"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk B, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language B

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1NS017

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-10

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2014-08-14

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande skall skaffa sig en fördjupad bild av vad som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Alla moment studeras utifrån ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv. I kursen studeras villkoren för flerspråkig språk- och kunskapsutveckling, där genremedvetande betonas. Vidare behandlas bedömning av flerspråkiga elevers språkutveckling.

Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
Reading and Writing Development of Multilingual Learners (7,5 credits)

Momentet behandlar teoretiska och metodiska aspekter på flerspråkiga elevers läs- och skriv- och kunskapsutveckling, där fokus ligger på språkutvecklande arbetssätt inom olika genrer, både skönlitterära och faktaspråkliga.  Läsförståelse av olika texttyper och skrivande i olika genrer problematiseras relaterat till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. I momentet studeras också villkoren för illitteratas språkutveckling i den svenska skolan. Övningar på att göra lektionsplaneringar genomförs.

Moment 2 Språklig analys och bedömning (7,5 hp)
Assessing second language development (7.5 credits)

Under momentet analyserar studenterna olika diagnostiska verktyg och övar sig på att använda dessa analyser när de dokumenterar, bedömer och kommunicerar elevers skriv- och läsutveckling samt upprättar individuella utvecklingsplaner. Olika typer av språktest presenteras och diskuteras. Vidare analyseras och utvärderas läromedel utifrån ett språkutvecklande perspektiv.

Moment 3. Andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling (7,5 hp)
Second Language Aquisition and Multilingual Development (7,5 credits)

I momentet behandlas fördjupade kunskaper om andraspråksinlärningens villkor med särskild tonvikt på flerspråkighet som mål för undervisningen utifrån aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet.  Flerspråkig utveckling studeras ur individ-, grupp och samhällsnivå. Därvid betonas hur kulturella faktorer kan påverka den flerspråkiga utvecklingen.

Moment 4. Uppsats (7,5 hp)
Research project (7.5 credits)
Momentet behandlar temainriktat arbetssätt för språk och kunskapsutvecklande lärmiljöer. Utifrån tidigare förvärvade kunskaper, styrdokument, nationell och nationell forskning inom läs-, skriv- och kunskapsutveckling planerar, skriver, diskuterar och utvärderar studenternas egna skriftliga utvecklingsarbeten. Studenterna opponerar också på andras arbeten.

 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Moment 1. Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för typiska drag i andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling
  • Redogöra för språkutvecklande arbetssätt
  • Uppvisa goda kunskaper i genreteori

Färdighet och förmåga

  • Redogöra för och diskutera faktorer som påverkar illitteratas språkutveckling
  • Utarbeta förslag på lektionsplaneringar som främjar läs- och skrivutveckling
  • Reflektera över och bedöma egna och andras lektionsplaneringar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera förhållningssätt och attityder till inlärare som saknar grundläggande litteracitet
  • Värdera undervisningsmaterial utifrån språk och innehåll

Moment 2. Bedömning av andraspråksutvckling / Assessing progress in second language acquisition (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för Skolverkets syn på bedömning inom svenska som andraspråk på olika nivåer
  • Redogöra för typiska utvecklingsgångar i enlighet med systemisk funktionell lingvistik, performansanalys och processbarhetsteori.
  • Förstå syftet bakom olika typer av bedömning

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa bedömning på autentiskt muntligt och skriftligt material producerat av olika åldersgrupper och inom olika genrer.
  • Identifiera lexikala, syntaktiska, morfologiska och fonologiska avvikelser och ge förslag på didaktiska åtgärder.
  • Bedöma om språkliga avvikelser är tecken på normal andraspråksutveckling eller ej.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska bedömningsmetoder i läromedel och värdera dessa utifrån validitet, reliabilitet och autencitet.

Moment 3. Andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Uppvisa fördjupade kunskaper om de språkliga och psykologiska processer som ligger bakom de flerspråkiga elevernas språkutveckling
  • Redogöra för den flerspråkiga utvecklingen ur ett såväl individ- som grupp- och samhällsperspektiv.

Färdighet och förmåga

  • Relatera kunskaper om flerspråkig utveckling till styrdokument samt tillämpa dessa i övningar
  • Visa medvetenhet om det egna skrivandet och kunna presentera sina kunskaper i text med tydlig struktur och god språkform.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över och diskutera hur kulturella faktorer påverkar den flerspråkiga utvecklingen bl.a. utifrån skönlitteratur.

