"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Spanska C1, 30 hp

Engelskt namn: Spanish C1

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1SP009

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Spanska: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-05-15

Innehåll

Spanskspråkig litteratur och kultur samt litteraturhistoria, lingvistik med inriktning mot pragmatik, fornspanska, översättning samt träning i vetenskapligt arbete genom att författa ett examensarbete. Kursen omfattar följande moment: 1. Lingvistik, fornspanska och översättning, 7, 5hp. 2. Spanskspråkig litteratur och kultur, 7,5 hp. 3. Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp. Innehållet beskrivs närmare under 5. Undervisningens uppläggning.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande: - kunna uppvisa fördjupade kunskaper om spanskans fonologiska, morfologiska och syntaktiska utveckling från latinet till våra dagar med speciellt fokus på medeltidsspanskan; - ha förmåga att tolka och förstå en medelsvår fornspansk text skriven före 1480; - i sin skriftliga produktion uppvisa ytterligare fördjupad kunskap i spansk morfologi, syntax och idiomatik samt kunna tillämpa denna kunskap med en hög grad av korrekthet; - uppvisa fördjupade kunskaper om pragmatikens historia och teorier; - kunna analysera vissa språkliga situationer utifrån kulturella kontexter; - kunna hantera och förklara vissa kommunikativa situationer utifrån en spansk, kulturell kontext (humor, artighet, genus); - kunna analysera representativa verk från den spanska ?guldåldern? och från 1900-talet samt poesi, essäer och sagor; - uppvisa fördjupade kunskaper om litteraturhistoria och litteraturkritik både i fråga om spansk och spanskamerikansk litteratur; - kunna tillämpa litteraturvetenskapliga metoder på skönlitterära texter; - kunna författa en vetenskaplig uppsats genom att följa etiska riktlinjer och använda referenskällor på ett vedertaget sätt; - kunna redovisa en plan för vetenskaplig uppsats liksom material, tidigare forskning och kurslitteratur; - kunna författa en vetenskaplig uppsats på spanska inom språkvetenskap eller litteraturvetenskap; - kunna försvara samt opponera på en akademisk uppsats vid ett slutseminarium.

Behörighetskrav

Univ: Spanska A1+B1 om vardera 30 högskolepoäng eller motsv

Undervisningens upplägg

Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och lektioner. Närvaro är obligatorisk i de moment som ej har avslutande skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro skall den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning. För distanskursen gäller att den campusförlagda delen är obligatorisk. Den nätbaserade delen av kursen genomförs via en nätbaserad webbplattform. Tillgång till en dator med ljudkort och internetuppkoppling krävs. Följande är minimikrav: - PC med Windows 2000/XP eller Mac med OS X. - Webbläsare: Internet Explorer, senaste versionen eller för Mac, Safari eller Firefox. Moment 1. Lingvistik, fornspanska och översättning, 7,5 högskolepoäng Innehåll Fördjupade studier i modern lingvistik med fokus på spanskan. Fördjupade studier i spansk språkhistoria med fokus på medeltidsspanskan. Vidareutveckling av kunskaper och färdigheter i spansk syntax och idiomatik. Kunskaperna tillämpas genom studier av standardverk, textanalys och översättning. Undervisning Undervisningen består av: - lektioner och gruppövningar i spansk lingvistik; - lektioner i fornspanska med språkhistoria; - lektioner i skriftlig översättning samt seminarieövningar över valda problem inom den spanska grammatiken. Examination Examinationen utgörs av: - skriftliga inlämningsuppgifter i lingvistik (2,5 hp); - skriftligt prov i fornspanska (2,5 hp); - skriftligt prov i översättning (2,5 hp). Moment 2. Spanskspråkig litteratur och kultur, 7,5 högskolepoäng Innehåll Studier av spanskspråkig litteratur från den spanska ?guldåldern? fram till våra dagar. Verken ska representera såväl spansk som latinamerikansk litteratur. Vidare studeras motsvarande litteraturhistoriska epoker och genrer. Kunskaperna tillämpas genom litterär analys av de verk som studeras (ca. 2.500 sidor). Undervisning Undervisningen består av examinatorier. Examination Examinationen utgörs av: - Skriftliga inlämningsuppgifter samt fortlöpande examinatorier av textkursen (4,5 hp); - Skriftligt prov i form av en hemtentamen som omfattar såväl den studerade litteraturen som litteraturhistoria och litteraturteori (3 hp). Moment 3. Examensarbete för kandidatexamen, 15 högskolepoäng Innehåll Utifrån ett språkvetenskapligt eller litteraturvetenskapligt perspektiv författas ett specialarbete på spanska på basis av en litteraturkurs om ca. 1.500 sidor, varav hälften i form av primärlitteratur. Arbetet genomförs med handledning och ska ventileras vid minst ett seminarium. Undervisning Undervisningen meddelas dels i form av seminarier, dels såsom enskild handledning. Examination Examinationen utgörs av: - redovisning av plan med problemställning, syfte, material, tidigare forskning och litteraturkurs (7,5 hp); - presentation av färdig uppsats (7,5 hp).

Examination

Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyad prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 15 högskolepoäng. För studerande som underkänts i prov anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till ansvarig fakultetsnämnd. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande. Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till berörd fakultetsnämnd. Blanketten skickas till Umeå Universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler för tillgodoräknande återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå Universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Moment 1. Lingvistik, fornspanska och översättning (7,5 högskolepoäng). Obligatorisk kurslitteratur

Fält, Gunnar. 2000. Spansk grammatik för universitet och högskolor. Lund: Studentlitteratur. Gili-Gaya, Samuel. 1990. Curso superior de sintaxis española. Barcelona: Vox Biblograf. Löfstrand, Per. Studiekompendium i fornspanska (tillhandahålls av institutionen). Reyes, Graciela. 1995. El abecé de la pragmática. Madrid: Arco. Text- och övningskompendium i lingvistik (tillhandahålls av institutionen). VOX Diccionario para la enseñanza de la lengua española. Alcalá de Henares: Biblograf, senaste upplagan.

Referenslitteratur

Butt, John & Benjamin, Carmen. 1994. A New Reference Grammar of Modern Spanish. London: Arnold. Cerdá Masó, Ramon et al. Diccionario de Linguística. Barcelona: Anaya, senaste upplagan. Diccionario Planeta de la lengua española. Barcelona: Planeta, senaste upplagan. Fédou, René. 1990. Léxico histórico de la Edad Media. Madrid: Taurus. Lamíquiz, Vidal. 1982. El sistema verbal del español. Málaga: Cuadernos de lingüística, Agora. Lathrop, Thomas A. 1984. Curso de gramática histórica española. Barcelona: Ariel. Matte Bon, Francisco. 1992. Gramática comunicativa del español. Madrid: Difusión. Penny, Ralph. 1993. Gramática histórica del español. Barcelona: Ariel. Quilis Morales, Antonio. 1989. Lengua española. Madrid: Ed. Centro de Estudios Ramón Areces.

Moment 2. Spanskspråkig litteratur och kultur (7,5 högskolepoäng). Obligatorisk kurslitteratur

Anonym författare. La vida de Lazarillo de Tormes. Madrid: Espasa-Calpe, senaste upplagan. Calderón de la Barca, Pedro. 1983. La vida es sueño. Zaragoza: Ebro. Cervantes, Miguel de. 1990. Antología de El Quijote. Madrid: Alhambra. Chacón, Dulce. 2002. La voz dormida. Madrid: Alfaguara. Cercas, Javier. 2001. Soldados de Salamina. Barcelona: Tusquets Editores. Oviedo, José Miguel. 2001. Historia de la literature hispanoamericana. 4. De Borges al presente. Madrdid: Alianza. Restrepo, Laura. 2004. Delirio. Madrid: Alfaguara. Rivera Eustasio, José. 1990. La vorágine. Madrid: Cátedra. Unamuno. Miguel de. 2004. Niebla. Madrid: Cátedra. Vargas Llosa, Mario. 2000. La fiesta del Chivo. Madrid: Alfaguara.

Referenslitteratur

Alvar, Carlos, Maineer, J-C, Navarro & R. 1998. Breve historia de la literatura española. Madrid: Alianza Editorial. Brown, Gerald G. 2002. Historia de la literatura española, S. XX. Barcelona: Ed. Ariel. García López, José. Historia de la literatura española. Barcelona: Vicens-Vives, senaste upplagan. Rico, Francisco. 1995. Historia y crítica de la literatura española. Barcelona: Ed. Crítica. Tusón Valls, Vicente. 1990. La poesía española de nuestro tiempo. Fuenlabrada: Anaya.

Moment 3. Examensarbete för kandidatexamen (15 högskolepong). Obligatorisk kurslitteratur

Hernández Guerrero, José Antonio & García Tejera, María del Carmen. 2005. Teoria. Historia y práctica del comentario literario. Barcelona: Ariel. Lagerholm, Per. 2005. Språkvetenskapliga uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Payrató, Lluís. 1998. De profesión, lingüista. Panorama de la lingüística aplicada. Barcelona: Ariel Practicum. Westrup, Ulrika m.fl. 2005. Skrivhandboken. Vägledning i att skriva vetenskapliga texter. Lund: Lunds Universitet, Institutionen för Service Management. Artiklar i anslutning till det valda ämnet. Övrig litteratur väljs i samråd med berörd handledare.

Referenslitteratur

Backman, Jarl. 1998. Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Lindblad, Inga-Britt. 1998. Uppsatsarbete. En kreativ process. Lund: Studentlitteratur. Miguel, Amando de. 1997. Autobiografia de los españoles. Barcelona: Planeta. Moreiro, Julián. 1996. Cómo leer textos literarios. Madrid: EDAF. Rodríguez, Félix. 2002. El lenguaje de los jóvenes. Barcelona: Ariel. Silva-Corvalán Carmen. 1989. Sociolingüística, teoría y análisis. Madrid: Alhambra, EDAF.