"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömningar inom idrotten, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Sports Assessment

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 2BE011

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Styrelsen för inst. för beteendevetenskapliga mätningar, 2008-08-18

Innehåll

Ämnet beteendevetenskapliga mätningar är mångdisciplinärt och det har sina grunder i såväl beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och sociologi) som tillämpad statistik. Sammanfattningsvis behandlas teoretiska och praktiska frågor kring mätningar och ett viktigt syfte är att säkerställa en så hög kvalitet som möjligt i mätningarna. Kursens övergripande mål är att ge ökade insikter om de bedömningar som sker i idrotts-sammanhang genom att koppla ihop beteendevetenskaplig mätteori med de bedömningar och förutsättningar för bedömningar, i form av regelsystem och styrdokument, som ges i olika typer av idrottsgrenar och bedömningsformer. Kursen omfattar två delmoment. Det första momentet är teoretiskt inriktat och med ett gemensamt innehåll. Det andra är mer praktiskt tillämpat och med större fokus på valfri idrott. Moment 1. Mätningens teori Momentet fokuserar på kvalitetsaspekter kopplade till olika typer av bedömningar. Inom detta moment ges en bakgrund till olika typer av mätningar och deras egenskaper för att sedan relatera detta till hur de tar sig uttryck i olika idrotter och idrottssammanhang. Ex-empel från olika typer av idrotter kommer att ges, i syfte att relatera teorin till olika idrottsinriktningar, diskutera likheter och skillnader i regelsystem, förutsättningar, tillämpningar och konsekvenser. Moment 2. Mätningens praktik Inom detta moment får studenten möjlighet att praktisera de teoretiska kunskaper som ingått i föregående moment, med större fokus på en enskild idrott. Den studerande får kritiskt granska existerande regelverk och bedömningsteorier utifrån teoretiska och prak-tiska förutsättningar, och utarbeta förslag till alternativa eller förändrade regler för att förbättra mätsäkerhet och kvalitet. Ytterligare information om kursen lämnas på Umeå universitets och institutionen för be-teendevetenskapliga mätningars hemsidor inför varje kursstart (www.umu.se/edmeas)

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: • känna till och förstå innebörden av centrala mätteoretiska begrepp, egenskaper hos olika bedömningsformer och tillhörande bedömningskriterier, skalor och beräkn-ingsmodeller, och den problematik som är förknippad med dessa. • Kunna ta ställning till kvaliteten på de bedömningar som sker inom olika typer av idrotten och deras egenskaper.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Undervisning på engelska och engelskspråkig litteratur kan förekomma. Deltagande i kursens diskussionsuppgifter är obligatoriska. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum där ljud och bild an-vänds. I detta forum genomförs såväl diskussioner som handledning. För att kursdeltagarna ska kunna delta i kursen krävs tillgång dator uppkopplad till Inter-net. För att kunna delta i kursens webbkonferens krävs även en webbkamera samt tillhörande headset.

Examination

Examinationen sker fortlöpande med olika former av individuella uppgifter. Examina-tionen sker även i form av obligatoriskt deltagande i olika diskussionsuppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras ett aktivt deltagande i diskussioner med övriga kursdeltagare och att samtliga i kursens ingående examinationsuppgifter är godkända. De skriftliga ex-aminationsuppgifterna betygssätts med något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där något av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används. Detta slutbetyg bygger på en sammanfattande bedömning av samtliga examinationer un-der kursen och det kan inte sättas förrän samtliga i kursen ingående examination-suppgifter är godkända.

Övriga föreskrifter

Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Measurement and evaluation in human performance
Morrow J.R., Jackson A.W, Disch J.G, Mood D.P
3rd ed. : Champaign, IL : Human Kinetics : 2005. :
ISBN: 0-7360-5540-1 (hard cover)
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer