Engelskt namn: Journalism and Research I
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2010-01-17 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2012-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start innan 2010-01-17
Kurskod: 1VJ001
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Journalistik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-06
Kursen utgör andra terminen på Programmet för vetenskapsjournalistik och innehåller den första vetenskapsjournalistiska fördjupningen. Det journalistiska berättandets villkor i olika genrer fördjupas likaså. Radio- och tevejournalistik introduceras där de specifika förutsättningarna och möjligheterna behandlas både teoretiskt och praktiskt. Kursen avslutas med en två veckors förberedande praktik. I kursen ingår momenten: 1) Journalistisk gestaltning och analys, 2) Perspektiv på vetenskap, 3) Radiojournalistik, 4) Tevejournalistik och 5) Praktik.
Efter godkänd kurs ska studenten: - kunna utforma journalistiska texter med god känsla för språk och anpassning till olika genrers specifika villkor, - visa grundläggande kunskaper om genusperspektiv på språk och språkanvändning, - visa grundläggande kunskaper om vetenskapens historiska utveckling och nutida villkor och roll, - kunna redogöra översiktligt för forskarsamhällets och högskolans organisation, finansiering och styrning, - visa kännedom om centrala kunskapsteoretiska skolbildningar och debatter på området, - kunna tillämpa utvald metod för analys av text och bild, -visa grundläggande tekniska färdigheter för radio- och videoproduktion. -visa förståelse för etermediernas journalistiska förutsättningar.
Univ: Termin 1
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, praktiska övningar liksom muntliga och journalistiskt presenterade uppgifter. Stora delar av undervisningen kräver närvaro. Om inget annat anges på schemat är seminarier och övningsuppgifter obligatoriska. Frånvaro från obligatorisk sammankomst medför restuppgift. Moment 1: Journalistisk gestaltning och analys, 7,5 hp Rhetoric and Interpretation in Journalism Innehåll Studiet av det journalistiska berättandets villkor i olika genrer fördjupas. Särskild vikt läggs vid reportage, personporträtt, bildreportage och personligt skrivande. Genusperspektiv belyses genom studier kvinnlig/manlig språkform i skilda kommunikations- och masskommunikationssituationer. Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och journalistiskt skrivande. I momentet ingår övningar i att producera texter under tidspress. Förväntade studieresultat Efter genomgånget och godkänt kursmoment ska studenten: - kunna berätta och gestalta på ett journalistiskt vis. - förstå skillnaderna mellan olika gestaltnings- och berättargenrer. - inse hur text och bild kan komplettera varandra. - visa god journalistisk och språklig känsla i sitt berättande. Moment 2: Perspektiv på vetenskap 7,5 hp Perspectives on the Arts and Sciences Innehåll Momentet behandlar vetenskapens och dess institutioners historiska utveckling och förändring, samt dagens organisering och styrning av det samtida forskningslandskapet. En presentation ges av olika vetenskapsteoretiska och kunskapssociologiska traditioner och idéströmningar såväl som sentida riktningar representerade av bland annat postkoloniala och genusbaserade perspektiv. Momentet behandlar även frågor som rör relationen mellan kunskapssamhället, expertrollen och politik. Under momentet förekommer även övningar i retorisk analys. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten - visa kännedom om vetenskapens historiska utveckling och nutida samhälleliga och kulturella roll, - ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om företrädesvis det svenska forskningssamhällets organisering, styrning och finansiering, samt högskolornas samverkansuppdrag, - visa kännedom om centrala kunskapsteoretiska skolbildningar, problem och idéer samt djupare förståelse för aktuella debatter inom området, - kunna tillämpa retoriska analysredskap på argumenterande texter, samt - kunna diskutera och förhålla sig prövande till begrepp som kunskapssamhälle och experter. Moment 3: Radiojournalistik, 6 hp Radiojournalism Innehåll Momentet är både teoretiskt och praktiskt. Kursen går igenom radions utveckling, radiomediets språk och speciella förutsättningar diskuteras, övas och analyseras. Studenterna får lära sig digital ljudredigering, träna programpresentation, göra nyhetsinslag och reportage. Uppgifter görs både individuellt och i grupp. Undervisningen består också av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Förväntade studieresultat Efter godkänt kursmoment ska studenten: - inse radiomediets speciella journalistiska förutsättningar och möjligheter. - kunna behandla svenska språket på ett radiomässigt vis i program, reportage och nyhetsinslag. - individuellt ha gjort nyhetsinslag, reportage och program för radio. - kunna hantera tillgänglig teknik för att göra radioprogram. - kunna hantera aktuellt ljudredigeringsprogram. Moment 4: Tevejournalistik, 6 hp Television journalism Innehåll Momentet är både teoretiskt och praktiskt. Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och produktion av reportage. Det praktiska arbetet med teveinslag tränas från idéstadiet till färdig produktion. I momentet ingår också dramaturgi, kamerateknik och redigering. Momentet avslutas med ett diskussionsseminarium om egna och andras videoproduktioner. Förväntade studieresultat Efter godkänd kurs ska studenten: - inse tevemediets speciella förutsättningar och möjligheter. - kunna producera journalistiska video inslag. - kunna hantera tillgänglig teknik för videoproduktion - visa förståelse för dramaturgins betydelse. Moment 5: Praktik på tidning, radio eller teve, 3 hp Pracitical Placement at a Newspaper, Radio or Television Station Innehåll Den inledande praktiken ska ge en orientering om redaktionellt arbete på plats och en inblick i journalistikens vardag. Praktiken kan delas och utföras på två redaktioner, exempelvis en vecka på daglig tidning, en vecka på radio.
Examinationen sker fortlöpande genom obligatorisk närvaro och inlämningsuppgifter, samt vid särskilda hemtentamenstillfällen. Den sker både individuellt och i grupp, muntligt och skriftligt. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 15 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Moment 1: Examination sker i form av aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna och olika skrivuppgifter. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 2: Kursmomentet examineras skriftligt och genom aktivt deltagande på seminarier. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 3: Kursmomentet examineras i form av aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och genom produktion av anvisade radioprogram. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 4: Examination sker i form av aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och redovisning av producerade reportage. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 5: Under praktiken krävs närvaro och examinationen sker genom muntlig rapportering och en skriftlig praktikrapport. På momentet ges betygen Godkänd och Underkänd. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.
Moment 1: Journalistisk gestaltning och analys Gripsrud, Jostein (2002) Mediekultur Mediesamhälle, Daidalos, del II, s 137 - 282 Holmberg, Claes-Göran & Svensson, Jan (red.): Medietexter och medietolkningar. Nya Doxa. 1995. Lundgren, Kristina & Ney, Birgitta (red.)(2000) Tidningskvinnor 1690-1960. Studentlitteratur. (valda delar) Lönnroth, Ami (red) (2008) Empati och engagemang - en kvinnolinje i svensk journalistik, Tusculums förlag.(valda delar) Sundelin, Anders (2008) Reportage. Att få fakta att dansa, Leopard förlag Unge, Ingemar (1999) Skriva kåseri, Ordfront, Stockholm Anvisade kompendier Referenslitteratur: Hansén, Stig & Thor, Clas: Att skriva reportage, Ordfront. Stockholm. 1990. Hultén, Britt: Journalistikanalys. En introduktion. Studentlitteratur. 2000. Rydén, Per & Yrlid, Rolf: Text och verklighet. Tolv reportageanalyser. Studentlitteratur.1992. (Valda delar). Moment 2: Perspektiv på vetenskap Gunnar Eriksson och Tore Frängsmyr, Idéhistoriens huvudlinjer, (Stockholm, 2004). Mats Benner, Kontrovers och konsensus. Vetenskap och politik i svenskt 1900-tal (Stockholm, 2001). David J. Hess, Science Studies: An advanced introduction (New York, London, 1997). Anvisade kompendier Moment 3: Radiojournalistik Eriksson & Lindfeldt: Nyhetsradio, Sveriges Radio, 1996 (lånas ut av institutionen). Lindgren, Mia & Ohlsson, Mia: Den självkörda radioboken. Ett interaktivt läromedel på cd. Liber, 2005. Spelregler för press, radio och tv. Pressens samarbetsnämnd, Tidningsutgivarnas service. Stockholm, senaste upplaga. Anvisade texter Moment 4: Tevejournalistik Fagerholm, Siv & Erik: Berätta med video. Liber-Hermod, Malmö, 1999. Olson, Kristin: Att göra TV-program. Ordfront, 2001. Sundstedt, Kjell: Att skriva för film, Ordfront, 2000
TV journalistik
Thorsen Michael, Møller Hans-Georg
Århus : Ajour : cop. 1990 : 206 s. :
ISBN: 87-89235-06-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter