"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Validering av vuxnas kunskap och kompetens, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Identification, assessment and recognition of non-formal learning

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2011-09-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2BE001

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Styrelsen för inst. för beteendevetenskapliga mätningar, 2007-06-14

Innehåll

Ämnet beteendevetenskapliga mätningar är mångdisciplinärt och det har sina grunder i såväl beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och sociologi) som tillämpad statistik. Sammanfattningsvis behandlas teoretiska och praktiska frågor kring mätningar och ett viktigt syfte är att säkerställa en så hög kvalitet som möjligt i mätningarna. Kursen Validering av vuxnas kunskap och kompetens riktar sig till den som arbetar inom eller är intresserad av de aktiviteter som idag sker i kommuner, myndigheter och andra organisationer som syftar till att värdera kompetens som erhållits utanför formella utbildningssystem. Det kan handla om kompetens som utvecklats genom att man varit verksam i ett yrke, eller det kan handla om utbildning som inte har formell status, t.ex. inom före-ningslivet. Denna bedömningsprocess kallas allmänt för ”validering” och är idag en rela-tivt omfattande verksamhet på många håll. Ytterligare information om kursen lämnas på Umeå universitets och institutionen för Be-teendevetenskapliga mätningars hemsidor inför varje kursstart (www.umu.se/edmeas).

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: • Kunna reflektera över begrepp och metoder som är relevanta då kompetens som erhållits utanför formella utbildningssystem ska bedömas i förhållande till de krav som ställs för yrkesliv och fortsatta studier, med utgångspunkt i kurslitteraturen, • Kunna beskriva förtjänster, möjligheter, brister och problem med olika former för bedömning, • Kunna planera hur bedömningssituationer kan utformas som är lämpliga för validering av vuxnas kompetens, utifrån såväl praktiska som teoretiska perspektiv.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Engelskspråkig litteratur kan förekomma. Deltagande i kursen diskussionsuppgifter är obligatoriska. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum där ljud och bild används. I detta forum genomförs såväl diskussioner som handledning. För att kursdeltagarna ska kunna delta i kursen krävs tillgång dator uppkopplad till Internet. För att kunna delta i kursens webbkonferens krävs även en webbkamera samt tillhörande headset.

Examination

Examinationen sker fortlöpande med olika former av individuella uppgifter. Examinatio-nen sker även i form av obligatoriskt deltagande i olika diskussionsuppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras ett aktivt deltagande i diskussioner med övriga kursdeltagare och att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. De skriftliga exa-minationsuppgifterna betygssätts med något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används. Detta slutbetyg bygger på en sammanfattande bedömning av samtliga examinationer under kursen och det kan inte sättas förrän samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända.

Övriga föreskrifter

Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Kunskapers värde : validering i teori och praktik
Andersson Per, Fejes Andreas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 204 s. :
ISBN: 91-44-03829-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Korp H.
Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
ISBN: 91-85128-05-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindvall E.
Vägledning i validering : att resa i livstiden
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 172 s. :
ISBN: 91-44-02479-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Nyström P.
Rätt mätt på prov : om validering av bedömningar i skolan
Umeå : Univ. : 2004 : 54 s. (Valda delar, nedladdningsbar) :
urn:nbn:se:umu:diva-198
ISBN: 91-7305-609-X
Se Umeå UB:s söktjänst