"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Journalistik och vetenskap I, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-05-20

Engelskt namn: Journalism and Research I

Denna kursplan gäller: 2010-01-18 till 2012-01-15 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1VJ001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Journalistik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-06

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-12-16

Innehåll

Kursen utgör andra terminen på Programmet för vetenskapsjournalistik och innehåller den första vetenskapsjournalistiska fördjupningen, med fokus på historiska, politiska och vetenskapliga perspektiv på forskning. Det journalistiska berättandets villkor i olika genrer fördjupas också. Radio- och tevejournalistik introduceras och dessa mediers specifika förutsättningar och möjligheter behandlas både teoretiskt och praktiskt. Kursen avslutas med en två veckors förberedande praktik. I kursen ingår momenten: Perspektiv på vetenskap, Radiojournalistik, Tevejournalistik, Journalistisk gestaltning och analys och Praktik.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs ska studenten: - visa grundläggande kunskaper om vetenskapens historiska utveckling och nutida villkor och roll, - kunna redogöra översiktligt för forskarsamhällets och högskolans organisation, finansiering och styrning, - kunna redogöra för grunddragen i de forskningspolitiska målen, - visa kännedom om centrala kunskapsteoretiska skolbildningar och debatter, - kunna utforma journalistiska texter med god känsla för språk och anpassning till olika genrers specifika villkor, - uppvisa grundläggande tekniska färdigheter för radio- och videoproduktion, och - uppvisa förståelse för och kunna använda etermediernas journalistiska förutsättningar.

Behörighetskrav

Motsvarande de som ställs för att bli antagen på termin 1 plus godkänt på minst två tredjedelar av första terminens moment eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, praktiska övningar liksom muntliga och journalistiskt presenterade uppgifter. Stora delar av undervisningen kräver närvaro. Om inget annat anges på schemat är seminarier och övningsuppgifter obligatoriska. Frånvaro från obligatorisk sammankomst medför restuppgift. Moment 1: Perspektiv på vetenskap 7,5 hp Innehåll Momentet behandlar vetenskapens och dess institutioners historiska utveckling och förändring, samt dagens organisering och styrning av det nutida forskningslandskapet. En presentation ges av olika vetenskapsteoretiska och kunskapssociologiska traditioner och idéströmningar liksom av sentida riktningar, bland annat postkoloniala och genusbaserade perspektiv. Momentet behandlar även frågor som rör relationen mellan kunskapssamhället, expertrollen och politik. Under momentet förekommer även övningar i retorisk analys. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten - visa kännedom om vetenskapens historiska utveckling och nutida samhälleliga och kulturella roll, - ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om företrädesvis det svenska forskningssamhällets organisering, styrning och finansiering, samt högskolornas samverkansuppdrag, - visa kännedom om centrala kunskapsteoretiska skolbildningar, problem och idéer samt djupare förståelse för aktuella debatter inom området, - kunna tillämpa retoriska analysredskap på argumenterande texter, samt - kunna diskutera och förhålla sig prövande till begrepp som kunskapssamhälle och experter. Moment 2: Radiojournalistik, 6 hp Radiojournalism Innehåll Momentet är både teoretiskt och praktiskt. Kursen går igenom radions utveckling, radiomediets språk och speciella förutsättningar diskuteras, övas och analyseras. Studenterna får lära sig digital ljudredigering, träna programpresentation, göra nyhetsinslag och reportage. Uppgifter görs både individuellt och i grupp. Undervisningen består också av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Förväntade studieresultat Efter godkänt kursmoment ska studenten: - inse radiomediets speciella journalistiska förutsättningar och möjligheter. - kunna behandla svenska språket på ett radiomässigt vis i program, reportage och nyhetsinslag. - individuellt ha gjort nyhetsinslag, reportage och program för radio. - kunna hantera tillgänglig teknik för att göra radioprogram. - kunna hantera aktuellt ljudredigeringsprogram. Moment 3: Tevejournalistik, 6 hp Television journalism Innehåll Momentet är både teoretiskt och praktiskt. Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och produktion av reportage. Det praktiska arbetet med teveinslag tränas från idéstadiet till färdig produktion. I momentet ingår också dramaturgi, kamerateknik och redigering. Momentet avslutas med ett diskussionsseminarium om egna och andras videoproduktioner. Förväntade studieresultat Efter godkänd kurs ska studenten: - inse tevemediets speciella förutsättningar och möjligheter. - kunna producera journalistiska video inslag. - kunna hantera tillgänglig teknik för videoproduktion - visa förståelse för dramaturgins betydelse. Moment 4: Journalistisk gestaltning och analys, 7,5 hp Rhetoric and Interpretation in Journalism Innehåll Studiet av det journalistiska berättandet i olika genrer fördjupas. Särskild vikt läggs vid reportage, personporträtt, bildreportage och personligt skrivande. Forskning med genusperspektiv på kvinnors och mäns journalistiska arbete och uttryck behandlas. Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier och journalistiskt skrivande. I momentet ingår övningar i att producera texter under tidspress. Förväntade studieresultat Efter genomgånget och godkänt kursmoment ska studenten: - kunna beskriva de traditionella skillnaderna mellan nyhetsrapportering och mer berättande journalistiska genrer samt opinionsjournalistik av olika slag, - kunna tillämpa retoriska och gestaltande berättargrepp i sitt eget skrivande, - kunna anpassa sitt skrivande till olika genrers specifika konventioner, - uppvisa kunskaper om hur text och bild kan komplettera varandra, och - uppvisa god journalistisk och språklig känsla i sitt berättande. Moment 5: Praktik på tidning, radio eller teve, 3 hp Practical Placement at a Newspaper, Radio or Television Station Innehåll Den inledande praktiken ska ge en orientering om redaktionellt arbete på plats och en inblick i journalistikens vardag. Praktiken kan delas och utföras på två redaktioner, exempelvis en vecka på daglig tidning, en vecka på radio.

Examination

Examinationen sker fortlöpande genom obligatorisk närvaro och inlämningsuppgifter, samt vid särskilda hemtentamenstillfällen. Den sker både individuellt och i grupp, muntligt och skriftligt. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 15 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Moment 1: Examination sker i form av aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna och olika skrivuppgifter. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 2: Kursmomentet examineras skriftligt och genom aktivt deltagande på seminarier. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 3: Kursmomentet examineras i form av aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och genom produktion av anvisade radioprogram. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 4: Examination sker i form av aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och redovisning av producerade reportage. På momentet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Moment 5: Under praktiken krävs närvaro och examinationen sker genom muntlig rapportering och en skriftlig praktikrapport. På momentet ges betygen Godkänd och Underkänd. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Moment 1: Perspektiv på vetenskap

    Benner Mats
    Kunskapsnation i kris? : politik, pengar och makt i svensk forskning
    Stockholm : SISTER : 2009 : 420 s. :
    ISBN: 978-91-578-0534-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Making modern science : a historical survey
    Bowler Peter J., Morus Iwan Rhys
    Chicago : University of Chicago Press : 2005 : 529 s. :
    ISBN: 0-226-06860-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hartman Jan
    Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
    2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
    ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Yearley Steven
    Making sense of science : understanding the social study of science
    Thousand Oaks : SAGE : 2005 : xv, 205 s. :
    ISBN: 0-8039-8691-2 (hbk.) : £60.00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Även som e-bok via UB: http://site.ebrary.com/lib/umeaub/docDetail.action?docID=10080968

    Anvisade texter.

    Moment 2: Radiojournalistik

    Häger Björn
    Reporter : en grundbok i journalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
    ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 195-230, 257-266. Boken används även på termin 1.

    Nyhetsradio : en bok om aktualitetsjournalistik
    Lindfelt Erik, Eriksson-Sjöberg Leif
    Stockholm : Carlsson : 2006 : 183 s. :
    ISBN: 91-7331-010-7 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Spelregler för press, TV, radio
    17. uppl. : Stockholm : Pressens samarbetsnämnd : 2010 : 35 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kan även hämtas på SJF:s hemsida.

    Anvisade texter.

    Moment 3: Tevejournalistik

    Berätta med video
    Fagerholm Siv, Fagerholm Erik, Carlsson Lars, Good Bengt
    3. uppl. /b 2. [tr.] : Malmö : Liber-Hermod : 1995 : 248 s. :
    ISBN: 91-23-01715-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Häger Björn
    Reporter : en grundbok i journalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
    ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 195-211, 231-266. Boken används även på termin 1.

    Lindquist Kristian
    Webbjournalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-1-302584-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Fr a kap 12. Boken används även på termin 1.

    Olson Kristin
    Att göra TV-program
    [Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2009 : 359, [1] s. :
    ISBN: 978-91-7441-003-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundstedt Kjell
    Att skriva för film
    2. tr. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 270, [2] s. :
    ISBN: 91-7037-213-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    TV-journalistik
    Thorsen Michael, Möller Hans-Georg
    3.udg. : Århus : Ajour : cop 1992 : 220 s. :
    ISBN: 87-89235-18-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter.

    Moment 4: Journalistisk gestaltning och analys

    Mediekultur, mediesamhälle
    Gripsrud Jostein, Andersson Sten
    2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2002 : 423 s. :
    ISBN: 91-7173-169-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Del II, s. 137-282.

    Häger Björn
    Reporter : en grundbok i journalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
    ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 257-266, 377-430. Boken används även på termin 1.

    Lindquist Kristian
    Webbjournalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-1-302584-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Fr a kap 3-5 och 10. Boken används även på termin 1.

    Nordenson Magdalena
    Opinionsjournalistik : att skriva ledare, kolumner och recensioner
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 269 s. :
    ISBN: 978-91-44-00904-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rydén Per
    Kåserierna - var tog de vägen?
    Stockholm : Sellin & partner : 2006 : 123, [1] s. :
    ISBN: 91-7055-332-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundelin Anders
    Reportage : att få fakta att dansa
    Stockholm : Leopard : 2008 : 288 s. :
    ISBN: 978-91-7343-181-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter.

    Referenslitteratur/Extraläsning

    Att skriva reportage.
    Hansén Stig, Thor Clas
    2., [omarb.]uppl. : Stockholm : Ordfront : 1999 : 279, [4]s. :
    ISBN: 91-7324-671-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Empati och engagemang : en kvinnolinje i svensk journalistik
    Hebbe Wendela, Lönnroth Ami
    Enhörna : Tusculum : 2008 : 255 s. :
    ISBN: 978-91-976567-1-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hultén Britt
    Journalistikanalys : en introduktion
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 109 s. :
    ISBN: 91-44-00833-3 ; 203:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medietexter och medietolkningar : läsningar av massmediala texter : en antologi
    Holmberg Claes-Göran, Svensson Jan
    Nora : Nya Doxa : 1995 : [6] s., s. 9-253, [1] s. :
    ISBN: 91-88248-64-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tidningskvinnor 1690-1960
    Ney Birgitta, Lundgren Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 251 s. :
    ISBN: 91-44-01045-1 ; 339:00
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Slut på förlag. Institutionen tillhandahåller valda delar med tillstånd.

    Text och verklighet : tolv reportageanalyser
    Rydén Per, Yrlid Rolf
    Lund : Studentlitteratur : 1992 : 160 s. :
    ISBN: 91-44-36181-5 ; 200:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Unge Ingemar
    Skriva kåseri
    Stockholm : Ordfront : 1999 : 164, [3] s. :
    ISBN: 91-7324-646-8 (inb.) ; 267:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övriga föreskrifter: I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

    För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Moment 1: Perspektiv på vetenskap

