"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi A87 - med inriktning mot restaurangmanagement, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Business Administration A87

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 2FE000

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2008-05-21

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2012-06-11

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.

Kursen består av följande moment:

  1. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 ECTS
  2. Företagets organisation och ledning, 7.5 hp / Organisation and Management of the Firm, 7.5
  3. Externredovisning, 7.5 hp / Financial Accounting, 7.5 ECTS
  4. Ekonomistyrning, 7.5 hp / Management Accounting 7.5 ECTS

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Momentet tar sin utgångspunkt i organisationens externa miljö och hur det utifrån denna blir möjligt att erbjuda värde för kunden. Utifrån strategiska marknadsföringsbeslut väljer sedan marknadsföraren mellan olika marknadsföringsverktyg i syfte att på lämpligt sätt kommunicera med de tilltänkta kunderna.

Momentet är indelat i fyra teman:
Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.

Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslut om segmentering, differentiering och positionering.

Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.

Marknadsföring ur olika perspektiv: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, ansvar, hållbarhet, genus samt lagar och regleringar. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses ur olika perspektiv såsom organisationers, konsumenters och samhället i stort.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö kan påverka marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och välja lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara och analysera de olika verktygen i marknadsföringsmixen
  • redogöra för olika kommunikationskanalers för- och nackdelar samt relatera dem till val av strategier och val inom marknadsföringsmixen
  • kritiskt diskutera marknadsföring ur olika perspektiv  

Generiska kompetenser
Momentets uppläggning ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  •   planera eget arbete och hantera tydliga tidsramar
  •   relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel
  •   kommunicera såväl skriftligt som muntligt

Undervisningens uppläggning
Momentets fyra teman behandlas genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Moment 2.   Företagets organisation och ledning, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att förbereda den studerande för ledning av grupper och team inom näringsliv och samhälle med inriktning mot mellanmänskliga relationer. Momentet ger grundläggande kunskaper om varför organisationer existerar och hur människan under olika tidsepoker valt att genomföra arbetsfördelning. De mest centrala frågorna inom området organisationsbeteende kommer att tas upp under momentet. Efter utbildningen skall den studerande ha tillgodogjort sig en vokabulär som möjliggör kommunikation kring organisationsfrågor på framtida arbetsplatser och även möjlighet till fortsatt egen förkovran.

Den första delen av momentet syftar till att fördjupa förståelsen för olika individers motivation att arbeta inom organisationer och arbetsgrupper, samt hur individuella målsättningar, motivation och arbetstillfredsställelse påverkar arbetet. Den andra delen av momentet ger en fördjupad förståelse för relationer mellan människor samt för arbetsgruppers utveckling och effektivitet. Därigenom förstärks den studerandes förmåga att leda individer och grupper till bättre effektivitet genom exempelvis förbättrad kommunikation, anpassade belöningssystem och god konflikthantering.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang
  • förstå och påverka grupper och gruppers utveckling i en organisatorisk kontext
  • reflektera över det egna sättet att fungera med andra inklusive det egna bidraget till, och rollen i, gruppen
  • analysera och möta organisatoriska problem och förändringar i verksamheter

Generiska kompetenser
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • arbeta i grupp såväl som självständigt under givna tidsramar
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras.

Undervisningens uppläggning
Undervisningen bedrivs genom s.k. Case-baserad undervisning, d.v.s. utifrån problemlösning och hantering av händelseförlopp, skeenden och situationer i verkliga eller fiktiva organisationer. Studenterna arbetar med grupparbeten som har till syfte att bringa ordning, tydlighet och förståelse för både helheten och detaljer i de beskrivna situationerna. Grupparbetena examineras genom en skriftlig inlämning som presenteras för, och diskuteras i studentgruppen. Grupparbeten förbereds med stöd av föreläsningar samt fördjupade workshops. Vidare används gruppens egna erfarenheter av sitt samarbete för att skapa ytterligare insikter kring hur individuella ambitioner, relationer och kommunikation mellan människor påverkar en arbetsgrupps effektivitet och prestationer. Gruppens och gruppmedlemmarnas egen analys av sitt sätt att fungera utgör således ytterligare en viktig undervisningsform i momentet.

Examination
Examinationen på moment består av följande delar:

  • Case arbeten examineras med en skriftlig gruppuppgift som seminariebehandlas. Gruppens prestation som helhet utgör grund för betygssättningen. Därtill kommer individens aktiva deltagande i seminarier. Om gruppen ej blir godkänd på Case arbetet utdelas restuppgift. Om denna ej blir godkänd, hänvisas till nytt Case arbete vid nästkommande ordinarie kurstillfälle. Grupprocessen examineras med en individuell skriftlig inlämning.
  • En individuell skriftlig tentamen i sal. Om den studerande ej blir godkänd på tentamen så ges möjlighet till omtentamen alternativt uppsamlings¬tentamen.
  • Varje del i examinationen måste godkännas var för sig. För att uppnå betyget G på momentet krävs alltså minst 50 % av poängen på varje del. För att uppnå betyget väl godkänt på momentet krävs minst 75 % av totalt möjliga poäng.



Moment 3.   Externredovisning, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att ge studenten kunskaper om den externa redovisningens utformning med beaktande av grundläggande redovisningsprinciper, lagar, normer och praxis, värderingsregler och redovisningsteoretiska grunder samt om sambandet mellan redovisning och beskattning. Ett grundläggande avsnitt om bokföring inleder momentet och dubbel bokföring introduceras. Områden som behandlas är bland annat varutransaktioner i svensk och utländsk valuta, löner och sociala avgifter samt periodiseringar. Registrering med hjälp av BAS-planen och systematisk bearbetning av redovisningsinformation utgör huvudinnehåll i denna del. Bokföringslagens olika områden diskuteras. Detta avsnitt avslutas med en omfattande datorbaserad bokföringsövning. Säkerhets- och kontrollfrågor förknippade med databehandling och lagring av redovisningsdata på olika datamedier behandlas i samband med datorövningen.

