Engelskt namn: Swedish as a Second Language A
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2009-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-08-29
Kursplan för kurser med start innan 2009-08-30
Kurskod: 1NS016
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-25
Kursens övergripande mål är att den studerande skall skaffa sig en bred och grundläggande bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Därvid studeras sociala, psykologiska och kulturella påverkande faktorer liksom betingelser för andraspråksinlärning samt svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Kursen överensstämmer i huvudsak med motsvarande kurs inom lärarutbildningen. Moment 1. Det mångkulturella klassrummet (7,5 hp) Moment 1 ger en orientering om olika invandrargrupper i Sverige, orsaker till invandringen och huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. Den studerande ska inleda en reflektion över sitt eget förhållningssätt i ett mångkulturellt samhälle, bl.a. genom att invandrares och minoriteters sociala och psykologiska situation behandlas. Kursen syftar vidare till att den studerande ska inhämta grundläggande kunskaper om kultur och samhälle, minoritetskulturer, etnicitet och identitet. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (6 hp) Moment 2 behandlar teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Härvid studeras sociala, kulturella och psykologiska bakgrundsfaktorer som kan påverka framgången i andraspråksinlärningen. I kursen studeras dessutom läroplaner och kommentarmaterial i svenska som andraspråk samt mål och riktlinjer för undervisningen med direkt koppling till den verksamhetsförlagda delen. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (6 hp) Moment 3 omfattar svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenskan för minoritetselever. Övningar i analys av fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på invandrarsvenska genomförs. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (10,5 hp varav 4,5 hp praktik) Moment 4 behandlar svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenska för minoritetselever. Under kursen studeras ord, och ordklasser utifrån form, betydelse och funktion samt ord sammansatta i satser, meningar och texter. Vidare studeras texters uppbyggnad utifrån ordföljd, variation och informationsstruktur. Genom praktiken ges den studerande möjlighet att reflektera över andraspråksundervisningens innehåll och upplägg mot bakgrund av innehållet i moment 1-4.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: - Göra en syntes av kursinnehållet och därigenom uppnå en helhetssyn på och förståelse av ämnet svenska som andraspråk. - Uppvisa grundläggande kunskaper om de inlärnings- och språkpsykologiska processer som ligger bakom de två- och flerspråkiga elevernas utveckling av de två språken. - Uppvisa grundliga kunskaper om svenskans uttal och grammatik i ett kontrastivt och språktypologiskt perspektiv. - Analysera och beskriva andraspråkselevers totalsituation. Moment 1. Det mångkulturella klassrummet (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen och identitetsfrågor. - Reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (6 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärningen. - Reflektera över och diskutera på verkande bakgrundsfaktorer i andraspråksinlärningen. - Redogöra för mål och riktlinjer i läroplaner och kommentarmaterial i svenska som andraspråk. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (6 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Redogöra för svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv. - Analysera fonologiska och semantiska aspekter på inlärarspråk. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (10,5 hp varav 4,5 hp praktik) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Redogöra för svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. - Reflektera över och diskutera andraspråksundervisningens innehåll och upplägg.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, projektarbeten samt fältstudier. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk. Deltagande i praktik är obligatoriskt.
