Huvudområden och successiv fördjupning:
Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Styrelsen för inst. för beteendevetenskapliga mätningar, 2007-06-14
Innehåll
Ämnet beteendevetenskapliga mätningar är mångdisciplinärt och det har sina grunder i såväl beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och sociologi) som tillämpad statistik. Sammanfattningsvis behandlas teoretiska och praktiska frågor kring mätningar och ett viktigt syfte är att säkerställa en så hög kvalitet som möjligt i mätningarna.
Kursen Validering av vuxnas kunskap och kompetens riktar sig till den som arbetar inom eller är intresserad av de aktiviteter som idag sker i kommuner, myndigheter och andra organisationer som syftar till att värdera kompetens som erhållits utanför formella utbildningssystem. Det kan handla om kompetens som utvecklats genom att man varit verksam i ett yrke, eller det kan handla om utbildning som inte har formell status, t.ex. inom före-ningslivet. Denna bedömningsprocess kallas allmänt för validering och är idag en rela-tivt omfattande verksamhet på många håll.
Ytterligare information om kursen lämnas på Umeå universitets och institutionen för Be-teendevetenskapliga mätningars hemsidor inför varje kursstart (www.umu.se/edmeas).
Förväntade studieresultat
Efter kursen skall studenten:
Kunna reflektera över begrepp och metoder som är relevanta då kompetens som erhållits utanför formella utbildningssystem ska bedömas i förhållande till de krav som ställs för yrkesliv och fortsatta studier, med utgångspunkt i kurslitteraturen,
Kunna beskriva förtjänster, möjligheter, brister och problem med olika former för bedömning,
Kunna planera hur bedömningssituationer kan utformas som är lämpliga för validering av vuxnas kompetens, utifrån såväl praktiska som teoretiska perspektiv.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Engelskspråkig litteratur kan förekomma. Deltagande i kursen diskussionsuppgifter är obligatoriska. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum där ljud och bild används. I detta forum genomförs såväl diskussioner som handledning.
För att kursdeltagarna ska kunna delta i kursen krävs tillgång dator uppkopplad till Internet. För att kunna delta i kursens webbkonferens krävs även en webbkamera samt tillhörande headset.
Examination
Examinationen sker fortlöpande med olika former av individuella uppgifter. Examinatio-nen sker även i form av obligatoriskt deltagande i olika diskussionsuppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras ett aktivt deltagande i diskussioner med övriga kursdeltagare och att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. De skriftliga exa-minationsuppgifterna betygssätts med något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används. Detta slutbetyg bygger på en sammanfattande bedömning av samtliga examinationer under kursen och det kan inte sättas förrän samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända.
Övriga föreskrifter
Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Kunskapers värde : validering i teori och praktik Andersson Per, Fejes Andreas Lund : Studentlitteratur : 2005 : 204 s. : ISBN: 91-44-03829-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Korp H. Kunskapsbedömning : hur, vad och varför. Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) : ISBN: 91-85128-05-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Lindvall E. Vägledning i validering : att resa i livstiden Lund : Studentlitteratur : 2004 : 172 s. : ISBN: 91-44-02479-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Nyström P. Rätt mätt på prov : om validering av bedömningar i skolan Umeå : Univ. : 2004 : 54 s. (Valda delar, nedladdningsbar) : urn:nbn:se:umu:diva-198 ISBN: 91-7305-609-X Se Umeå UB:s söktjänst