"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska språket A, 30 hp

Engelskt namn: Swedish Language A

Denna kursplan gäller: 2017-07-24 till 2018-07-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1NS074

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-08-21

Innehåll

Kursen är en grundkurs i modern svensk språkvetenskap.

I kursen studeras dagens svenska språksamhälle ur ett språksociologiskt perspektiv där identitetsfrågor och språkpolitiska frågor behandlas.

Vidare beskrivs svenskans språksystem ur ett funktionellt perspektiv med fokus på språkliga kategoriers form, betydelse och funktion.

Retorikens grunder behandlas och används för att förbereda och framföra olika typer av muntliga anföranden, med särskilt fokus på att mottagaranpassning av innehåll och språk.

Kursen behandlar även skriftpraktiker i högre utbildning och yrkesliv. Skrivprocessen introduceras som en arbetsmodell för skrivande.

Kursens övergripande syfte är att den studerande genom egen reflektion samt samverkan med andra kursdeltagare och kursens lärare ska kunna göra en syntes av kursinnehållet och därigenom uppnå en helhetssyn på modern svenska.

Kursen består av följande moment:

  1. Dagens svenska språksamhälle 7,5 hp
  2. Svenska språkets grammatik 7,5 hp
  3. Praktisk retorik 7,5 hp
  4. Skrivande i utbildning och yrkesliv 7,5 hp

Moment 1. Dagens svenska språksamhälle (7,5 hp)
Kursen ger grundläggande kunskaper om samband mellan språk, individ och samhälle ur ett språksociologiskt perspektiv, med särskild tonvikt på talat språk och samtida förhållanden i det svenska språksamhället. Språksociologiska grundbegrepp (t.ex. variabel, variant, varietet, dialekt och sociolekt) utgör en central del. Språklig variation behandlas i relation till attityd, situation, plats och identiteter som kön, klass, ålder och etnicitet. Senare års centrala språklagstiftning i Sverige behandlas, dvs. svenskans och de lagstadgade minoritetsspråkens ställning i olika domäner.

Moment 2. Svenska språkets grammatik (7,5 hp)
I kursen beskrivs svenska språket som språksystem. Beskrivningen utgår från ett funktionellt perspektiv på språk och språkanvändning, men även andra språkteoretiska inriktningar aktualiseras, såsom systemisk-funktionell grammatik och kognitiv lingvistik. Den språkliga analysen och kategoriseringen som utgör kursens kärna, liksom använd terminologi, är dock språkvetenskapligt allmängods.

Svenska språket behandlas med fokus på språkliga kategoriers form, betydelse och funktion. Detta innebär att man studerar hur ord, fraser, satser och meningar är uppbyggda och vilka centrala mönster och regler som finns i modern svenska, framför allt när det gäller ordbildning, ordböjning och ordföljd samt konstruktioner som är vanliga i samtalsspråk. I samband med behandlingen av grammatiska kategorier och regler tas vanliga språkriktighetsfrågor upp till diskussion, t.ex. användningen av sin och hans/hennes. Också hur grammatiken producerar förståelse behandlas.

Vidare behandlas ords referens och betydelse samt betydelserelationer mellan ord. Även fraser och satser som utgör relativt fasta enheter diskuteras, bl.a. fraser som lägga korten på bordet. Kursen har ett språkjämförande perspektiv med fokus på vad som är speciellt med svenskan generellt.

Moment 3: Praktisk retorik (7,5 hp)
Kursen syftar till att den studerande ska tillägna sig praktiskt tillämpbar kunskap om muntlig kommunikation. För att förbereda och framföra olika typer av muntliga anföranden behandlas retorikens grunder, med särskilt fokus på mottagaranpassat innehåll och språk. Mottagaranpassning avseende såväl verbala som icke-verbala kommunikationssätt studeras teoretiskt samt praktiseras i övningsuppgifter.

