Engelskt namn: Swedish as a Second Language B
Denna kursplan gäller: 2012-01-16 till 2015-01-11 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2012-01-15
Kurskod: 1NS017
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-10
Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2011-12-21
Kursen syftar till att den studerande skall skaffa sig en fördjupad bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. I kursen studeras villkoren för flerspråkig språk- och kunskapsutveckling, där genremedvetandet betonas. Vidare behandlas bedömning av flerspråkiga elevers språkutveckling. Moment 1. Flerspråkig utveckling (7,5 hp) Momentet behandlar kultur och samhälle, invandrare och svenska minoriteter ur ett flerspråkighetsperspektiv. Vidare studeras andraspråksinlärningens villkor med särskild tonvikt på flerspråkighet som mål för undervisningen Moment 2. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp) Momentet behandlar teoretiska och metodiska aspekter på flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling och kunskapsutveckling, där fokus ligger på språkutvecklande arbetssätt inom olika genrer, både skönlitterära och faktaspråkliga. Läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer problematiseras relaterat till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. I momentet studeras också villkoren för illiteratas språkutveckling i den svenska skolan. Övningar på att göra lektionsplaneringar genomförs. Moment 3. Språklig analys och bedömning (7,5 hp) Under momentet studeras och analyseras olika diagnostiska verktyg. Övningar på att använda dessa analyser vid dokumentation och bedömning av flerspråkiga elevers skriv- och läsutveckling genomförs. Olika typer av språktest presenteras och diskuteras. Vidare analyseras och utvärderas läromedel utifrån ett språkutvecklande perspektiv. Moment 4. Utvecklingsarbete (7,5hp) Momentet behandlar temainriktat arbetssätt för språk- och kunskapsutvecklande lärmiljöer. Utifrån tidigare förvärvade kunskaper, styrdokument, nationell och internationell forskning inom läs-, skriv- och kunskapsutveckling planerar, skriver, diskuterar och utvärderar studenterna egna skriftliga utvecklingsarbeten. Studenterna opponerar också på andras arbeten.
Moment 1. Flerspråkig utveckling (7,5 hp) Förväntade studieresultat För godkänt moment ska den studerande kunna: Redogöra för olika aspekter av flerspråkighet ur samhälls-, individ- och utbildningsperspektiv sam kunna redogöra för hur synen på flerspråkighet utvecklats. Redogöra för hur en individs tvåspråkighetsutveckling kan se ut. Reflektera och diskutera kring begreppen kultur, identitet, lärande, makt och integration Självständigt planera och genomföra en fördjupning inom kursens ram. Moment 2. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp) Förväntade studieresultat För godkänt moment ska den studerande kunna: Redogöra för och diskutera andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling Visa på god kännedom om genreteori Utarbeta förslag på lektionsplaneringar som främjar läs- och skrivutveckling Reflektera över och bedöma egna och andras lektionsplaneringar Diskutera förhållningssätt och attityder till elever som saknar grundläggande litteracitet. Moment 3. Språklig analys och bedömning (7,5 hp) Förväntade studieresultat För godkänt moment ska den studerande kunna: Redogöra för olika diagnostiska verktyg och språktest inom ämnet. Analysera och dokumentera andraspråksinlärares språknivå. Redogöra för språkutvecklande arbetssätt och visa på fördjupad kännedom om genremedvetenhet. Analysera läromedel inom undervisningen för elever med svenska som andraspråk ur ett språkutvecklande perspektiv Visa medvetenhet om det egna skrivandet och kunna presentera sina kunskaper i text med tydlig struktur och god språkform. Moment 4. Utvecklingsarbete (7,5 hp) Förväntade studieresultat För godkänt moment ska den studerande kunna: Tillämpa de teoretiska kunskaperna i ett vetenskapligt arbete inom andraspråkslärande Värdera och förhålla sig didaktiskt till de teoretiska kunskaperna Opponera på och försvara ett vetenskapligt arbete Visa medvetenhet om det egna skrivande och kunna presentera sina kunskaper i text med tydlig struktur och god språkform.
För tillträde till kursen krävs godkänd kurs i Svenska som andraspråk A, 30 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarieövningar, gruppövningar och projektarbeten. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 15 högskolepoäng. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om särskilda skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultets¬nämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknande¬ordning vid Umeå universitet.
Axelsson Monica
Skolframgång och tvåspråkig utbildning
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 503-537 :
Obligatorisk
Bakhtiari Marjaneh
Kalla det vad fan du vill
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2006 : 298, [2] s. :
ISBN: 91-7037-199-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturterrorismen : en uppgörelse med tanken om kulturell renhet
Eriksen Thomas Hylland, Szentiványi Nora
Nora : Nya Doxa : 1999 : 71, [1] s. :
ISBN: 91-578-0335-8 ; 107:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela
Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
ISBN: 91-44-03070-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Stroud Christopher
Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 329-357 :
Obligatorisk
Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
Westergren Eva, Åhl Hans
2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
ISBN: 978-91-7227-519-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
Wedin Åsa, Musk Nigel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-05986-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
O'Dell Tom
Etnicitet i spänningsfältet mellan kultur och biologi : den glokala identitetens politik
Ingår i:
Etniska relationer i vård och omsorg
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 205 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 17-60.
