"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk C, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language C

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1NS018

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-25

Innehåll

Kursen utgör en fördjupning av tidigare inhämtad kunskaper i ämnet svenska som andraspråk. Här behandlas frågor kring andraspråksinlärning och tvåspråkighet ur ett mer teoretiskt perspektiv samt studeras det svenska språket i inlärarperspektiv. Kursen avslutas med ett projektarbete omfattande 15 högskolepoäng. Kursen består av följande moment: 1. Andraspråksinlärning och tvåspråkighet 7,5 hp 2. Svensk grammatik i inlärarperspektiv 7,5 hp 3. Projektarbete 15 hp Moment 1. Andraspråksinlärning och tvåspråkighet (7,5 hp) Moment 1 utgör en fördjupande diskussion av andraspråksinlärningens villkor och tvåspråkighet som mål för undervisningen. Momentet belyser andraspråksinlärningens problematik ur olika perspektiv, som teorier kring andraspråksinlärning, individuella skillnader i inlärningsperspektiv, inlärarspråkets variation samt olika faktorer som påverkar inlärningen. Moment 2. Svensk grammatik i inlärarperspektiv (7, 5 hp) Moment 2 behandlar svenskans grammatik i inlärarperspektiv varvid förmågan att analysera muntligt och skriftligt språkmaterial särskilt övas. Moment 3. Projektarbete (15 hp) I moment 3 genomför den studerande en självständig undersökning som redovisas i form av en vetenskaplig uppsats.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: • Redogöra för och diskutera de inlärningspsykologiska och språkpsykologiska processer som ligger bakom andraspråksinlärares språkutveckling. • Identifiera och diskutera grammatiska problem i svenskan Moment 1. Andraspråksinlärning och tvåspråkighet (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: • Redogöra för andraspråksinlärningens problematik ur ett teoretiskt perspektiv • Diskutera faktorer som påverka andraspråksinlärningen • Beskriva tvåspråkighetens villkor Moment 2. Svensk grammatik i inlärarperspektiv (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: • Analysera autentiskt språkmaterial ur ett grammatiskt perspektiv • Identifiera svensk grammatik i ett andraspråksperspektiv • Praktiskt använda och kritiskt diskutera grammatiska problem utifrån Svenska Akademiens grammatik • Generellt diskutera grammatiska problem Moment 3. Projektarbete (30 hp) Efter genomgånget moment ska studenten kunna: • Söka, värdera och problematisera ett material • Självständigt relatera sig till relevant forskning inom området • Motivera teoretiska och metodiska ställningstaganden • Analysera ett språkvetenskapligt material • Dra egna slutsatser • Presentera studien enligt gängse formell praxis med tydlig struktur och god språkform. • Kritiskt granska vetenskaplig argumentation • Självständigt försvara sin vetenskapliga uppsats • Opponera på en vetenskaplig uppsats.

Behörighetskrav

Univ:Svenska som andraspråk B 30 hp eller motsv

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarieövningar, gruppövningar, projektarbeten samt fältstudier. Kursuppläggningen ska återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.

Examination

Bedömningen görs genom muntliga och skriftliga prov. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 hp. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Studerande som underkänts två gånger i prov för viss kurs, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att en annan examinator utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning). Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Moment 1: Andraspråksinlärning och tvåspråkighet, 7,5 hp.

    Abrahamsson, Niclas. 2004. Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 79-116). Abrahamsson, Niclas & Hyltenstam, Kenneth. 2004. Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 221-258) Appel, René & Muysken, Peter. 1987. Language Contact and Bilingualism. Kapitel 9: The effects of bilingualism, s. 101-116. Edward Arnold. Ekberg, Lena. 2004. Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 259-276) Hammarberg, Björn. 2004. Teoretiska ramar för andraspråksforskning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 25-78). Hene, Birgitta. 2004. Adjektivs metaforiska betydelser utlandsadopterade och svenska barns tolkningar. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 277-296) Håkansson, Gisela. 2004. Utveckling och variation i svenska som andraspråk enligt processbarhetsteorin. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 153-196) Lindberg, Inger. 2004. Samtal och interaktion ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 461-499). Mitchell, Rosamond & Myles, Florence. 2004. Second Language Learning Theories. (2nd edition). Edward Arnold. (Läses enligt anvisningar) Philipsson, Anders. 2004. Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 117-151). Referenslitteratur Ellis, Rod. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford University Press. (Läses enligt anvisningar.) Reichenberg, Monica. 2000. Röst och kausalitet i lärobokstexter: en studie av förståelse av olika textversioner. Göteborg studies in educational sciences 149. Diss. Acta Universitatis Gothoburgensis. Moment 2: Svensk grammatik i inlärarperspektiv, 7,5 hp. Hammarberg, Björn, 2004. Teoretiska ramar för andraspråksforskning. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 25-78. Lindberg, Inger, 2004. Samtal och interaktion ett andraspråksperspektiv. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 461-499. Lundin, Katarina, 2009, Tala om språk: Grammatik för lärarstuderande. Studentlitteratur. Philipsson, Anders, 2004. Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 117-151. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik, 2001. Inledning till grammatiken. Svenska Akademien och Norstedts Ordbok. Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan och Andersson, Erik 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Svenska Akademien och Norstedts ordbok.. Band 1-4 läses som referensverk med utgångspunkt från seminarieuppgifterna. Referenslitteratur Garlén, Claes, 2008, Handbok i svenska som andraspråk. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära. Svenska Akademien och Norstedts Ordbok. Lindström, Jan. 2008, Tur och ordning. Introduktion till svensk samtalsgrammatik. Norstedts Akademiska Förlag. Moment 3: Projektarbete, 15 hp. Bell, Judith, 1995. Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur. Granberg, Nils, 1996. Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare. Svenskans Beskrivning 21. s. 104-111. Lund University Press. Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. 2001. Liber. Schött, Kristina; Melin, Lars; Strand, Hans & Moberg, Bodil. 1998. Studentens skrivhandbok. Almqvist & Wiksell. Widerberg, Karin, 1995. Att skriva vetenskapliga uppsatser. Studentlitteratur. Referenslitteratur Ejvegård, Rolf, 1996. Vetenskaplig metod. Studentlitteratur. Larsen-Freeman, Diane & Long, Michael H. 1991. An Introduction to Second Language Acquisition Research. Chapter 2: Second language acquisition research methodology. Longman.