Andra delen av momentet inleds med en genomgång av grundläggande redovisningsprinciper och en orientering om Årsredovisningslagens innehåll. Samtidigt presenteras tongivande normbildare inom redovisningsområdet. Därefter behandlas värdering av tillgångar och skulder, innebörd och syfte med obeskattade reserver. Redovisning av eget kapital i olika företagsformer uppmärksammas och utgångspunkten för diskussionen är reglerna i Handelsbolagslagen och Aktiebolagslagen. Aktiebolagets inkomstskatt behandlas på en övergripande nivå. Detta avsnitt innehåller även en genomgång av resultat- och balansräkningens poster. För att studenten ska få en förståelse för redovisningsrapporternas innehåll och dessa samband genomförs en årsredovisningsövning där hon/han praktiskt får tillämpa olika resultat¬regleringsmöjligheter och bokslutspolitiska överväganden. Momentet avslutas med en genomgång av regelverket för företagskategorierna K1 och K2.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • bokföra löpande affärshändelser med BAS-planen som utgångspunkt
  • upprätta ett årsbokslut innehållande olika slags periodiseringar och resultatregleringar med hjälp av bokslutsdispositioner
  • redogöra för lagar, principer och rekommendationer som påverkar redovisningens utformning
  • använda ett datorbaserat redovisningsprogram
  • identifiera, analysera, strukturera och lösa redovisningsproblem på en grundläggande nivå

Undervisningens uppläggning
Momentets olika delområden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. Obligatoriska uppgifter ingår bl.a. en datorbaserad redovisningsövning och en manuell årsredovisningsövning.

Examination
Examination sker genom individuell skriftlig deltentamen, en eller flera gruppuppgifter och skriftlig individuell salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Moment 4.   Ekonomistyrning, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att skapa en förståelse för metoder och modeller som används i ett företags interna styrning och planering. Inledningsvis syftar momentet till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering (t ex budgetering och kalkylering), samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. Budgetering behandlar företagets budgetsystem med dess olika delbudgeter, hur resultat- likviditets- samt balansbudget upprättas och används inom ramen för företagets årsplanering. Kopplingar görs också till alternativa styrmekanismer såsom balanserat styrkort. Kostnadsfördelning och kalkylering behandlar olika metoder för att fördela ett företags kostnader och beräkna kostnaderna för ett företags produkter och tjänster. De metoder som behandlas är bl a bidragskalkylering, påläggskalkylering, samt aktivitets baserad kalkylering. Vidare diskuteras hur olika metoder för kostnadsfördelning och kalkylering kan användas som ett beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för centrala begrepp inom ekonomistyrning
  • redogöra för kopplingen mellan ett företags vision, affärsidé, strategi och styrning
  • ge exempel på hur företagsledning kan planera, styra och kontrollera verksamheter inom främst produktions- och tjänsteföretag
  • upprätta produktkalkyler som baseras på fullständig och ofullständig kostnadsfördelning.
  • upprätta olika huvudbudgetar för företag
  • redogöra för utvecklingstendenser inom ekonomistyrning, såsom aktivitetsbaserad styrning och Balanced Scorecard.
  • använda kalkylprogram för produktkalkyler.

Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutet fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central.

Examination
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen och en eller flera uppgifter. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Ma B, Sh A (områdesbehörighet 5)

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 på vårterminen. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi).

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen erfordras betyget väl godkänd i tre av kursens moment.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår som en kurs på A-nivå inom Hotell- och restaurangmanagement programmet, Gastronomiprogrammet samt lärarutbildning för hotell och restaurang.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 35

Moment 1

Litteratur

Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och Case

1-2 vetenskapliga artiklar om max 50 sidor tillkommer Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

Moment 2

Litteratur

Understanding and managing organizational behavior
George Jennifer M., Jones Gareth R.
6th ed., International ed. : Boston, Mass. : Pearson Education : c2012, tr. 2011 : 670 p. :
ISBN: 978-0-273-75379-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273753865 /027375386X /

Artiklar

Tillkommer anvisat material.

Moment 3

Litteratur

Thomasson Jan
Den nya affärsredovisningen
18., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 387 s. :
Instuderingsfrågor, praktikfall, kunskapstester, fördjupnings- och bonusmaterial
ISBN: 978-91-47-09319-9 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thomasson Jan
Den nya affärsredovisningen. : Övningar
12. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 207 s. :
ISBN: 978-91-47-09493-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thomasson Jan
Den nya affärsredovisningen. : Lösningar till övningsbok
12. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 207 s. :
ISBN: 978-91-47-09494-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar & Kompendium

Häggqvist, Ann-Christin. Kompendium i extern redovisning, Studentexpeditionen. Tillkommer vetenskapliga artiklar maximalt 15 sidor

Moment 4

Litteratur

Den nya ekonomistyrningen, bok med eLabb
Christian Ax , Johan Dergard , Håkan Kullvén
4. uppl. : Liber : 2011 :
ISBN: 91-47-10344-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN: 9789147103447

Den nya ekonomistyrningen. : Övningsbok med lösningar
Ax Christian, Kullvén Håkan
4. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 319 s. :
ISBN: 978-91-47-09459-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar

Tillkommer artiklar. Studentexpeditionen

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/om-uppsatsarbetet/

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.