"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska med inriktning mot språkkonsultverksamhet 1, 30 hp

Engelskt namn: Swedish Language Consultancy 1

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2014-08-10 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1SV006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-05-28

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2012-12-05

Innehåll

Kursen introducerar de grundläggande vetenskapliga verktygen för en språkkonsults kommande yrkesverksamhet. Studenterna informeras om språkkonsultyrkets förutsättningar och krav och de tillägnar sig metodiska och teoretiska resonemang som rör skrivande, grammatik, språkteknologi och textanalys. De insamlade kunskaperna examineras både muntligt och skriftligt genom praktiska och teoretiska uppgifter som är relaterade till framtida arbetsuppgifter.

Moment 1: Introduktion (4,5 hp)

Momentet utgör en introduktion till utbildningen och syftar till att ge en orientering om det framtida arbetsuppdraget ur olika aspekter. Språkkonsultens arbetsområde presenteras översiktligt och olika mottagargrupper och mottagaranpassning av texter diskuteras. Studenterna förväntas alltså efter momentet ha tillägnat sig en inledande kännedom om språkets roll i det moderna svenska samhället.

Innehåll
Momentet består av tre olika delar. För det första ska studenten påbörja utvecklingen av sin yrkesidentitet genom att diskutera det blivande arbetsuppdraget. För det andra diskuteras de tänkbara avnämargrupperna för språkkonsultens arbete och för det tredje diskuteras olika synsätt på språkriktighet ur ett språkkonsultperspektiv.

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner.

Förväntade studieresultat
För godkänt moment ska den studerande kunna:

- redogöra för det blivande yrkets mångfald och variationsrikedom
- redogöra för begreppen mottagare och mottagaranpassning
- uppvisa praktiska kunskaper om mottagaranpassning i egen textproduktion
- diskutera och problematisera begreppet språkriktighet på en grundläggande nivå
- redogöra för språklagen

Examination
Momentet examineras skriftligt.

Moment 2: Grammatik I (7,5 hp)

Momentet är i första hand teoretiskt och behandlar svenska språkets grammatik från ett deskriptivt perspektiv. Detta perspektiv kontrasteras mot det normativa synsättet. Momentets innehåll vinklas mot sådana grammatiska frågor som är relevanta för en språkkonsults yrkesutövning.

Innehåll
Under momentets gång behandlas den grundläggande grammatiska terminologin samt de olika språknivåerna; fonologi, morfologi, lexikon, syntax och text. Studenterna får också träna sin grammatiska kompetens utifrån språkkonsultrelaterade grammatiska problemformuleringar.

Undervisningen sker i form av lektioner, seminarier och gruppövningar.

Förväntade studieresultat
För godkänt moment ska den studerande kunna:

- redogöra för språkvetenskapliga problem med hjälp av grammatisk terminologi
- ge mottagaranpassade förklaringar på grammatiska problem i autentiska texter
- analysera språkprov fonologiskt, morfologiskt, lexikalt, syntaktiskt och textlingvistiskt
- redogöra för skillnader mellan normativ och en deskriptiv grammatik
- redogöra för skillnader mellan muntlig och skriftlig grammatik
- redogöra för modern grammatisk forskning på en grundläggande nivå

Examination
Momentet examineras genom en skriftlig tentamen.

Moment 3: Språkteknologiska hjälpmedel (3 hp)

Under momentet presenteras olika webbaserade språkteknologiska hjälpmedel, t.ex. konkordanser, databaser och skrivstödsprogram. I den praktiska delen arbetar studenterna självständigt med dessa hjälpmedel. Den teoretiska delen av momentet ger redskap till utvärdering av de olika hjälpmedlen.

Innehåll
Momentet utgörs av tre olika perspektiv: ett strategiskt där de språkteknologiska hjälpmedlen diskuteras ur samhällelig och politisk synvinkel, ett praktiskt där studenterna själva prövar olika typer av språkteknologiska hjälpmedel, och ett teoretiskt där studenterna tränas i att utvärdera ett språkteknologiskt hjälpmedel.
Undervisningen sker i form av seminarier och gruppövningar.