Moment 4. Skrivande i utbildning och yrkesliv (7,5 hp)
Kursen behandlar skriftpraktiker i högre utbildning och yrkesliv i teori och praktik. En arbetsmodell för skrivande introduceras genom skrivprocessen och arbete i responsgrupper. Under kursen förs kontinuerligt en logg med reflektion och kritisk granskning av den egna skrivprocessen. Centrala skrivteoretiska begrepp tas upp, t.ex. facktext, tanketext, presentationstext och professionell diskurs. I praktiska övningar tränas genremedvetenhet och förmåga att skriva mottagaranpassade texter enskilt och samförfattat. För skrivande i högre utbildning tränas framför allt grundläggande referat- och citatteknik (t.ex. genom hemtentamen). För yrkeslivet produceras ett urval facktexter (t.ex. pressmeddelande, protokoll, formellt brev, instruktion). En orientering ges också om svensk ord- och grammatikvård samt den så kallade klarspråkstraditionen för den offentliga sektorns texter. Ordböcker och skrivhandböcker introduceras som redskap för skrivandet.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Dagens svenska språksamhälle 7,5 hp
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande språksociologiska termer och begrepp
  • beskriva hur språklig variation förhåller sig till variabler som kön, klass, ålder, etnicitet och plats
  • uppvisa grundläggande kunskaper om centrala frågor och insatser vad gäller senare års språkpolitiska och språkvårdande arbete, i synnerhet de centrala språkvårdande aktörernas arbete.

Färdighet och förmåga

  • identifiera exempel på språkdrag som kännetecknar olika typer av språklig variation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera kring samband mellan språk och identifikation
  • kritiskt diskutera attityder till språklig variation.

Moment 2. Svenska språkets grammatik 7,5 hp
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och exemplifiera de olika nivåerna i språkbeskrivningen (fo¬nem, grafem; morfem, ord, fras, sats, mening) och centrala begrepp som huvudord och bestämning och överordning och underordning
  • beskriva centrala mönster och regler när det gäller svenskans ordbildning, ordböjning och ordföljd samt ett urval grammatiska konstruktioner
  • redogöra för svenskans fonologi både på ordnivå och satsnivå
  • redogöra för lexikala enheters form och betydelse och ords betydelserelationer samt olika modeller för ordsemantisk analys

Färdighet och förmåga

  • genomföra en grammatisk analys (morfologi, syntax) i enlighet med de modeller som tillämpas i kursen, bl.a. positionsgrammatisk analys
  • genomföra en ordsemantisk analys
  • diskutera gränsdragningsproblem i den språkliga kategoriseringen, bl.a. när det gäller ordklasser
  • göra iakttagelser av svenskt språkbruk i tal och skrift och beskriva iakttagelserna med hjälp av språkvetenskaplig terminologi
  • göra iakttagelser som rör relationen mellan grammatik och betydelse

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera ett urval språkriktighetsfrågor och problematisera beteckningar som ”rätt”/”fel” och ”bra”/”dåligt” språk ur ett språkpolitiskt perspektiv.

Moment 3. Praktisk retorik 7.5 hp
För godkänd kurs ska den studerande kunna:  
 
Kunskap och förståelse 

  • definiera och exemplifiera grundläggande begrepp inom retoriken  
  • beskriva för retoriken relevanta perspektiv på mångfald  

Färdighet och förmåga 

  • planera och producera mottagaranpassade muntliga anföranden  
  • värdera egna och andras muntliga anföranden
  • ge konstruktiv respons på anföranden
  • på en grundläggande nivå tillämpa retorikvetenskapliga metoder för att analysera retoriska artefakter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • på en grundläggande nivå kritiskt tolka och värdera retoriska artefakter  

Moment 4. Skrivande i utbildning och yrkesliv 7, 5 hp
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för innebörden av skrivteoretiskt centrala begrepp
  • ha kännedom om skriftpraktiker i högre utbildning och yrkesliv

Färdighet och förmåga

  • ta ansvar för och arbeta konstruktivt med skrivprocessen enskilt, i samförfattarskap och i responsgrupper
  • tillämpa genremedvetenhet i läsning och produktion av ett urval facktexter för högre utbildning och yrkesliv
  • använda svenska ordböcker och skrivhandböcker i sitt eget skrivande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över den egna skrivprocessen och den egna skrivutvecklingen utifrån arbetet med skilda genrer.
  • kritiskt granska skrivprocessen och responsgruppsarbete som verktyg för skrivande i högre studier och yrkesliv
  • relatera skriftpraktiker i högre utbildning eller yrkesliv till de egna skriftpraktikern

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av lektioner, gruppövningar och seminarier.

Examination

Moment 1. Dagens svenska språksamhälle 7,5 hp
Moment 1 examineras genom salstentamen.

Moment 2. Svenska språkets grammatik 7,5 hp
Moment 2 examineras dels löpande genom uppgifter som redovisas muntligt eller skriftligt, dels genom skriftlig sluttentamen.

Moment 3. Praktisk retorik 7.5 hp
Moment 3 examineras kontinuerligt i form av muntliga uppgifter under kursens gång samt med skriftlig hemtentamen vid kursens slut.

Moment 4. Skrivande i utbildning och yrkesliv 7,5 hp
Moment 4 examineras genom tre skriftliga uppgifter. Två av uppgifterna består av presentationstexter inom yrkeslivet, varav den ena samförfattas och den andra skrivs enskilt. Den tredje skrivuppgiften anknyter till högre utbildning och består av en hemtentamen som behandlar skrivteoretiska begrepp, skriftpraktiker inom högre utbildning och yrkesliv, skrivprocessen och responsgruppsarbete. Hemtentamen är av både refererande och reflekterande karaktär där studenten ska visa prov på akademiskt etablerad referat- och citatteknik med genomgående hänvisningar till kurslitteraturen.

På samtliga moment ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Löpande examination i form av muntliga och skriftliga uppgifter i moment 2 och 3 bedöms bara med något av betygen Underkänd eller Godkänd. För sammanfattningsbetyget Väl godkänd krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.
I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 29

Moment 1: Dagens svenska språksamhälle

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 244 s. :
ISBN: 978-91-47-10525-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. Om språk och grammatik, s. 9-29 (20 sidor).

Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Utarbetad av Svenska språknämnden. (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93). S. 5-38, Förord och inledning (33 sidor).

Sundgren Eva
Sociolingvistik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 377 s. :
ISBN: 9789147106097
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Bengt Nordberg: Vad är sociolingvistik? s. 13-38. Lars-Gunnar Andersson: Dialekter och sociolekter, s. 39-76. Eva Sundgren: Språklig variation och förändring, s. 77-121. Ellen Bijvoet: Attityder till språk, s. 122-157. Anna Gunnarsdotter Grönberg; Ungdomsspråk, s. 236-273. Jarmo Lainio: Tvåspråkighet och språkkontakt i Sverige, s. 274-312. Björn Melander; Språkpolitik och språkvård, s. 325-352. Ordlistan, s. 353-369. (279 sidor)

Sveriges nationalatlas. [Kartografiskt material] : Språken i Sverige
Dahl Östen, Edlund Lars-Erik, Wastenson Leif, Elg Margareta
1. utg. : Stockholm : Norstedt : [2010] : 176 s. :
SNA webbatlas
ISBN: 978-91-87760-57-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. Språklig variation i tid och rum, s. 8-17. Officiella och inofficiella minoritetsspråk, s. 106-109. Följande kapitel läses enligt anvisning: Kap. Finska och Meänkieli, s. 110-121. Kap. Samiska, s. 122-136. Kap. Romani, s. 136-139. Kap. Svenska teckenspråket, s. 140-141. Kap. Invandrarspråk, s. 142-147. Kap. Främmande språk i svenska skolor, s. 156-157. (144 sidor).

Språk och kön
Edlund Ann-Catrine, Erson Eva, Milles Karin
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 256 s. :
ISBN: 9789172274525 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 9, Dialekt, kön, identitet, s. 163-178 (14 sidor).

Svenska med något utländskt
Bijvoet Ellen, Fraurud Kari
Språkvård, nr 3 : 2006 :
Tillgänglig på:
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 4-10. (6 sidor)

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 868 s. :
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ellen Bijvoet, Kari Fraurud; "Rinkebysvenska" och andra kontruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, s. 369-396 (27 s.)

Engelskan i Sverige : språkval i utbildning, arbete och kulturliv
Stockholm : Norstedts ordbok : 2004 : 174 s. :
ISBN: 91-7297-644-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Skrifter utg. av Sv. språknämnden 89.) Läses enligt anvisning. Olle Josephson; Engelskan i 2000-talets Sverige, s. 7-24. Kenneth Hyltenstam; Engelskan, skolans språkundervisning och svensk språkpolitik, s. 36-110. Olle Josephson & Kristina Jämtelid; Engelska som koncernspråk, svenska som fikaspråk, arabiska som modersmål, s. 134-156. (113 sidor)

Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk
SFS 2009:724 : 2009 :
Kan hämtas på
Obligatorisk

Språklagen
SFS 2009:600 : 2009 :
Kan hämtas på
Obligatorisk

Trudgill Peter
Sociolinguistics : an introduction to language and society
4. ed. : London : Penguin : 2000 : 222 s. :
ISBN: 0-14-028921-6 (pbk) ; £8.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 2, 4, 5, 8, 10 kallade Sociolinguistics - Language and society, Language and social class, Language and sex, Language and context, Language and nation, Language and humanity. (123 sidor)

Utöver detta tillkommer cirka 50 sidor webbmaterial om aktuell språkpolitik och språkvård, som väljs och läses enligt lärarens anvisning.