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
Arnberg Lenore, György-Ullholm Kamilla
Rev. och uppdaterad [utg.] /b av Kamilla György-Ullholm : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2004 : 234 s. :
ISBN: 91-46-21072-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkliga möten : tvåspråkighet och kontaktlingvistik
Börestam Ulla, Huss Leena
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 129 s. :
ISBN: 91-44-01845-2 ; 229:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjärpe Jan
Tusen och en natt & den elfte september : tankar om islam
Stockholm : Prisma : 2003 : 190 s. :
ISBN: 91-518-4081-2 (inb.) : 257:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkbyte och språkbevarande : om samiskan och andra minoritetsspråk
Hyltenstam Kenneth, Stroud Christopher
Lund : Studentlitteratur : 1991 : 175 s. :
ISBN: 91-44-33241-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 3
Familjeliv och levnadsmönster bland Mellanösterns muslimer
Khader Naser, Sjöqvist Suzanne
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1998 : xvii, [1], 233, [1] s. :
ISBN: 91-46-17167-3 (inb.) ; 280:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska främlingar : att älska Sverige med dess fel och brister : om invandrare och deras möjligheter
Liljeroth Lena, Rojas Mauricio
Stockholm : Gedin : 1997 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-7964-231-4 (inb.) ; 270:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Vit makt och blågula drömmar : rasism och nazism i dagens Sverige
Lodenius Anna-Lena, Wikström Per, Nelhans Joachim G.
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 384 s. :
ISBN: 91-27-06769-6 (inb.) ; 400:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Romaine Suzanne
Bilingualism
2. ed. : Oxford : Blackwell Publishing : 1995 : 384 s. :
ISBN: 0-631-19539-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Hyltenstam Kenneth
Tvåspråkighet med förhinder? : invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 285 s. :
ISBN: 91-44-61441-1 ; 310:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Wellros Seija
Språk, kultur och social identitet
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 180 s. :
ISBN: 91-44-00916-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Franker Qarin
Att utveckla litteracitet i vuxen ålder : alfabetisering i en tvåspråkig kontext
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 675-713 :
Obligatorisk
Kkuyumcu Eija
Genrer i skolans språkutvecklande arbete
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 573-595
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket,se :
Obligatorisk
Hedström Hasse
L som i läsa, M som i metod : om läsinlärning i förskoleklass och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag : cop. 2009 : 223 s. :
ISBN: 978-91-977615-3-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
Hedeboe Bodil, Polias John
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-91-7382-827-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reichenberg Monica
Vägar till läsförståelse. Texten, läsaren och samtalet
Stockholm : Natur & Kultur : 2008 :
Obligatorisk
Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wedin Åsa
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 109 s. :
ISBN: 978-91-44-05653-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedman Christina
Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247
Lundgren Berit
Skolan i livet - livet i skolan : några illitterata invandrarkvinnor lär sig tala, läsa och skriva på svenska som andraspråk
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2005 : [2], 217 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-515
ISBN: 91-7305-843-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa analfabeter : från det konkreta till det abstrakta
Mörling Margareta, Mörling Lars
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 186 s. :
http://www.nok.se/BR/lm/978-91-27-72285-9B.jpg
ISBN: 978-91-27-72285-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Språket och kunskapen : att lära på sitt andraspråk i skola och högskola : rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg
Lindberg Inger, Sandwall Karin
Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20797
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 152 s. :
ISBN: 91-7656-597-1z 91-7656-592-0 (omsl.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holmen Anne
Findes det skoler, som er specielt gode for flersprogede elever?
Ingår i:
Symposium 2006
Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
Obligatorisk
Lindberg Caroline
Bedömning av skolrelaterat ordförråd
Ingår i:
Symposium 2006
Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 83-107.
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Flyman Mattsson Anna, Håkansson Gisela
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 124 s. + :
ISBN: 978-91-44-05820-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Polias John
Assessing learning: a language-based approach
Ingår i:
Symposium 2006
Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 40-65.
Språket på väg. : 1 ett diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 6-9
Stockholm : Skolverket : 2008 : 1 PDF-fil (30 s.) :
Fulltext
Obligatorisk
Språket på väg. : 2 ett diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 6-9
Stockholm : Skolverket : 2008 : 1 PDF-fil (41 s.) :
Fulltext
Obligatorisk
Wrigstad Thomas
Sfi-provet som bedömningsinstrument? teoretiska och praktiska perspektiv
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 715-742.
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering
Carlström Inge, Carlström Hagman Lena-Pia, Abrahamsson Pernilla, Lundin Chris
5., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 447, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-03824-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-08459-3z 978-91-47-08459-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst