Engelskt namn: Swedish as a Second Language B
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start innan 2010-08-29
Kurskod: 1NS017
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-10
I kursen studeras de språkliga och psykologiska processer som ligger bakom de två- eller flerspråkiga elevernas utveckling av språken. Genom kursen tränas förmågan att kunna bedöma andraspråksinlärares språkprestationer. Svenskans uttal och grammatik studeras i ett fördjupat kontrastivt och språktypologiskt perspektiv. Genom den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, ges den studerande möjlighet att knyta ihop teori och praktik. Moment 1. Tvåspråkig utveckling (7,5 hp) Moment 1 behandlar kultur och samhälle, invandrare och svenska minoriteter ur ett tvåspråkighetsperspektiv. Vidare studeras andraspråksinlärningens villkor med särskild tonvikt på tvåspråkighet som mål för undervisningen. Moment 2. Språklig analys och bedömning (7,5 hp) Moment 2 behandlar andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling. I momentet övas förmågan att analysera skriftligt språkmaterial samt att relatera detta till undervisningen och skolans mål. Vidare analyseras och utvärderas läromedel. Moment 3. Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp praktik) I moment 3 behandlas didaktik i relation till ämnet svenska som andraspråk. Under praktikperioden ska den studerande beredas tillfälle att genomföra undervisning. Momentet ska ge kunskap i planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument i ämnet.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: - Uppvisa fördjupade kunskaper om de språkliga och psykologiska processer som ligger bakom de två- eller flerspråkiga elevernas utveckling av språken. - Redogöra för och diskutera tvåspråkighet ur ett samhälls-, grupp- och individperspektiv. - Bedöma andraspråksinlärares språkprestationer på ett välmotiverat och konstruktivt sätt. - Redogöra för och diskutera andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling. - Analysera läromedel inom undervisningen i svenska som andraspråk. - Planera, genomföra och utvärdera egen undervisning. - Analysera, tillämpa och koppla de praktiska erfarenheterna till litteraturen. Moment 1. Tvåspråkig utveckling (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Redogöra för den tvåspråkiga utvecklingen ur såväl ett individ- som grupp- och samhällsperspektiv. - Reflektera och diskutera hur kulturella faktorer påverkar den tvåspråkiga utvecklingen, bl.a. utifrån skönlitteratur. Moment 2. Språklig analys och bedömning (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Analysera en andraspråksinlärares språknivå. - Redogöra för och diskutera faktorer som påverkar illiteratas språkutveckling. - Analysera och utvärdera läromedel inom ämnet. - Göra lektionsplaneringar utifrån skönlitteratur. Moment 3. Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp praktik) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Planera, genomföra och utarbeta egen undervisning utifrån skolans styrdokument. - Kunna göra en syntes av de praktiska och teoretiska kunskaperna i ett vetenskapligt arbete samt kunna opponera på och försvara ett vetenskapligt arbete.
Univ:Svenska som andraspråk A 30hp eller motsv
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarieövningar, gruppövningar, projektarbeten samt fältstudier. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.
Bedömningen görs genom muntliga eller skriftliga prov. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 hp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Moment 3. Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp praktik) Obligatoriskt moment: praktik Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Axelsson, Monica. 2004. Skolframgång och tvåspråkig utbildning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 503-537 Bakhtiari, Marjaneh, 2006, Kalla det vad fan du vill. Stockholm: Ordfront förlag (pocket) Fraurud. Kari och Bijvoet, Ellen. 2004. Multietniskt ungdomsspråk och andra varieteter av svenska i flerspråkiga miljöer. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 389-417 Haglund, Charlotte. 2004. Flerspråkighet och identitet. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 359-387 Hylland Eriksen, Tomas. 1999. Kulturterrorismen: en uppgörelse med tanken om kulturell renhet. Nya Doxa,. Håkansson, Gisela 2003. Tvåspråkighet hos barn i Sverige Studentlitteratur. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Sjögren, Annick, Runfors Ann & Ramberg, Ingrid (red.). 1996. En "bra" svenska? Om språk, kultur och makt. Mångkulturellt centrum. (Läses enligt anvisningar) Stroud, Christopher. 2004. Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 329-357 Westergren, Eva & Åhl, Hans (red.). 2007. Mer än ett språk - om flerspråkigheten i norra Sverige. Stockholm: Norstedts. Referenslitteratur Arnberg, Lenore. 2004. Så blir barn tvåspråkiga. Vägledning och råd under förskoleåldern. Wahlström & Widstrand. Börenstam, Ulla & Huss, Lena. 2001. Språkliga möten. Tvåspråkighet och kontaktlingvistik. Studentlitteratur. Hjärpe, Jan. 2003. Tusen och en natt & den elfte september. Tankar om Islam. Prisma. Hyltenstam, Kenneth & Stroud, Christopher. 1991. Språkbyte och språkbevarande. Om samiskan och andra minoritetsspråk. Studentlitteratur. (Kap.3) Hyltenstam, Kenneth (red.). 1996. Tvåspråkighet med förhinder? Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige. Studentlitteratur. (Läses enligt anvisningar) Khader, Naser. 1998. Familjeliv och levnadsmönster bland Mellanösterns muslimer. Wahlström & Widstrand. Liljeroth, Lena & Rojas, Mauricio. 1997. Svenska främlingar - Att älska Sverige med dess fel och brister. Scand Book. Lodenius, Anna-Lena & Wikström, Per. 1998. Vit makt och blågula drömmar. Rasism och nazism i dagens Sverige. Natur och kultur. Romaine, Suzanne. 1995. Bilingualism. Blackwell Publishers:Oxford. Wellros, Seija. 1998. Språk, kultur och social identitet. Studentlitteratur. Moment 2: Språkanalys och bedömning, 7,5 hp. Abrahmsson, Tua och Bergman, Pirkko (red.) 2005. Tankarna springer före - Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS förlag. Att undervisa elever med svenska som andraspråk - ett referensmaterial. Skolverket. Liber 1999. (s.56-72) Corell, M. &Sundberg, G. 1999. Testhandbok. Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet. Franker, Qarin. 2004. Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - alfabetisering i en tvåspråkig kontext. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 675-713) Holmen, Anne. 2007. Findes det skoler, som er specielt gode for flersprogede elever? I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag.( s. 108-125) Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet; www.skolverket.se Kuyumcu, Eija. 2000. Att fastna i utbildnings- och åtgärdskarusellen - hinder och möjligheter för utbildning av lågutbildade vuxna invandrare. I: Åhl, Hans (red.) Svenskan i tiden - verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag s. 64-88) Kuyumcu, Eija.2004. Genrer i skolans språkutvecklande arbete. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk -forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s 573-595) Liberg Caroline. 2001. Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. I: Nauclér, Kerstin (red.) Symposium 2000. ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationelltcentrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma förlag. S. 108-128 Lindberg, Inger. 2007. Bedömning av skolrelaterat ordförråd. I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag. s.83-107. Polias John.2007. Assessing learning: a language-based approach. I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag.s.40-65 Wrigstad, Thomas. 2004. Sfi-provet som bedömningsinstrument teoretiska och praktiska perspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 715-742 Referenslitteratur Gröning, Inger och Norén, Kristina. 1993. Berättarteknik och innehåll i invandrarelevers gymnasieuppsatser. I: Céru, Eva (red.) Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och kultur. s. 222-246 Kuyumcu, Eija. 1993. Läs- och skrivinlärning för vuxna i andraspråksperspektiv. I: Céru, Eva (red.) Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och kultur. S. 144-205 Moment 3: Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp praktik) Alfakir, Nabila. (2004). Skapa dialog med föräldrar. Runa Cerú, Eva. 1993. Språkcirkeln - ett sätt att strukturera innehållet i språkundervisningen. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur. (s. 119-143) Cerú, Eva (red.) 1993.Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 52-143, 206-221) Engström, Laila. 1993. TPR - en beskrivning av metoden med konkreta exempel. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 71-91) Hajer, Maaike. 2005. Inspiring teachers to work with content-based language instruction - stages in professional development. I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 27-46) Holmberg, Per. 2005. Funktionell grammatik för textarbete i skolan. I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 129-148) Holmegaard, Margareta & Wikström, Inger. 2004. Språkutvecklande ämnesundervisning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur (s. 539-572) Håkansson, Gisela. 1993. Språklärarspråk - en anpassningsfråga. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 52-70) Hägerfelth, Gun. 2005. Olika sätt att använda språket i naturkunskap. I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 183-206) Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Nauclér, Kerstin (red.) 2001. Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma förlag (s. 43-62) Nauclér, Kerstin. 2004. Barns språkliga socialisation före skolstart. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur (s. 437-459) Norén, Eva. 2005. Matematik, flerspråkiga elever och modersmål. . I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 231-248) Schleppegrell, Mary J. 2005. The challenges of academic language in school subjects. I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 47-70) Short, Deborah J. 2005. Teaching and learning content through a second language. . I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 71-90) Wikström, Inger. 1993. Att läsa för skolan och för livet. Skriptor. Referenslitteratur Bell, Judith. 1995. Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur Foster, Sis. 2000. Pedagogiska rummet. Almqvist & Wiksell Granberg, Nils. 1996. Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare. I: Svenskans beskrivning 21. förhandlingar vid tjugoförsta sammankomsten för svenskans beskrivning i Helsingfors den 11-12 maj 1995. Lund University Press Håkansson, Gisela. 2001. Undervisning eller inte undervisning - gör det någon skillnad? I: Nauclér, Kerstin (red.) Symposium 2000. ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma förlag. s. 43-62 Lindberg, Inger & Skeppstedt, Ingrid. 2000. Ju mer vi lär tillsammans - rekonstruktion av text i smågrupper. I: Åhl, Hans (red.) Svenskan i tiden - verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag s. 198-224 Nauclér, Kerstin 2000. " sen det blev svårare och svårare" - om turkiska barns socialisation inför skolstarten och deras läsförståelse i år 4. I: Åhl, Hans (red.) Svenskan i tiden - verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag. (s. 225-243) Svenska skrivregler utgivna av Svenska Språknämnden. 2001. Liber
Widerberg Karin
Att skriva vetenskapliga uppsatser
Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
ISBN: 91-44-49441-6
Se Umeå UB:s söktjänst