Moment 4. Uppsats (7,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Genomföra ett uppsatsarbete enligt gängse formell och metodologisk praxis med tydlig struktur och korrekt språklig utformning.

Färdighet och förmåga

  • Självständigt definiera och avgränsa ett didaktiskt problemområde för uppsatsen.
  • Visa ett vetenskapligt förhållningssätt
  • Självständigt försvara sin uppsats samt konstruktivt opponera på en medstudents arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och förhålla sig didaktiskt till de teoretiska kunskaperna i relation till det framtida läraryrket

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänd kurs i Svenska som andraspråk A, 22,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella övningar. I individuella övningar tränas studentens kunskaper och färdigheter i kursinnehållet. Genom seminarier och gruppövningar tränas studenterna i diskussion, analys, vetenskapligt skrivande, och grunderna läggs för ett processorienterat arbetssätt. Teoretiskt och didaktiskt innehåll integreras genomgående.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av skriftligt slutprov, bedömning av inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga seminarier.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till omprov är obligatorisk.

En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Examinerande uppgifter, t.ex. hemtentamina och inlämningsuppgifter, ska vara inlämnade senast det datum som angetts av undervisande lärare. Sent inkomna uppgifter beaktas inte, utan den studerande hänvisas till nästa provtillfälle.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 34

Moment 1: Flerspråkiga inlärares läs- och skrivutveckling, 7,5 hp

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Qarin Franker; Att utveckla literacitet i vuxen ålder: alfabetisering i en tvåspråkig kontext, s. 771-815. Eija Kuyumcu; Genrer i skolans språkutvecklande arbete, s. 605-631. Ulrika Magnusson; Skrivande på ett andraspråk, s. 633-660.

Språkinriktad undervisning : en handbok
Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
ISBN: 91-7382-838-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
Hedeboe Bodil, Polias John
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-91-7382-827-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedström Hasse
L som i läsa, M som i metod : om läsinlärning i förskoleklass och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag : cop. 2009 : 223 s. :
ISBN: 978-91-977615-3-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk

Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
ISBN: 978-91-27-72299-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wedin Åsa
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 109 s. :
ISBN: 978-91-44-05653-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Bedömning av andraspråksutveckling, 7,5 hp

Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Flyman Mattsson Anna, Håkansson Gisela
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 124 s. + :
ISBN: 978-91-44-05820-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nya språket lyfter! : bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6
Skolverket : 2012 :
Fulltext
Obligatorisk

Skolverket: Filmer om bedömning; föreläsningar och diskussioner
Skolverket :
http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/filmer-om-bedomning-for-larande-och-likvardighet-1.142557
Obligatorisk

Språket på väg - ett kartläggningsmaterial i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 7-9, del 1 och 2
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-7-9/bedomningsstod/sv-sva/spraket-pa-vag-1.176561
Obligatorisk

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Mikael Olofsson & Lena Sjöqvist; Bedömning i svenska som andraspråk, s. 685-723.

Olofsson Mikael
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7656-662-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eija Kuyumcu; Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv.

Thorén Bosse
Att bedöma uttal inom svenska som andrapsråk
Kompendium under framställande : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (2-5 s.)

Wrigstad Thomas
Sfi-provet som bedömningsinstrument - teoretiska och praktiska perspektiv
Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur: Hyltenstam & Lindberg (red.) : 2004 :
Obligatorisk

Moment 3: Andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling, 7,5 hp

Bakhtiari Marjaneh
Kalla det vad fan du vill
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2006 : 298, [2] s. :
ISBN: 91-7037-199-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kulturterrorismen : en uppgörelse med tanken om kulturell renhet
Eriksen Thomas Hylland, Szentiványi Nora
Nora : Nya Doxa : 1999 : 71, [1] s. :
ISBN: 91-578-0335-8 ; 107:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
Wedin Åsa, Musk Nigel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-05986-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Håkansson Gisela
Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
ISBN: 91-44-03070-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Obligatorisk

Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
Westergren Eva, Åhl Hans
2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
ISBN: 978-91-7227-519-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Monica Axelsson; Flerspråkighet och lärande, s. 547-577. Christopher Stroud; Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp, s. 313-342.

Moment 4: Uppsats, 7,5 hp

Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2010 : 142 s. :
ISBN: 978-91-7382-852-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Därutöver väljs för uppsatsen relevant litteratur i samråd med handledaren.