"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Prov och provkonstruktion för lärare, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Tests and test development for teachers

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2012-01-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2BE014

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Beteendevetenskapliga mätningar: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionens prefekt, 2009-04-08

Innehåll

Kursen vänder sig till lärare eller andra som vill lära sig mer om prov och hur man konstruerar prov som kan användas för olika typer av syften och i olika utbildningssammanhang. Den studerande får lära sig hur olika typer av prov skiljer sig åt, vad som kännetecknar ett prov av god kvalitet och hur man utvecklar ett sådant prov. Kursen är indelad i olika delmoment, såväl teoretiska som praktiska. Kursen inleds med en teoretisk bakgrund till prov; egenskaper hos olika typer av prov och hur de kan användas. Därefter handlar kursen om hur arbetet med att designa, konstruera och utpröva ett prov går till. Därefter blir kursen mer praktiskt inriktad, och den studerande får själv utveckla ett prov inom ett valfritt område och utpröva det i en praktisk situation. En stor del av detta arbete kommer att handla om hur man fastställer provets kvalitet, och hur man tolkar och förmedlar resultatet.

Förväntade studieresultat

Efter kursen skall studenten: • ha kännedom om provens historia och förstå innebörden av grundläggande mätteoretiska begrepp • förstå hur olika typer av prov skiljer sig åt och hur de kan användas • känna till de processer utifrån vilka prov konstrueras och utprövas • kunna konstruera och kritiskt granska olika typer av provuppgifter • kunna tolka och förmedla resultat från olika typer av prov på ett korrekt sätt

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt på distans via Internet. Undervisning på engelska kan förekomma. För att delta i kursen krävs tillgång till dator uppkopplad till Internet. Till kursen används ett webbaserat diskussionsforum där ljud och bild används. För att kunna delta i kursens webbkonferens krävs även en webbkamera och ett headset.

Examination

Examinationen sker fortlöpande med olika former av uppgifter. För att bli godkänd på kursen fordras att samtliga i kursen ingående examinationsuppgifter är godkända. Efter genomgången kurs erhåller kursdeltagaren ett slutbetyg för hela kursen där någon av betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd används.

Övriga föreskrifter

Eventuellt tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Assessment of Student Achievement (9th edition)
Gronlund N. E., Wangh C.K.
Boston : Allyn & Bacon : 2009 :

Korp H.
Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
ISBN: 91-85128-05-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och arbetsmaterial tillkommer.