Kursen behandlar Martin Luthers teologi i historia och nutid. I kursen bearbetas utifrån centrala teologiska teman både texter av Luther och olika senare Luthertolkningar. Kursen innehåller också en orientering om reformationens olika huvudinriktningar samt receptionen av Luthers teologi i olika kulturella kontexter i historia och nutid.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för utveckling, teologiska huvudlinjer och ledande företrädare under reformationsskeendet med tyngdpunkt på lutherska traditioner;
- redogöra för och analysera innehållet i och sammanhanget mellan centrala teologiska temata i anslutning till Luthers teologi som gudsbild, människosyn, frälsningsfrågor, ecklesiologi osv.;
- redogöra för och analysera olika luthertolkningar och möjliga konsekvenser av olika tolkningstraditioners hållningar för kyrka, samhälle och individ;
- argumentera kritiskt och konstruktivt för olika tolkningar av Luthers teologi, både metodiskt och innehållsmässigt;
- använda teologiska analyser för olika praktiska syften.
Behörighetskrav
Univ: Teologi och/eller Religionsvetenskap omfattande minst 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp, där Kristendomens utveckling: grundkurs 7.5 hp eller motsvarande ingår.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och/eller gruppövningar.
Examination
Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och/eller muntliga examinationsformer.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett som skickas till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.