Förväntade studieresultat
Studenten ska efter genomgånget moment kunna:

- redogöra för vilka typer av språkteknologiska hjälpmedel som finns på marknaden, både fria hjälpmedel som distribueras via internet, och hjälpmedel som distribueras via kommersiella företag
- diskutera vilka möjligheter och begränsningar som dagens språkteknologi medför
- analysera och utvärdera språkteknologiska hjälpmedel
- redogöra för språkteknologiska hjälpmedel utifrån samhällelig och politisk diskurs

Examination
Momentet examineras muntligt och skriftligt. I den muntliga redovisningen prövas studenternas praktiska erfarenheter, i den skriftliga redovisningen prövas studenternas teoretiska kunskaper.

Moment 4: Skriftlig framställning (4,5 hp)

Med hjälp av praktiska övningar och diskussioner tränas studenternas egen skrivförmåga inom olika arbetslivsrelaterade genrer, t.ex. utredningstexter, informationsmaterial och webbtexter. Under momentet ska studenterna även bli förtrogna med handböcker som är viktiga för en språkkonsults arbete. Momentet läses delvis parallellt med moment 5. Utifrån de genrer som behandlas i moment 5 skriver studenterna egna texter som ventileras i grupp.

Förväntade studieresultat
Studenten ska efter genomgånget moment kunna:

- redogöra för de specifika särdrag som tillhör olika arbetslivsrelaterade skriftliga genrer
- arbeta med relevanta handböcker
- redogöra för begreppet närläsning
- tillämpa närläsning på brukstexter
- ge konstruktiv kritik på andras brukstexter
- ta emot konstruktiv kritik på egna brukstexter
- producera arbetsrelaterade texter efter gällande normer

Examination
Momentet examineras genom individuella skrivuppgifter som ventileras i seminarieform.

Moment 5: Textanalys (10,5 hp)

Under detta moment analyseras olika moderna sakprosatexter utifrån olika textanalytiska modeller: traditionell strukturalistisk och textlingvistisk textanalys, kritisk diskursanalys och multimodal textanalys. Skillnader mellan dessa olika modeller diskuteras teoretiskt. Praktiskt får studenterna både i grupp och enskilt arbeta med att diagnostisera olika typer av texter och efter en textanalys presentera på vilket sätt texten kan förbättras. Fokus ligger på myndighetstexter, reklamtexter, populärvetenskapliga texter, informationsmaterial, handböcker och skrivelser. I momentet ingår också delar som rör språkvetenskaplig genreanalys, receptionens betydelse, läsbarhetsfrågor, samt skillnader mellan webbtexter och deras pappersburna motsvarigheter.

Innehåll
Momentet är indelat i en teoretisk och en praktisk del vilka följer varandra parallellt. I den teoretiska delen tas olika textanalytiska modeller upp och deras olika syften och mål diskuteras. Här behandlas också specifika begrepp och företeelser som har stor betydelse för en textanalytisk bedömning upp, t.ex. genre, läsbarhet och medium. Ett speciellt undervisningstillfälle rör vilka krav som olika typer av receptioner kan ställa på texter. I den praktiska delen analyserar studenterna ca fem sakprosatexter, och tränas därmed i att avgöra dessa texters svagheter utifrån den diskurs där texterna ska användas. Studenterna ska sedan ge förslag på förbättringar på ett lättfattligt sätt. Momentet läses delvis parallellt med moment 4.

Undervisningen sker i form av lektioner, seminarier och gruppövningar.

Förväntade studieresultat
Studenten ska efter genomgånget moment kunna:
- redogöra för vad en text är utifrån språkvetenskaplig teori
- redogöra för syftet med traditionell strukturalistisk och textlingvistisk textanalys, kritisk diskursanalys samt multimodal textanalys
- redogöra för skillnaderna mellan dessa modeller
- redogöra för grunderna i språkvetenskaplig genreteori
- redogöra för vad begreppet läsbarhet innebär
- redogöra för receptionens betydelse för en texts språkliga utformning

Vidare ska studenten på ett objektivt sätt och genom att använda adekvat språkvetenskaplig terminologi kunna utföra kvalitativa kritiska textanalyser på sakprosatexter där följande moment behandlas:
- kontextens betydelse
- textuella, ideationella och intertextuella aspekter på text

Studenterna ska också kunna redogöra för en texts svagheter och kunna ge mottagaranpassade förklaringar hur och varför en text bör förbättras.

Examination
Momentets teoretiska del tenteras separat med en skriftlig tentamen. Den praktiska delen tenteras genom en textanalys av en brukstext. Textanalysen ventileras vid ett avslutande seminarium.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna
- översiktligt redogöra för en språkkonsults arbetsområde
- använda och utvärdera aktuella språkteknologiska verktyg
- uppvisa grundläggande kännedom om svenska språkets grammatik
- använda grammatisk terminologi vid diskussion av språkfrågor
- producera arbetsrelaterade texter efter gällande normer
- bedöma arbetsrelaterade texter efter gällande normer
- redogöra för syftet med traditionell strukturalistisk och textlingvistisk textanalys, kritisk diskursanalys samt multimodal textanalys
- genomföra kritiska textanalyser på sakprosatexter utifrån vetenskapligt metod
- uppvisa grundläggande kännedom om språkvetenskaplig genreteori
- redogöra för språklagen

Behörighetskrav

Engelska B Eller: Engelska 6 (Områdesbehörighet 2/A2 med ett eller flera undantag) samt godkänt antagningsprov.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt obligatoriska övningar enskilt eller i grupp.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av skriftliga slutprov, bedömning av skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga presentationer.

Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 16,5 högskolepoäng.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultets¬nämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Övriga föreskrifter

Kursen läses endast inom Språkkonsultprogrammet.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 2

Moment 1: Introduktion (4,5 hp)

Ahlgren Inger
Teckenspråk
Ingår i:
Språkvård
Stockholm : Nämnden för svensk språkvård : 1965-2007 :
Obligatorisk

Orden speglar samhället
Allén Sture, Gellerstam Martin, Malmgren Sven-Göran
1. uppl. : Stockholm : Allmänna förl. : 1989 : 135 s. :
ISBN: 91-38-90844-1 ; 75:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Björk Eva
Punktskriften gör mig självständig
Ingår i:
Språkvård
Stockholm : Nämnden för svensk språkvård : 1965-2007 : sid. 30-34 :
Obligatorisk

Att skriva tillgängliga webbtexter
Englund Helena, Sundin Maria
Ingår i:
Textvård
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 141 s. : sid. 130-138 :
Obligatorisk

Hård af Segerstad Ylva
Konsonantskrift och smilisar
Ingår i:
Språkvård
Stockholm : Nämnden för svensk språkvård : 1965-2007 :
Obligatorisk

Josephson Olle
Folk och språkvetare: om attityder till svenska språket
Ingår i:
Språkvård
Stockholm : Nämnden för svensk språkvård : 1965-2007 : sid. 4-14 :
Obligatorisk

Josephson Olle
Standardnormen i ett mångspråkigt Sverige
Ingår i:
Svenskans beskrivning
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2004 : 370 s. : sid. 48-66 :
Obligatorisk

Josephson Olle
En bok om textvård
Ingår i:
Textvård
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 141 s. : sid. 5-23 :
Obligatorisk

Mål i mun : förslag till handlingsprogram för svenska språket : betänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2002 : 593, [3] s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1443
ISBN: 91-38-21645-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 12, 13, 14, 15, 19.