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 :
    ISBN: 91-44-30952-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Moment 1: Andraspråksinlärning och tvåspråkighet, 7,5 hp.

    Abrahamsson, Niclas. 2004. Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 79-116). Abrahamsson, Niclas & Hyltenstam, Kenneth. 2004. Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 221-258) Appel, René & Muysken, Peter. 1987. Language Contact and Bilingualism. Kapitel 9: The effects of bilingualism, s. 101-116. Edward Arnold. Ekberg, Lena. 2004. Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 259-276) Hammarberg, Björn. 2004. Teoretiska ramar för andraspråksforskning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 25-78). Hene, Birgitta. 2004. Adjektivs metaforiska betydelser utlandsadopterade och svenska barns tolkningar. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 277-296) Håkansson, Gisela. 2004. Utveckling och variation i svenska som andraspråk enligt processbarhetsteorin. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 153-196) Lindberg, Inger. 2004. Samtal och interaktion ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 461-499). Mitchell, Rosamond & Myles, Florence. 2004. Second Language Learning Theories. (2nd edition). Edward Arnold. (Läses enligt anvisningar) Philipsson, Anders. 2004. Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 117-151). Referenslitteratur Ellis, Rod. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford University Press. (Läses enligt anvisningar.) Reichenberg, Monica. 2000. Röst och kausalitet i lärobokstexter: en studie av förståelse av olika textversioner. Göteborg studies in educational sciences 149. Diss. Acta Universitatis Gothoburgensis. Moment 2: Svensk grammatik i inlärarperspektiv, 7,5 hp. Engdahl, Elisabet, 2001. Valet av passivform i modern svenska. Svenskans Beskrivning 24, s. 81-90. Eriksson, Mats, 2001. Syntaxens sociala sida en inledande diskussion av turtillägg i samtal. I: Språk och stil 11. S 5-24. Hammarberg, Björn, 2004. Teoretiska ramar för andraspråksforskning. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 25-78. Lindberg, Inger, 2004. Samtal och interaktion ett andraspråksperspektiv. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 461-499. Lindholm, Camilla och Lindström, Jan, 2004. Dislokationer och fristående topiker. Två annexkonstruktioner i talad svenska. I: Svenskans beskrivning 26. S. 196-207. Lindström, Jan och Wide, Camilla, 2001. Perfekt med dåtidsbestämning. Svenskans Beskrivning 24,. s. 153-166. Linell, Per, 2003. Responsiva konstruktioner i samtalsspråkets grammatik. I: Folkmålsstudier 42. S. 11-39. Lyngfelt, Benjamin, 2003. Subjektsregeln finns inte. Språkvård 1/2003. s. 16-23. Philipsson, Anders, 2004. Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: K. Hyltenstam och I. Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 117-151. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik, 2001. Inledning till grammatiken. Svenska Akademien och Norstedts Ordbok. Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan och Andersson, Erik 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Svenska Akademien och Norstedts ordbok. Band 4: Kap. 28 (Satsens struktur) och Kap. 29 §1-7, 27-30 (Subjektet). Band 1-4 läses i övrigt som referensverk med utgångspunkt från hänvisningarna i kurslitteraturen. Wijk-Andersson, Elsie, 1990. På villkors vis. Om svenskars och utlänningars sätt att uttrycka villkor i skriven svenska. I: Tingbjörn, G. (utg.), Andra symposiet om Svenska som andraspråk. Stockholm: Skriptor. S. 263-388. Referenslitteratur Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära. Svenska Akademien och Norstedts Ordbok. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik, 1999. Svenska Akademiens grammatik (SAG). Norstedts. Moment 3: Projektarbete, 15 hp. Bell, Judith, 1995. Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur. Granberg, Nils, 1996. Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare. Svenskans Beskrivning 21. s. 104-111. Lund University Press. Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. 2001. Liber. Schött, Kristina; Melin, Lars; Strand, Hans & Moberg, Bodil. 1998. Studentens skrivhandbok. Almqvist & Wiksell. Widerberg, Karin, 1995. Att skriva vetenskapliga uppsatser. Studentlitteratur. Referenslitteratur Ejvegård, Rolf, 1996. Vetenskaplig metod. Studentlitteratur. Larsen-Freeman, Diane & Long, Michael H. 1991. An Introduction to Second Language Acquisition Research. Chapter 2: Second language acquisition research methodology. Longman.

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 :
    ISBN: 91-44-30952-X
    Se Umeå UB:s söktjänst