"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samiska språk C, Samisk grammatik, 15 hp

Engelskt namn: Sámi Languages C, Sámi Grammar

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1SA121

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Samiska språk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-06-20

Innehåll

I kursen studeras samiska språk ur ett språkvetenskapligt perspektiv. Fokus ligger på de samiska språkens grammatiska uppbyggnad samt aspekter av språkerövring, inom ramen för den generativa grammatiken.

Kursen består av följande obligatoriska moment

Mom. 1. Teoretisk samisk grammatik, 7,5 hp
Theoretical Sámi Grammar.

Kursen presenterar en fördjupning i generativa grammatikens språksyn, analysverktyg och analysmetoder, med specifik tillämpning på de samiska språken. Kursen lägger stor vikt vid språkvetenskaplig metod, däribland metod vid datainsamling, samt belyser olika typer av språkvetenskapligt relevant data. Kursen omfattar kritisk granskning av språkvetenskapliga hypoteser, språkvetenskaplig argumentation samt strategier för utformandet av språkvetenskapliga hypoteser. Kursen tar även språkerövring i beaktning, och problematiserar utifrån samiska förhållanden, samt belyser etiska frågor i språkforskning.

Mom. 2. Fördjupning i syd-, lule- eller nordsamiskans grammatik, 7,5 hp
South, Lule or North Sámi Grammar.

Med utgångspunkt i moment 1, skall studenten genomföra en födjupningsuppgift, vilken består av en komparativ studie av minst två samiska språk, rörande ett relevant grammatiskt fenomen. Studenten skall förutom datainsamling, diskutera och granska språkvetenskapliga hypoteser i primärlitteraturen samt tillämpa vederbörlig språkvetenskaplig metodik. Arbetet skall presenteras såväl muntligt som skrftligt i ett kortare vetenskapligt arbete författat på ett samiskt språk. Studenten skall reflektera över hur arbetets resultat och implikationer är praktiskt tillämpningbara i samiskt språkarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande:

  • 
uppvisa en god förståelse av teoretiska och empiriska aspekter av samisk grammatik.
  • kunna tillämpa den teoretiska grammatikens principer i beskrivningen av ett samiskt språk
  • utifrån den teoretiska grammatikens grunder kunna formulera språkvetenskapliga hypoteser runt ett samiskt språks uppbyggnad
  • redovisa god förtrogenhet med språkerövring, och dess relevans för samiska.
  • uppvisa god förmåga att tillämpa språkvetenskaplig metod
  • kunna producera ett kortare vetenskaplig arbete på god samiska, och uppfylla det grammatiska forskningsområdets krav vad beträffar analys, metod, terminologi samt notapparat.
  • uppvisa förmåga att kunna relatera språkvetenskapliga hypoteser och praktisk tillämpning, samt kunna förmedla dessa insikter för en bred publik.
  • på ett vetenskapligt sätt kunna argumentera för sina slutsatser samt kritiskt granska andra studenters arbeten inom ramen för den teoretiska grammatiken.
  • uppvisa förmåga att på ett vetenskapligt vedertaget sätt förhålla sig etiskt till ämnet.

Behörighetskrav

Univ: 24 hp från Samiska språk: Lulesamiska B (1SA119), Nordsamiska B (1SA092) eller Sydsamiska B (1SA110) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, dels via nätplattformen och dels i klassrumsmiljö under kursträffar. Studenterna förutsätts arbeta självständigt mellan föreläsningarna. Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en nätplattform.
För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se Tekniska krav för nätkurser på http://www.sprak.umu.se/student/dokument/.

Examination

Examination sker med skriftlig hemtentamen (via nätplattformen) efter momentet eller löpande över hela momentet. Moment 1 examineras med en inämningsuppgift och en hemtentamen. Moment 2 examineras med två inlämningsuppgifter, framställda på samiska. Den löpande examinationen innebär betygsättning av inlämningsuppgifter eller olika muntliga övningar.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 7,5 högskolepoäng.

För studerande som inte godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle senast inom tre månader från ordinarie provtillfälle.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 51

    All litteratur läses enligt anvisningarna som framkommer i schemat för kursen eller enligt lärarens anvisningar. Förutom litteraturen som listas här nedan tillkommer det andra övningar och gruppuppgifter via nätplattformen. Publikationer märkta med * finns tillgängliga på Institutionen för språkstudier eller via nätplattformen.

    Norsk generativ syntaks
    Årfali Tor, Eide Kerstin
    Oslo:Novus forlag. ISBN 9788270993727 : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 1-2, 4-8, 11-18

    Waldmann Christian
    Input och output : ordföljd i svenska barns huvudsatser och bisatser
    Lund : Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet : 2008 : 286 s. :
    ISBN: 978-91-628-7477-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1, 3, 4, 9

    Todal Jon
    Samisk språk i Svahken sijte : sørsamisk vitalisering gjennom barnehage og skule
    Guovdageaidnu : Sámi Instituhtta : 2007 : 177 s. :
    Obligatorisk

    Ytterligare material och övningar tillkommer via nätplattformen. Övrig litteratur bestäms i samråd med läraren

  • Giltig från: 2013 vecka 50

  • Giltig från: 2013 vecka 36

    All litteratur läses enligt anvisningarna som framkommer i schemat för kursen eller enligt lärarens anvisningar. Förutom litteraturen som listas här nedan tillkommer det andra övningar och gruppuppgifter via nätplattformen. Publikationer märkta med * finns tillgängliga på Institutionen för språkstudier eller via nätplattformen.

    Norsk generativ syntaks
    Årfali Tor, Eide Kerstin
    Oslo:Novus forlag. ISBN 9788270993727 : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 1-2, 4-8, 11-18

    Waldmann Christian
    Input och output : ordföljd i svenska barns huvudsatser och bisatser
    Lund : Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet : 2008 : 286 s. :
    ISBN: 978-91-628-7477-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1, 3, 4, 9

    Todal Jon
    Samisk språk i Svahken sijte : sørsamisk vitalisering gjennom barnehage og skule
    Guovdageaidnu : Sámi Instituhtta : 2007 : 177 s. :
    Obligatorisk

    Ytterligare material och övningar tillkommer via nätplattformen. Övrig litteratur bestäms i samråd med läraren