Nyström Höög Catharina
Den mottagaranpassade myndigheten
Ingår i:
Textvård
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 141 s. : sid. 85-93 :
Obligatorisk

Lindgren Birgitta
Nämnd, inte glömd : historik över Nämnden för språkvård och Svenska språknämnden 1944-2007
1. uppl. : Stockholm : Svenska språknämnden : 2007 : 220 s. :
ISBN: 978-91-633-0560-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Westman Margareta
Åsikter om svenskt språkbruk
Ingår i:
Språkvård
Stockholm : Nämnden för svensk språkvård : 1965-2007 : sid. 5-16 :
Obligatorisk

Även frågor och svar samt Ledare ur det senaste numret av Språktidningen.

Moment 2: Grammatik I (7,5 hp)

Anward Jan
Allt du önskar kan du få? Om SAG och talspråket
Ingår i:
Svenskans beskrivning
Linköping : Univ. : 2001 : 353 s. : sid. 329-353 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ep.liu.se/ecp/006/028/ecp00628b.pdf

Dahl Östen
Språkets enhet och mångfald
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 296 s. :
ISBN: 91-44-01158-X ; 387:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 203-214 samt 223-268.

Dahl Östen
Grammatik.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 127 s. :
ISBN: 91-44-01844-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hultman Tor G.
Svenska akademiens språklära
1. uppl. : Stockholm : Svenska akad. : 2003 : [16], 342 s. :
ISBN: 91-7227-351-8 (inb.) : 298:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Grammatik med betydelse : en introduktion till funktionell grammatik
Holmberg Per, Karlsson Anna-Malin
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 222 s. :
ISBN: 978-91-7382-821-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : [2], 413 s. :
ISBN: 91-7227-381-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval av problemområden, maximalt 50 sidor.

Teleman Ulf
Ser du stjärnan i det blå. Om grammatisk beskrivning och normering.
Ingår i:
Svenskans beskrivning
Linköping : Univ. : 2001 : 353 s. : sid. 289-304 :
Till PDF
Obligatorisk

Inledning till grammatiken
Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik
Stockholm : Svenska akad. : 2001 : [8], 86 s. :
ISBN: 91-7227-295-3 ; 127:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3: Språkteknologiska hjälpmedel (3 hp)

Domeij Rickard
Datorn granskar språket
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 119, [1] s. :
ISBN: 91-7227-441-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mål i mun : förslag till handlingsprogram för svenska språket : betänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2002 : 593, [3] s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1443
ISBN: 91-38-21645-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 17, sidorna 421-448.

Moment 4: Skriftlig framställning (4,5 hp)

Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Ehrenberg-Sundin Barbro, Simons Kurt, Lundin Kerstin
3., [utök.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2003 : 189 s. :
ISBN: 91-39-10625-X : 328:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Klarspråk lönar sig : klarspråksarbete i kommuner, landsting och statliga myndigheter
Hedlund Anneli, Frödin Ulf
Stockholm : Justitiedepartementet, Regeringskansliet : 2006 : 72 s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/44/83/587b4ded.pdf
ISBN: 91-38-22576-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kronmarker Marie
Tala om texter! : om konsten att coacha, närläsa och ge gensvar
1. uppl. : Kalmar : Fojo [Institutet för fortbildning av journalister] : 2003 : 90 s. :
ISBN: 91-631-4258-9 (spiralh.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheternas skrivregler
6., utök. uppl. : Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : b Statsrådsberedningen : 2004 : 115, [4] s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/33329
ISBN: 91-38-22224-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
5., [omarb. och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 238 s. :
ISBN: 91-40-64513-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska skrivregler
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 216 s. :
ISBN: 91-47-04974-X (korr.) ; 244:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien :b Norstedts akademiska förlag [distributör] : 2006 : xli, [1], 1130 s. :
http://www.svenskaakademien.se/ordlista
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenskt språkbruk : ordbok över konstruktioner och fraser
1. uppl. : Stockholm : Norstedts ordbok : 2003 : 1433 s. :
ISBN: 91-7227-346-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Flera verk läses extensivt

