Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2023-06-16
Innehåll
Kursen i samtida marknadsföring tar upp marknadsföring på grundläggande nivå med särskilt fokus på internationella aspekter. I kursen beskrivs, diskuteras och analyseras centrala begrepp, teorier, modeller och perspektiv inom marknadsföring och hur dessa kan tillämpas i praktiken. Kursen ger en förståelse för hur olika delar inom marknadsföring är relaterade till varandra och hur de bildar en helhet i marknadsföringsprocessen. Kursen utgår från ett marknadsorienterat synsätt med fokus på hur företag och organisationer skapar värde tillsammans med kunder och övriga intressenter. Kursen behandlar också de etiska konsekvenserna av marknadsföringspraxis, och etikens roll i marknadsföringsbeslutsfattande. Dessutom tar kursen upp hållbarhetsfrågor och deras inverkan på marknadsföringspraxis på den globala marknaden. Kursens innehåll ger möjlighet att utveckla ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till marknadsföring.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom samtida marknadsföring
Färdigheter och förmåga:
använda relevanta begrepp och modeller för att analysera olika marknadsföringssituationer
fatta underbyggda beslut om lämpliga strategier och aktiviteter inom ramen för marknadsföringsprocessen
kommunicera marknadsföringsstrategier och aktiviteter effektivt genom skriftliga och muntliga presentationer
muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
diskutera grundläggande frågor om samtida marknadsföring och konsumentbeteende ur ett hållbarhets- och samhällsperspektiv
tillämpa kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga för att identifiera och lösa marknadsföringsutmaningar i en global affärskontext
förklara etiska och hållbarhetskonsekvenser av marknadsföringspraxis samt reflektera kring etikens roll i marknadsföringsbeslut
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Undervisningens upplägg
I kursens olika delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och case. Inom ramen för kursen får studenten även möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 80 % eller mer), Godkänd, (G, 60 % eller mer), och Underkänd (U, mindre än 60 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast två veckor innan nästa provtillfälle.
Anpassningar Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Akademisk integritet och fusk Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 33
Contemporary marketing Boone Louis E., Kurtz David L. Nineteenth edition. : Boston, MA : Cengage Learing,Inc. : [2022] : xxxiii, 669 pages : ISBN: 9780357461709 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kursbok även tillgänglig som e-textbook ISBN: 9780357709641 till lägre pris än "hard copy".
Vetenskapliga artiklar (1-2 st) om sammanlagt ungefär 50 sidor tillkommer vid kursstart. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.