Moment 2. Svenska språkets grammatik

Obligatorisk litteratur ca 640 sidor och ca 80 sidor analysövningar.

Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik.
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 75 s. :
ISBN: 91-47-05280-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Övningar.

Bör statlig språkvård vara språkaktivistisk?
Bylin Maria, Lind Palicki Lena, Karlsson Susanna
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : sid. 190-194 :
Obligatorisk

Grammatik med betydelse : en introduktion till funktionell grammatik
Holmberg Per, Karlsson Anna-Malin
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 222 s. :
ISBN: 978-91-7382-821-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jakobsson Ulrika
Om det metaforiska mötet mellan konkreta verb som svenskans gå och ligga och engelskans run
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 189-210

Josephson Olle
Den svenska språkvårdens centralstyrning
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : sid. 186-190 :
Obligatorisk

Kotsinas Ulla-Britt
Ordbildning i slangspråk
Ingår i:
Svenskans beskrivning
Lund : Lund University Press : 1992 : 323 s. : sid. 137-148 :
Obligatorisk

Sköldberg Emma
Idiom, flertydighet och kreativa skribenter
Ingår i:
Språk och stil
Stockholm : sid. 47-58 :
Obligatorisk

Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 219-236 om Pronomen Sidorna 239-260 om Kongruens Sidorna 356-360 och sidorna 373-383 om utelämningar och tillägg

Wojahn Daniel
Språkaktivism, språkvård och språksyn. Respons till Olle Josephson samt Maria Bylin, Lena Lind Palicki & Susanna Karlsson
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : sid. 194-201 :
Obligatorisk

Inledning till grammatiken
Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik
Stockholm : Svenska akad. : 2001 : [8], 86 s. :
ISBN: 91-7227-295-3 ; 127:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur till Svenska språkets grammatik

Samtal och grammatik : studier i svenskt samtalsspråk
Anward Jan, Nordberg Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 328 s. :
ISBN: 91-44-04419-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahl Östen
Språkets enhet och mångfald
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 296 s. :
ISBN: 91-44-01158-X ; 387:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Garlén Claes
Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1988 : 232, [1] s. :
ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hultman Tor G.
Svenska akademiens språklära
1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 2003 : [16], 342 s. :
ISBN: 91-7227-351-8 (inb.) : 298:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Håkansson Gisela
Språkinlärning hos barn
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
ISBN: 91-44-00865-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Josefsson Gunlög
Ord
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 261, [3] s. :
ISBN: 91-44-03726-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Platzack Christer
Svenskans inre grammatik : det minimalistiska programmet : en introduktion till modern generativ grammatik
Lund : Studentlitteratur : 1998 : [2], ix, [1], 307 s. :
ISBN: 91-44-00834-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska akademiens grammatik.
Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa, Svenska akademien
1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 1999 : 4 vol. ; 25 cm :
ISBN: 91-7227-126-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Band 1-4

Trampe Peter af
Språkbrukaren och orden
Lund : Studentlitteratur : 1990 : 126 s. :
ISBN: 91-44-30831-0 ; 180:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Även språkbankens hemsida. http://spraakbanken.gu.se och Växjö universitet, Institutionen för humaniora. Övningar på satsschema på internetadressen www.hum.vxu.se/utb/amnen/svenska/gram/huvuds.htm

Moment 3: Praktisk retorik

Backlund Britt
Inte bara ord : en bok om talad kommunikation
2., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 216 s. :
ISBN: 91-44-04516-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Bitzer Lloyd F.
”The rhetorical situation”
Ingår i:
Philosophy & rhetoric
University Park : Pennsylvania State University Press : 1 : sid. 1-14 :

Kohrs Campbell, K.
Kvinnorörelsens retorik : en oxymoron
Ingår i:
Rhetorica Scandinavica
København : 1997- : sid. 10-33 :

Hellspong Lennart
Konsten att tala : övningsbok i praktisk retorik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-06740-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Johannesson Kurt
Retorik eller konsten att övertyga
2., rev. och omarb. uppl. [sic] : Stockholm : Norstedt : 2013 : 288 s. :
ISBN: 978-91-1-305674-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Retorik idag : introduktion till modern retorikteori
Kjeldsen Jens E., Torhell Sven-Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 394 s. :
ISBN: 978-91-44-04848-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Milles Karin
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 121 s. :
ISBN: 978-91-7227-567-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosengren Mats
”Doxa och den nya retorikens kunskapssyn”
Ingår i:
Rhetorica Scandinavica
København : 1997- : sid. 10-17 :

Därutöver tillkommer ett antal artiklar om ca 100 sidor som väljs av läraren. Övningsuppgifter delas ut i samband med undervisningen.

Moment 4: Skrivande i utbildning och yrkesliv

Kurslitteratur

Local literacies : reading and writing in one community
Barton David, Hamilton Mary
London : Routledge : 2012. : xxxii, 300 p. :
ISBN: 978-0-415-69172-7 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Introduction: Local literacies in a global world. Kap. 1. Understanding Literacy as social practice, s. 3-22. Kap. 5. How they've fared in education: Harry's literacy practices, s. 77-92. Kap. 14. Vernacular Literacies, s. 247-262. (ca 45 sidor.)

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-7 och kapitel 9-10, s. 11-112, 175-212 (148 sidor)

Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Ehrenberg-Sundin Barbro, Lundin Kerstin, Simons Kurt, Wedin Åsa, Westman Margareta
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts Juridik : 2008 : 193 s. :
ISBN: 978-91-39-10942-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gunnarsson Britt-Louise
Professional discourse
London : Continuum : 2009. : 275 s. :
ISBN: 978-0-8264-9251-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-2 och 11-11.4, s. 12-37 och 204-216 (37 sidor). Även i elektronisk utgåva.

Karlsson Anna-Malin
En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken
Stockholm : Språkrådet : 2006 : 175 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-7227-505-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Klarspråk lönar sig : klarspråksarbete i kommuner, landsting och statliga myndigheter
Hedlund Anneli, Frödin Ulf
Stockholm : Justitiedepartementet, Regeringskansliet : 2006 : 72 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/44/83/587b4ded.pdf
ISBN: 91-38-22576-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationalencyklopedins ordbok
[Ny utg.] : Malmö : [Nationalencyklopedin]b Bra böcker : 2004 : [18], 1961 s. :
ISBN: 91-974661-2-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Även i elektronisk utgåva)

Granfeldt Jonas
Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi : rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology : papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007
Uppsala : ASLA : 2008 : xx, 286 s. :
ISBN: 978-91-87884-21-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Nelson, Marie, 2008; "Jag kopierar andras mejl". Om andraspråkstalares skrivstrategier i yrkeslivet, s. 163-181 (18 sidor). ASLA:s skriftserie 21.

Myndigheterna har ordet : om kommunikation i skrift
Nyström Höög Catharina, Söderlundh Hedda, Sörlin Marie
Stockholm : Norstedt : cop. 2012 : 175 s. :
ISBN: 978-91-1-304507-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-2, 4-6, s. 13-71, 105-168 (121 sidor).

Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitlet Inledning, s. 7-37 och enligt anvisningar (30 sidor).

Text i arbete : festskrift till Britt-Louise Gunnarsson den 12 januari 2005 = Text at work : essays in honour of Britt-Louise Gunnarsson 12 january 2005
Gunnarsson Britt-Louise, Bäcklund Ingegerd
Uppsala : Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet : cop. 2004 : 376 s. :
ISBN: 91-87884-99-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Strand, Hans, 2005; Skrivträning och genrekompetens. Den akademiska skrivundervisningens möjligheter och begränsningar, s. 181-190 (9 sidor).

Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 268 s. :
ISBN: 91-40-66825-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien :b Norstedts akademiska förlag [distributör] : 2006 : xli, [1], 1130 s. :
http://www.svenskaakademien.se/ordlista
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensk ordbok : utgiven av Svenska Akademien [1] A - L.
1. uppl., 1. tryck. : Stockholm : Norstedt : 2009 : XVIII, 1884 S. :
ISBN: 978-91-1-302267-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensk ordbok : utgiven av Svenska Akademien [2] M - Ö
1. uppl., 1. tr. : Stockholm : Norstedt : 2009 : ix, viii s., s. 1885-3736 :
ISBN: 978-91-1-302267-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenskt språkbruk : ordbok över konstruktioner och fraser
1. uppl. : Stockholm : Norstedts ordbok : 2003 : 1433 s. :
ISBN: 91-7227-346-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Handböcker till Svenska A

Ord för ord : svenska synonymer och uttryck
2. uppl. : Stockholm : 1982 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 1982 eller senare.

Garlén Claes
Svenska språknämndens uttalsordbok : [67 000 ord i svenskan och deras uttal
1. uppl. : Stockholm : Svenska språknämnden : 2003 : 848 s. :
ISBN: 91-7227-309-7 (inb.) : 378:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst