"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mätningars motiv, mål och konsekvenser i samhället, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Aims and Consequences of Measurements

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 2BE006

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Styrelsen för inst. för beteendevetenskapliga mätningar, 2007-06-14

Innehåll

Ämnet beteendevetenskapliga mätningar är mångdisciplinärt och det har sina grunder i såväl beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och sociologi) som tillämpad statistik. Sammanfattningsvis behandlas teoretiska och praktiska frågor kring mätningar och ett viktigt syfte är att säkerställa en så hög kvalitet som möjligt i mätningarna. Kursen ger inledningsvis en historisk beskrivning över hur ämnet beteendevetenskapliga mätningar har utvecklats. Kursen ger även en grund för hur ämnet beteendevetenskapliga mätningar kan kategoriseras och förstås. Ett sätt att göra detta är genom att strukturera och systematisera de motiv, mål och format mätningar kan ha. Inom kursens ram kommer en modell för hur dessa aspekter kan struktureras att presenteras. Kursen behandlar även på vilket sätt olika former av beteendevetenskapliga mätningar kan ge upphov till såväl önskade som oönskade konsekvenser i samhället. Ytterligare information om kursen lämnas på Umeå universitets och institutionen för be-teendevetenskapliga mätningars hemsidor inför varje kursstart (www.umu.se/edmeas).

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: • Ha en grundläggande kunskap om hur ämnet beteendevetenskapliga mätningar har utvecklats i ett historiskt perspektiv. • Kunna kategorisera beteendevetenskapliga mätningar med avseende på mätning-ars motiv, mål och format. • Ha förståelse för hur olika former av beteendevetenskapliga mätningar kan ge upp¬hov till såväl önskade som oönskade konsekvenser.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Undervisning på engelska och engelskspråkig litteratur kan förekomma. Deltagande i kursens diskussionsuppgifter är obligatoriska. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum där ljud och bild används. I detta forum genomförs såväl diskussioner som handledning. Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator utrustad med cd-läsare, ljudkort och webbkamera. När det gäller kravet på Internet är det rekommenderat att deltagarna har ADSL eller högre.

Examination

Examinationen sker fortlöpande med olika former av individuella uppgifter. Examinationen sker även i form av obligatoriskt deltagande i olika diskussionsuppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras ett aktivt deltagande i diskussioner med övriga kursdeltagare och att samtliga i kursens ingående examinationsuppgifter är godkända. De skriftliga examinationsuppgifterna betygssätts med något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används. Detta slutbetyg bygger på en sammanfattande bedömning av samtliga examinationer under kursen och det kan inte sättas förrän samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända.

Övriga föreskrifter

Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Andersson E.
En forskarutbildningsbarometer för Umeå universitet. Ett underlag för att utveckla fakultetsövergripande instrument för mätning av doktoranders och forskarhandledares syn på forskarutbildningen
Umeå Universitet : 2004 :

The Swedish Driving-license Test. A Summary of Studies from the Department of Educational Measurement
Henriksson W., Sundström A., Wiberg M.
Umeå Universitet : 2004 :

Högskoleprovet : gårdagens mål och framtida inriktning
Stockholm : Högskoleverket : 2000 : 42 s. :
http://www.hsv.sez Högskoleverkets hemsida

Johansson A.
En bedömningssports dilemma. En studie av bedömningarnas till¬förlitlighet och relevans i rytmisk sportgymnastik
Umeå Universitet : 2001 :

Lindström J-O.
The Swedish National Course Test in Mathematics
Umeå Universitet : 2003 :

Wikström C.
Datorbaserade prov – egenskaper, möjligheter och begränsningar
Umeå Universitet : 2005 :

Material om ungefär 60 sidor tillkommer.