    Benner Mats
    Kunskapsnation i kris? : politik, pengar och makt i svensk forskning
    Stockholm : SISTER : 2009 : 420 s. :
    ISBN: 978-91-578-0534-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande: från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. Yerley, Steven (2005) Making Sense of Science: Understanding the social study of science. London: Sage. Även som e-bok via UB: http://site.ebrary.com/lib/umeaub/docDetail.action?docID=10080968 Anvisade kompendier Moment 2: Radiojournalistik Eriksson & Lindfeldt (1996) Nyhetsradio, Sveriges Radio, (lånas ut av institutionen). Lindgren, Mia & Ohlsson, Mia (2005) Den självkörda radioboken. Ett interaktivt läromedel på cd. Liber, Spelregler för press, radio och tv. Pressens samarbetsnämnd, Tidningsutgivarnas service. Kan hämtas på SJF:s hemsida. Anvisade texter Moment 3: Tevejournalistik Fagerholm, Siv & Erik (1999) Berätta med video. Malmö: Liber-Hermod. Olson, Kristin (2001) Att göra TV-program. Stockholm: Ordfront. Sundstedt, Kjell (2000) Att skriva för film. Stockholm: Ordfront. Thorsen, Michael & Möller, H-G (1990) TV-journalistik. Ajour. Anvisade texter Moment 4: Journalistisk gestaltning och analys Gripsrud, Jostein (2002) Mediekultur Mediesamhälle, Daidalos, del II, s 137 282 Holmberg, Claes-Göran & Svensson, Jan (red) (1995) Medietexter och medietolkningar. Nya Doxa. 1995. (Valda delar) Lundgren, Kristina & Ney, Birgitta (red) (2000) Tidningskvinnor 1690-1960. Studentlitteratur. (valda delar) Lönnroth, Ami (red) (2008) Empati och engagemang en kvinnolinje i svensk journalistik. Tusculums förlag.(valda delar) Sundelin, Anders (2008) Reportage. Att få fakta att dansa. Leopard förlag Anvisade kompendier Referenslitteratur: Hansén, Stig & Thor, Clas (1990) Att skriva reportage. Stockholm: Ordfront. Hultén, Britt (2000) Journalistikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. Rydén, Per & Yrlid, Rolf (1992) Text och verklighet. Tolv reportageanalyser. Lund: Studentlitteratur.

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Moment 1: Journalistisk gestaltning och analys Gripsrud, Jostein (2002) Mediekultur Mediesamhälle, Daidalos, del II, s 137 - 282 Holmberg, Claes-Göran & Svensson, Jan (red.): Medietexter och medietolkningar. Nya Doxa. 1995. Lundgren, Kristina & Ney, Birgitta (red.)(2000) Tidningskvinnor 1690-1960. Studentlitteratur. (valda delar) Lönnroth, Ami (red) (2008) Empati och engagemang - en kvinnolinje i svensk journalistik, Tusculums förlag.(valda delar) Sundelin, Anders (2008) Reportage. Att få fakta att dansa, Leopard förlag Unge, Ingemar (1999) Skriva kåseri, Ordfront, Stockholm Anvisade kompendier Referenslitteratur: Hansén, Stig & Thor, Clas: Att skriva reportage, Ordfront. Stockholm. 1990. Hultén, Britt: Journalistikanalys. En introduktion. Studentlitteratur. 2000. Rydén, Per & Yrlid, Rolf: Text och verklighet. Tolv reportageanalyser. Studentlitteratur.1992. (Valda delar). Moment 2: Perspektiv på vetenskap Gunnar Eriksson och Tore Frängsmyr, Idéhistoriens huvudlinjer, (Stockholm, 2004). Mats Benner, Kontrovers och konsensus. Vetenskap och politik i svenskt 1900-tal (Stockholm, 2001). David J. Hess, Science Studies: An advanced introduction (New York, London, 1997). Anvisade kompendier Moment 3: Radiojournalistik Eriksson & Lindfeldt: Nyhetsradio, Sveriges Radio, 1996 (lånas ut av institutionen). Lindgren, Mia & Ohlsson, Mia: Den självkörda radioboken. Ett interaktivt läromedel på cd. Liber, 2005. Spelregler för press, radio och tv. Pressens samarbetsnämnd, Tidningsutgivarnas service. Stockholm, senaste upplaga. Anvisade texter Moment 4: Tevejournalistik Fagerholm, Siv & Erik: Berätta med video. Liber-Hermod, Malmö, 1999. Olson, Kristin: Att göra TV-program. Ordfront, 2001. Sundstedt, Kjell: Att skriva för film, Ordfront, 2000

    TV journalistik
    Thorsen Michael, Møller Hans-Georg
    Århus : Ajour : cop. 1990 : 206 s. :
    ISBN: 87-89235-06-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter