Engelskt namn: Conversation and Discourse Analysis
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start innan 2010-08-29
Kurskod: 1SV002
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-12
Kursen behandlar talandets, lyssnandets och samtalandets villkor i det moderna samhället, både i kommunikation ansikte mot ansikte och via telefon. Kursen baseras på etnometodologisk samtalsanalys (CA) i modifierad tillämpning men även diskursanalytiska (DA) aspekter tas upp. "Samtal och talande" består av två delmoment: 1. Samtalsanalys. Här fokuseras samtal i yrkesliv och offentlighet men även vardagliga och privata samtal behandlas. Samtalen analyseras ifråga om ämne och interaktion mellan deltagarna, t.ex. turtagning och samtalsstöd. Inom delmomentet behandlas också berättande och argumentation i samtal. Samtalet och talandet betraktas även i ett större perspektiv där samtalet som social praktik betonas. Särskild vikt läggs vid makt- och dominansförhållanden i samtal. 2. Praktisk tillämpning. Delmomentet utgörs av praktiska övningar där den studerande får agera i olika samtalsroller, i progression från mindre formella till mer formella situationer.
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna: - redogöra för institutionella och privata samtals struktur och funktion, både i fråga om likheter och skillnader - identifiera och beskriva centrala enheter och principer i samtal, såsom samtalsfaser, samtalsturer och turtagning, samtidigt tal och avbrott/samtalsstöd - identifiera och beskriva olika samtalsstrategier som skapar närhet och solidaritet eller distans och respekt - identifiera och diskutera maktobalans och dominansförhållanden i samtal i ett diskursanalytiskt perspektiv - transkribera, analysera och beskriva ett samtal dels i mikroperspektiv (CA), dels i makroperspektiv (DA) - inta olika samtalsroller och diskutera den muntliga kommunikationens villkor och möjligheter
Standardbehörighet C.1 (Sv B/Sv2 B, En B) eller Svenska för utländska studerande A, 30 hp + Gymn En B.
Den studerande förväntas aktivt söka kunskap och även utveckla strategier för det egna lärandet. Läraren ska sträva efter att kontextualisera undervisningen, dvs. sätta in den nya kunskapen i sitt sammanhang, samt söka förankra innehållet i den studerandes erfarenheter, för att på så sätt stimulera integreringen av den nya kunskapen. Undervisningen består av lektioner, gruppövningar och seminarier, varav vissa är obligatoriska.
Delmoment 1 examineras dels genom uppgifter som redovisas muntligt, dels genom en skriftlig tentamen där den studerande får transkribera, analysera och beskriva ett eget inspelat samtal. I delmoment 2 är den praktiska tillämpningen i sig examinerande. På kursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Delmoment 1 Adelswärd, Viveka 1995. Institutionella samtal -struktur, moral och rationalitet. Några synpunkter på värdet av samtalsanalys för att studera mötet mellan experter och lekmän. I: Folkmålsstudier 36. S. 109-137. Edlund, Ann-Catrine, Erson, Eva & Milles, Karin 2007. Språk och kön. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Kap. 4. Kvinnospråk och mansspråk finns det? s. 58-77. Kap. 7. På arbetsplatsen, s. 118 132. (33 sidor) Eriksson, Mats. 1995. Berättande och konflikt i ungdomars samtal: en analys. I: Folkmålsstudier 36. S. 139-163. Jönsson, Linda och Linell, Per 1996. Misstroendesekvenser i polisförhör. I: Språk och stil 6. S. 107-116 Landqvist, Håkan, 1999. Moral i samtal till Giftinformationscentralen. I: P. Linell, L. Ahrenberg och L. Jönsson (utg.), Samtal och språkanvändning i professionerna. Rapport från ASLA:s höstsymposium Linköping, 6 7 november 1997. Uppsala. S. 143 156. Liberg, Caroline 2003. Samtalskulturer - samtal i utveckling. I: L. Bjar & C. Liberg (red.), Barn utvecklar sitt språk. Lund:Studentlitteratur. S. 79-102 Lindholm, Camilla 1999. Hur ämnen behandlas som känsliga i samtal mellan läkare och patient. I: Svenskans beskrivning 23. S. 226-235 Moberg, Ulla 2004. Allmänhetens röst - interaktion i telefonsamtal i radio. I: Svenskans beskrivning 26. S. 217-226 Norrby, Catrin. 2004. Samtalsanalys. Lund: Studentlitteratur. Kap. 2,6, 8-10,12-14 (ca 160 s) Sundberg, Gunlög 2004. Omformuleringar som resurs och begränsning. I: I. Bäcklund m.fl. (red.), Text i arbete/Text at work. Festskrift till Britt-Louise Gunarsson Den 12 januari 2005. Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. S. 198-206 (Kopieringstillstånd kan ges av artikelförfattaren) Winter Jørgensen, M. och Phillips, L. 2000. Diskursanalys som teori och metod. Lund:Studentlitteratur. Kap 1-3 (s. 7-96) Wirdenäs, Karolina 2004. Kan man argumentera som man vill? Om ungdomar som ogiltigförklarar resonemang. I: C. Ilie (utg.), Language, culture, rhetoric: Cultural and rhetorical perspectives on communication. Papers from the ASLA symposium in Örebro, 6-7 november 2003. Stockholm. S. 190-203. Wirdenäs, Karolina 2008. Samtal och samtalsforskning. I: Eva Sundgren (red.), Sociolingvistik, s. 185 220. Stockholm: Liber. (35 sidor) Delmoment 2 Hellspong, Lennart 2008. Förhandlingens retorik. Samtalskonst för arbete, skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1. Vikten av att förhandla, s. 19-28. Kap. 2. Att lösa problem, s. 29-40. Kap. 3. Konflikt och samarbete, s. 43-57. Kap. 4. Förhandling och retorik, s. 59-66. Kap. 19, s. 255-267, Kap. 20. s. 269-279, Kap. 22. s. 293-310, Kap. 23. Kunskap, s. 311-328. (ca 90 sidor) Referenslitteratur till Samtal och talande Anward, Jan & Bengt Nordberg (red.). 2005. Samtal och grammatik. Studier i svenskt samtalsspråk. Lund, Studentlitteratur. Bockgård, Gustav. 2004. Syntax som social resurs. En studie av samkonstruktionssekvensers form och funktion i svenska samtal. Institutionen för nordiska språk, Uppsala. Eriksson, Mats. 1997. Ungdomars berättande. En studie i struktur och interaktion. Nordiska språk, Uppsala universitet. Hellspong, Lennart 2004. Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur Johansson, Catrin. 1997. Kommunikation i ett företag. Två dagar hos en avdelningschef. Tefa nr 23. Uppsala universitet. Lindberg, Inger 2005. Språka samman. Sockholm: Natur och kultur. Kap. 4. Interaktion och andraspråksinlärning. Melander Marttala, Ulla. 1995. Innehåll och perspektiv i samtal mellan läkare och patient. En språklig och samtalsanalytisk undersökning. Uppsala. Skrifter utgivna av Institutionen för nordiska språk vid Uppsala Universitet 39. Nordenstam, Kerstin. 1994. Symötet som talsituation. I: Svenskans beskrivning 20. Lund. Lund University Press, 297-307. Wirdenäs, Karolina. 2002. Ungdomars argumentation. Om argumentationstekniker i gruppsamtal. Acta Universitatis Gothoburgensis. Göteborg. Handböcker Nationalencyklopedins ordbok 1995-96. Band 1-3. Höganäs. Ord för ord. Svenska synonymer och uttryck. 1982 eller senare upplaga. Språkriktighetsboken 2005. (Skrifter utgivna av svenska språknämden 93.) Stockholm. Strömquist, Siv 2005. Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. Svensk ordbok. 1999. Göteborg. Svenska akademiens ordlista över svenska språket. 1998. Stockholm. Svenska skrivregler. 2005. (Skrifter utg. av svenska språknämnden 82.) Stockholm. Svenska språknämndens uttalsordbok 2003. Stockholm: Svenska språknämnden & Norstedts ordbok.
Svenska språknämnden
Svenskt språkbruk : ordbok över konstruktioner och fraser.
1. uppl. : Stockholm : Norstedts ordbok : 2003 : 1433 s. :
ISBN: 91-7227-346-1
Se Umeå UB:s söktjänst