Moment 5: Textananlys (10,5 hp)

Ekvall Ulla
Läroboken - begriplig och intressant?
Ingår i:
Läroboksspråk
Uppsala : Hallgren&Fallgren : 1995 : 195 s. : sid. 47-76 :
Obligatorisk

Engelbretsen Martin
Tale - skrift - digital skrift
Ingår i:
Human IT
Borås : Human IT : 1997- : sid. 77-102 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.hb.se/bhs/ith/humanit.htm

Teoretiska perspektiv på sakprosa
Englund Boel, Ledin Per
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 307 s. :
ISBN: 91-44-03096-7 (inb.) : 247:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 35-122, 203-238.

Den populärvetenskapliga textens detaljstruktur
Eriksson Gunnar, Svensson Lena
Ingår i:
Vetenskapen i underlandet
Stockholm : Norstedt : 1986 : 319 s. : sid. 127-163 :
Obligatorisk

Gunnarsson Britt-Louise
Makrotematiska och pragmatiska mönster i medicinska artiklar
Ingår i:
Svenskans beskrivning, 17
Åbo : Akad. : 1990 : [2], 433, [3] s. : sid. 97-114 :
Obligatorisk

Gunnarsson Britt-Louise
Populärvetenskapens register - om texten, syftet och läsaren.
Ingår i:
Språk och stil
Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sidorna 79-92. Se även LIBRIS-ID: 2223777. Samspel & variation. Språkliga studier tillägnade Bengt Nordberg på 60-årsdagen. S. 297-310. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. S. 141-154.

The language of science
Halliday M. A. K., Webster Jonathan
London : Continuum : 2004 : xxiv, 243 p. :
ISBN: 0-8264-5871-8 (hbk) : £75.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ca 100 sidor i urval.

Vägar genom texten : handbok i brukstextanalys
Hellspong Lennart, Ledin Per
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 303 s. :
ISBN: 91-44-37301-5 ; 310:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 11-195

Josephson Olle
Varför en lätt text kan vara svår att förstå
Ingår i:
Kultur - text - språk
Uppsala : Hallgren&Fallgren i samarbete med Kurs : 1992 : 76 s. : sid. 27-38 :
Obligatorisk

Korpus Einar
Reklamiska : Guldäggsannonser 1975-2007
Örebro : Örebro universitet : 2008 : 311 s. :
urn:nbn:se:oru:diva-1784
ISBN: 978-91-7668-585-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 153-280.

(The critical) Analysis of newspaper layout
Kress G, van Leeuwen T
Ingår i:
Approaches to media discourse
Oxford : Blackwell : 1998 : 287 s. : sid. 186-219 :
Obligatorisk

Multimodal Discourse : The Modes and Media of Contemporary Communication
Kress Gunther R., Van Leeuwen Theo
London : Arnold : 2001 : 142 p. :
ISBN: 0-340-66292-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 1-44.

Ledin Per
Intextualitet, smärta och ett mångstämmigt Apotek.
Ingår i:
Till Barbro
Stockholm : Institutionen för nordiska språk, Univ. : 1997 : 173 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sidorna 63-86

Melin Lars
Språk som syns : om den grafiska formens samspel med verbalt språk
Uppsala : Hallgren & Fallgren/Uppsala Publ. House : 2000 : 191 s. :
ISBN: 91-7382-761-4 ; 327:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 11-111.

Mårdsjö Karin
Människa, text, teknik : tekniska handböcker som kommunikationsmedel
Linköping : Tema, Univ. : 1992 : 319 s. :
ISBN: 91-7870-993-8 ; 282:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sidorna 12-22, 92-173.

Swales John M.
Genre analysis : English in academic and research settings
Cambridge : Cambridge Univ. Press : 1990 : xi, 260 s. :
ISBN: 0-521-32869-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst