärning samt svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Kursen överensstämmer i huvudsak med motsvarande kurs inom lärarutbildningen.
Moment 1. Det mångkulturella klassrummet (7,5 hp)
Moment 1 ger en orientering om olika invandrargrupper i Sverige, orsaker till invandringen och huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. Den studerande ska inleda en reflektion över sitt eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle, bl.a. genom att invandrares och minoriteters sociala och psykologiska situation behandlas. Kursen syftar vidare till att den studerande ska inhämta grundläggande kunskaper om kultur och samhälle, minoritetskulturer, etnicitet och identitet.
Moment 2. Att lära på ett andraspråk (6 hp)
Moment 2 behandlar teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Härvid studeras sociala, kulturella och psykologiska bakgrundsfaktorer som kan påverka framgången i andraspråksinlärningen. I kursen studeras dessutom läroplaner och kommentarmaterial i svenska som andraspråk samt mål och riktlinjer för undervisningen med direkt koppling till den verksamhetsförlagda delen.
Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (6 hp)
Moment 3 omfattar svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenskan för minoritetselever. Övningar i analys av fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på invandrarsvenska genomförs.
Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (10,5 hp varav 4,5 hp praktik)
Moment 4 behandlar svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenska för minoritetselever. Under kursen studeras ord, och ordklasser utifrån form, betydelse och funktion samt ord sammansatta i satser, meningar och texter. Vidare studeras texters uppbyggnad utifrån ordföljd, variation och informationsstruktur. Genom praktiken ges den studerande möjlighet att reflektera över andraspråksundervisningens innehåll och upplägg mot bakgrund av innehållet i moment 1-4.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- Göra en syntes av kursinnehållet och därigenom uppnå en helhetssyn på och förståelse av ämnet svenska som andraspråk.
- Uppvisa grundläggande kunskaper om de inlärnings- och språkpsykologiska processer som ligger bakom de två- och flerspråkiga elevernas utveckling av de två språken.
- Uppvisa grundliga kunskaper om svenskans uttal och grammatik i ett kontrastivt och språktypologiskt perspektiv.
- Analysera och beskriva andraspråkselevers totalsituation.
Moment 1. Det mångkulturella klassrummet (7,5 hp)
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
- Uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen och identitetsfrågor.
- Reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle.
Moment 2. Att lära på ett andraspråk (6 hp)
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
- Uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärningen.
- Reflektera över och diskutera på verkande bakgrundsfaktorer i andraspråksinlärningen.
- Redogöra för mål och riktlinjer i läroplaner och kommentarmaterial i svenska som andraspråk.
Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (6 hp)
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
- Redogöra för svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv.
- Analysera fonologiska och semantiska aspekter på inlärarspråk.
Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (10,5 hp varav 4,5 hp praktik)
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
- Redogöra för svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv.
- Reflektera över och diskutera andraspråksundervisningens innehåll och upplägg.
Engelska B Eller: Engelska 6 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag)
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, projektarbeten samt fältstudier. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk. Deltagande i praktik är obligatoriskt.
Bedömningen görs genom muntliga eller skriftliga prov. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 poäng.
Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Studerande som underkänts två gånger i prov för viss kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att en annan examinator utses att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett.
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Franzén Elsie C.
Att bryta upp och byta land
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 177, [1] s. :
ISBN: 91-27-08387-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
ISBN: 978-91-89315-98-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo
Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
ISBN: 91-44-03669-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lorentz Hans
Skolan som mångkulturell arbetsplats
Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05150-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olkiewicz Andrzej
Konsten att vara invandrare
Stocholm : Genista : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-633-1278-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Otterbeck Jonas
Islam, muslimer och den svenska skolan
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 148 s. :
ISBN: 91-44-00945-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Wellros Seija
Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 645-673
Rasismens yttringar : exemplet Klippan
Wigerfelt Berit, Wigerfelt Anders S.
4. tr. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 356 s. :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-44-05954-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt anvisningar
Egen vald skönlitterär bok
tillkommer :
Obligatorisk
Ytterligare kopierat material tillkommer
ca 840 s :
Obligatorisk
Tvärkulturella möten
Allwood Carl Martin, Franzén Elsie C.
Ingår i:
Tvärkulturella möten
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 323, [1] s. :
Läsanvisning: 131 s
Att möta flyktingbarn och deras familjer
Angel Birgitta, Hjern Anders, Hernandez Jorge
Lund : Studentlitteratur : 1992 : 221 s. :
ISBN: 91-44-35811-3 (korr.) ; 220:00
Se Umeå UB:s söktjänst
I hederns skugga : de unga männens perspektiv
Baladiz Dilek, Mermer Menekse
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2009 : 159 s. :
ISBN: 978-91-7205-673-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära.
Dysthe Olga, Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 264 s. :
ISBN: 91-44-61631-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Franzén Elsie C.
Invandring och arbetslöshet
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 141 s. :
ISBN: 91-44-00250-5 ; 220:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola för mångfald eller enfald : om interkulturell undervisning
Fredriksson Ulf, Wahlström Pär
Stockholm : Legus : 1997 : 325, [1] s. :
ISBN: 91-88192-46-6 ; 235:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Rojas Mauricio
I ensamhetens labyrint : invandring och svensk identitet
Ny, rev. utg. : Stockholm : Bromberg : 2001 : 178 s. :
ISBN: 91-7608-859-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Rädda barnen
En liten skrift om att möta rasism och nazism bland ungdomar
Rädda barnen, 2001 :
Samuelsson Jan
Islam i Sverige : nutid och framtid
Stockholm : Natur och kultur : 2002 :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 91-27-09233-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Skovdahl Bernt
Skeletten i garderoben : om rasismens idéhistoriska rötter.
Tumba : Mångkulturellt centrum, 1996 ; (Stockholm : 173, [2]s. :
ISBN: 91-88560-03-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Tusen år av invandring : en svensk kulturhistoria
Svanberg Ingvar, Tydén Mattias
3. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2005 : 466, [1] s. :
ISBN: 91-7504-166-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Wellros Seija
Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
ISBN: 91-40-61527-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Abrahamsson Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att tänka på sitt andraspråk - kan man lära ut det?
Bergman Pirkko, Sjöqvist Lena
Ingår i:
Svenskan i tiden
Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
Obligatorisk
Bouakaz Laid
Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05389-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Enström Ingegärd
Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare
Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 171-195.
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-842-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Nils
Inlärningsstrategier: vägen till språkbehärskning
Ingår i Svenskans beskrivning 20. Lund: University Press : 1994 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 150 - 158
Lindberg Inger
Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning
2. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 250 s. :
ISBN: 91-27-50496-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses enligt anvisningar
Skolverket
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Skönlitteratur som väljs
i samråd med läraren :
Obligatorisk
Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk
Tingbjörn Gunnar
Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick
Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) Svenska som andraspråk: forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 743-761
Torpsten Ann-Christin
Ett monokulturellt erbjudande : om svenska som andraspråk i grundskolans läro- och kursplaner
Växjö : Institutionen för pedagogik, Växjö universitet : 2006 : 90 s. :
ISBN: 91-975926-3-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 53-74.
Cerú Eva
Mina tankar - mina språk : svenska som andraspråk i klassrummet
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 108 s. :
ISBN: 91-27-40029-8 ; 215:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Viberg Åke
Vägen till ett nytt språk.n 1,p Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv
Stockholm : Natur och kultur : 1987 : 163 s.a (163 s.) :
ISBN: 91-27-50241-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Viberg Åke
Andraspråksinlärning i olika åldrar
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. : sid. 13-83 :
Åhl Hans
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
ISBN: 91-7656-471-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-73-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Boyd Sally
Utländska lärare i Sverige : attityder till brytning
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 419-436 :
Obligatorisk
Thorén Bosse
Svensk fonetik för andraspråksundervisningen - preliminär version
59 sidor : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Beställes av författaren, bosse.thoren@sprak.umu.se
Skolverket
Svenska som andraspråk för grundskola och gymnasium
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Utbildningsradion
Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärobok 2
Natur och Kultur : 1995 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 84-125, 164-191, 201-223
Skönlitteratur som väljes
i samråd med läraren :
Obligatorisk
Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk
På väg mot svenskt uttal
Bannert Robert, Svensson Lena
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 162 s. :
ISBN: 91-44-03428-8 (korr.)z 91-44-03428-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Gösta
Vår fonetiska geografi : om svenskans accenter, melodi och uttal
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 239 s. :
Interaktivt webbmaterial
ISBN: 978-91-44-05053-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Elert Claes-Christian
Allmän och svensk fonetik
8., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2000 : 172 s., [2] pl.-bl. :
ISBN: 91-1-300939-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Garlén Claes
Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1988 : 232, [1] s. :
ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Vårt tal
Gårding Eva, Kjellin Olle
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1998 : 108 s. :
ISBN: 91-7382-748-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 191 s. :
ISBN: 91-47-05054-3 ; 339:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 9-29, 86-176
Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik. Övningsbok.
Stockholm : Liber : 2001 : 75 s. ; 30 cm :
ISBN: 91-47-05055-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ekerot Lars-Johan
Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andra språk
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1995 : 186 s. :
ISBN: 91-40-61785-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i svenska som andraspråk
Garlén Claes, Sundberg Gunlög
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 480 s. :
ISBN: 91-7227-507-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundin Åkesson Katarina
Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-04930-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skönlitteratur som väljs
i samråd med läraren :
Obligatorisk
Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk
Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
Hedeboe Bodil, Polias John
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-91-7382-827-7
Se Umeå UB:s söktjänst