Bedömningen görs genom muntliga eller skriftliga prov. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 poäng. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Studerande som underkänts två gånger i prov för viss kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att en annan examinator utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Moment 1. Det mångkulturella klassrummet (7,5 hp) Allwood, Martin & Franzén, Elsie C. 2003. Tvärkulturella möten. Natur och Kultur. (131 sidor) Behros, Fateme. 2001. Fångarnas kör. Stockholm: Natur och kultur. (351 sidor) eller Behros, Fateme. 2004. I skuggan av Sitare. Stockholm: Natur och kultur. (279 sidor) Franzén, Elsie C. 2001. Att bryta upp och byta land. Stockholm: Natur och Kultur. (163 sidor) Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Otterback, Jonas. 2000. Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur.(94 sidor) Rojas, Mauricio. 1993. I ensamhetens labyrint. Brombergs moderna tider bokförlag AB.(105 sidor) Wellros, Seija, 2004. Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 645-673. (28 sidor) Wigerfelt, Berit & Wigerfelt, Anders S. 2001. Rasismens yttringar. Exemplet Klippan. Studentlitteratur. (Kap. 1-3). (39 sidor) + kopierat material ca 840 sidor Egen vald skönlitterär bok tillkommer. Referenslitteratur Angel, Birgitta & Hjern, Anders. 1992. Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur. Dysthe, Olga, 1996. Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära. Översättning: Björn Nilsson. Lund: Studentlitteratur. Franzén, Elsie C. 1997. Invandring och arbetslöshet. Lund: Studentlitteratur. Fredriksson, Ulf & Wahlström, Pär. 1997. Skola för mångfald eller enfald. Stockholm: Legus förlag. Samuelsson, Jan. 1999. Islam i Sverige: nutid och framtid. Stockholm: Natur och Kultur. Skovdahl, B. 1996. Skeletten i garderoben: om rasismens idéhistoriska rötter. Tumba: Mångkulturellt centrum. Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias. 1998. Tusen år av invandring, en svensk kulturhistoria. Stockholm: Arena/Gidlund. Wellros, Seija. 1996. Ny i klassen om invandrarbarn i den svenska skolan. Gleerups. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (6 hp) Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. Skolverket. Liber 1999. Bergman, Pirkko & Sjöqvist, Lena. 2000. Att tänka på sitt andraspråk kan man lära ut det? I: Åhl, Hans (red.), Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag. S.39-49. Cerú, Eva. 1993. Mina tankar mina språk. Svenska som andraspråk i klassrummet. Natur och Kultur. Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren. Granberg, Nils. 1994. Inlärningsstrategier vägen till språkbehärskning? I: Svenskans beskrivning 20. Lund University Press 1994 (s. 150-158.) Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet. www.skolverket.se Lindberg, Inger. 1996. Språka samman. Natur och kultur (Läses enligt anvisningar). Nauclér, Kerstin, 2001. Ett andraspråksperspektiv på lärande en introduktion. I: Nauclér, Kerstin (red.), Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Sigma förlag. S. 7-15. Pedagogiska Magasinet nr 2/2001. Temanummer. Tingbjörn, Gunnar, 2004. Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 743-761. Viberg, Åke, Andraspråksinlärning i olika åldrar. I: Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2Utbildningsradion och Natur och Kultur. Viberg, Åke. 1987. Vägen till ett nytt språk 1. Natur och Kultur. Åhl, Hans (red.) 2000. Svenskan i tiden verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag (s. 39-49, 178-197). Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Moment 3: Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (6 hp) Andersson, Lars-Gunnar. 2001. Språktypologi och Språksläktskap. Liber. Bannert, Robert. 1990. På väg mot svenskt uttal. Studentlitteratur. Bolander, Maria. 2005. Funktionell grammatik. Liber (s. 30-99). Boyd, Sally, 2004. Utländska lärare i Sverige attityder till brytning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S 419-436. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur 1995 (s. 84-125, 164-191, 201-223). Kursplaner i Svenska som andraspråk för grundskola och gymnasium. www.skolverket.se Skönlitteratur som väljes i samråd med läraren. Stencilerat material Referenslitteratur Elert, Claes-Christian. 1989. Allmän och svensk fonetik. Almqvist & Wiksell. Garlen, Claes. 1988. Svenskans fonologi i kontrastiv och typologisk belysning. Studentlitteratur. Gårding, Eva & Kjellin, Olle. 1998. Vårt tal. Hallgren & Fallgren. Delkurs 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (10,5 hp varav 4,5 hp praktik) Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Liber AB (s. 9-29, 86-176). Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Liber AB. Övningsbok. Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 192-201). Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om undervisningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 247-270). Ekerot, Lars-Johan.1995. Ordföljd, tempus, bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Gleerups. Henriksson, Bert Hene, Birgitta Bolander, Maria.1983. En flicka gråter inte. Om svenskans artikelbruk. Läromedel från institutionen för nordiska språk vid Umeå universitet nr 10. Lindberg, Inger. 1997. Apropå barn och badvatten om grammatik och fokusering på form i dagens språkundervisning. I: Andersson, Anders-Börje Enström, Inger Källström, Roger Nauclér, Kerstin (utg.). 1997. Svenska som andraspråk och andra språk. Festskrift till Gunnar Tingbjörn. Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren
Lindberg Inger
Apropå barn och badvatten : om grammatik och fokusering på form i dagens språkundervisning