"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utredningsmetoder och praktiska tillämpningar, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-04-15

Engelskt namn: Research methods in practice

Denna kursplan gäller: 2011-08-22 till 2014-06-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2EH026

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Ekonomisk historia: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Enheten för ekonomisk historia

Beslutad av: Prefektmöte, 2009-09-14

Reviderad av: Studierektor, 2011-05-02

Innehåll

Kursen syftar till att bredda studenternas kännedom och kunskaper om olika typer av metoder och att träna deras förmåga att anpassa val av metod efter utredningsuppgiftens karaktär. Kursens fokus ligger därför på att introducera metoder användbara inom offentligt och privat utredningsarbete, där även praktiska tillämpningar tränas i ett fördjupningsarbete som syftar till att producera en uppsats. Kursen är indelad i två moment. Moment 1: Samhällsvetenskapliga metoder, 15hp Under detta moment introduceras först metoder inom nationalekonomi med tyngdpunkt på samhällsekonomiska kalkyler, kulturgeografi med tyngdpunkt på geografisk analys, beteendevetenskapliga mätningar med tyngdpunkt på utvärderingsmetoder, samt ekonomisk historia med tyngdpunkt på historisk metod och källkritik. Metoderna studeras tvärvetenskapligt med två ämnen åt gången, där studenterna samarbetar om gemensamma fallstudier som behandlas utifrån olika metoder, presenteras som ett PM och seminariebehandlas. Moment 2: Utredningsarbete och uppsats, 15hp Det andra momentet består av ett projektarbete som syftar till att självständigt författa och försvara en vetenskaplig uppsats inom ett samhällsvetenskapligt område. Uppsatsen skall visa prov på att den studerande självständigt kan välja, utveckla och behandla ett samhällsvetenskapligt problemområde av utredningskaraktär. Betoningen ligger här på ett kritiskt och konsistent val av problemformulering, metod, relevant teoretisk referensram samt en empirisk analys där den studerande skall lämna ett bidrag till ämnes- och/eller problemområdet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall de studerande kunna: Moment 1: Samhällsvetenskapliga metoder, 15hp Kunskap och förståelse - visa kunskap och förståelse för de metodproblem som följer av att analysera samhällsförändring över lång tid - visa kunskap och förståelse för grundläggande mätteoretiska begrepp och principer relevanta för enkätmetodik - visa kunskap och förståelse för metoder för rumslig analys - visa kunskap och förståelse för metoder för samhällsekonomisk analys Färdighet och förmåga - hantera såväl kvantitativa som kvalitativa metoder, samt utifrån en given problemformulering välja lämplig metod - utforma en enklare utredning och applicera gängse metoder - utföra hypotestest och använda regressionsanalys som verktyg vid empiriska studier - tillämpa metoder för rumslig analys - tillämpa metoder för samhällsekonomisk analys - planera, konstruera, genomföra och utvärdera en enkätundersökning - använda källkritiska historiska metoder på olika typer av källmaterial - tillämpa metoder för litteratursökning samt välja relevant litteratur utifrån aktuell frågeställning Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kompetensutveckling - visa insikter i vetenskapens roll för samhällets utveckling Moment 2: Utredningsarbete och uppsats, 15hp Kunskap och förståelse - visa grundläggande kunskap och förståelse för offentligt och privat utredningsarbetes speciella förutsättningar och former Färdighet och förmåga - visa stor självständighet i att välja och problematisera ett samhällsvetenskapligt område av utredningskaraktär - genomföra och dokumentera ett utredningsarbete i form av en uppsats - på ett metodologiskt systematiskt sätt insamla ett empiriskt material - bearbeta och presentera ett empiriskt material på ett överskådligt sätt - analysera det empiriska materialet i teoretisk belysning - försvara arbetet vid ett vetenskapligt seminarium Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kompetensutveckling - visa insikter i utredningsväsendets roll för samhällets utveckling

Behörighetskrav

Univ: 150 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, varav minst 90 högskolepoäng (fkn 3), inom något av följande samhällsvetenskapliga ämnen: ekonomisk historia, företagsekonomi, informatik, kulturgeografi, medie- och kommunikationsvetenskap, freds och konfliktstudier, nationalekonomi, pedagogik, psykologi, sociologi, statistik, statsvetenskap och Genusvetenskap; makt och kön.

Undervisningens upplägg

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete enskilt eller i grupp. Kursen ges delvis på engelska i samarbete med utländska gästlärare.

Examination

Studenterna examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje kurs kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till omprov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. 7. Tillgodoräknande Kursen ingår i samhällsvetarprogrammet, men kan också tillgodoräknas inom grundexamen.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 2

Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: OBS! Motsvarande grundläggande metodbok i statistik går också bra att använda. Återanvänd därför gärna er metodbok från tidigare kurser, om innehållet är liknande!

Peterson R. A.
Constructing effective questionnaires
Thousand Oaks, Calif. London : Sage : 2000 : viii, 143 s. :
ISBN: 0-7619-1640-7 (cased)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bryman Alan
Social research methods
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2008 : 748 s. :
ISBN: 978-0-19-920295-9 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst