"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi med internationell inriktning A, 30 hp

Engelskt namn: International Business Administration A

Denna kursplan gäller: 2014-08-18 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE012

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: The Board of Umeå School of Business, 2008-05-21

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-10-14

Innehåll

Kursen ges endast för studenter på Civilekonomprogrammet med internationell inriktning i Umeå.

Målet med kursen är att ge studenten en integrerad grundläggande utbildning i företagsekonomi med en internationell inriktning. Kursen består av följande moment:

  1.  International Business Environment, 7.5 ECTS
  2.  Marketing, 7.5 ECTS
  3.  Organisation and management of the firm, 7.5 ECTS
  4.  Management Accounting, 7.5 ECTS

Kursen ska, utöver en grundläggande förståelse för företagsekonomi ur ett internationellt perspektiv, även ge studenten en förståelse för ekonomiska problem och hur de är relaterade till samhälle, företag/organisation och individ. Kursen inkluderar även perspektiv på metoder tillämpbara på företag och organisationer.

Kursen stöder studentens skrivna och muntliga engelska genom föreläsningar, skriftlig återkoppling på det engelska språket i uppgifter och muntlig återkoppling på studentens muntliga framställan på engelska.

Moment 1.   International Business Environment, 7.5 hp
Momentet introducerar studenten till den internationella affärsmiljön. Momentet lyfter fram hur miljöfaktorer påverkar affärsverksamheter i en global ekonomi. Momentet ger studenten förståelse för de utmaningar som följer av att arbeta, kommunicera, och förhandla i tvärkulturella sammanhang. Momentet är indelat i två huvudteman; den globala ekonomin och geografin i relation till internationella affärer, och tvärkulturellt affärsbeteende. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • definiera internationell affärsverksamhet och beskriva hur den skiljer sig från nationell vad avser lagstiftning, regleringar och skatter
  • identifiera och beskriva faktorer och krafter som påverkar en organisations beslut att internationalisera sin verksamhet
  • beskriva och jämföra strategier för internationalisering
  • identifiera och analysera utmaningar med att arbeta, kommunicera, och förhandla i tvärkulturella sammanhang
  • diskutera CSRs roll i internationella affärsverksamheter
  • beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens uppläggning
Läraktiviteterna inkluderar föreläsningar, seminarier och uppgifter. Den övervägande delen av läraktiviteterna är studentens eget ansvar och baseras på studentens eget engagemang i de läraktiviteter som anordnas såsom uppgifter individuellt eller i grupp. Läraktiviteter och uppgifter är utformade för att utveckla studentens generiska förmågor, specifikt muntlig och skriftlig kommunikation, presentationsteknik, informationssökning, och teamwork.

Examination
Examinationen utgörs av seminarier, ett skriftligt casearbete i grupp, en individuell skriftlig salstentamen, och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Ett godkänt resultat krävs för varje del. Se även punkt 6 nedan.

Moment 2. Marketing, 7.5 hp
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg.
Momentet är indelat i fyra teman:
Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.

Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslutsfattande om segmentering, differentiering och positionering.

Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.

Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö påverkar marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och fatta beslut om lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara, analysera och fatta beslut om de olika verktygen i marknadsföringsmixen
  • redogöra för olika kommunikationskanalers för- och nackdelar samt relatera dem till val av strategier och beslut inom marknadsföringsmixen
  • förklara och kritiskt diskutera marknadsföring utifrån etik, hållbarhet och CSR  

Generiska kompetenser
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • planera det egna arbetet mot givna tidsramar
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras
  • kommuncera både mutligt och skriftligt

Undervisningens uppläggning
Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt.  Momentets fyra teman behandlas genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 3.   Organisation and management of the firm, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda den studerande för ledning av grupper och team inom näringsliv och samhälle med inriktning mot mellanmänskliga relationer. Momentet ger grundläggande kunskaper om varför organisationer existerar och hur människan under olika tidsepoker valt att genomföra arbetsfördelning. De mest centrala frågorna inom området organisationsbeteende kommer att tas upp under momentet. Efter utbildningen skall den studerande ha tillgodogjort sig en vokabulär som möjliggör kommunikation kring organisationsfrågor på framtida arbetsplatser och även möjlighet till fortsatt egen förkovran.

Den första delen av momentet syftar till att fördjupa förståelsen för olika individers motivation att arbeta inom organisationer och arbetsgrupper, samt hur individuella målsättningar, motivation och arbetstillfredsställelse påverkar arbetet. Den andra delen av momentet ger en fördjupad förståelse för relationer mellan människor samt för arbetsgruppers utveckling och effektivitet. Därigenom förstärks den studerandes förmåga att leda individer och grupper till bättre effektivitet genom exempelvis förbättrad kommunikation, anpassade belöningssystem och god konflikthantering.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang
  • förstå och påverka grupper och gruppers utveckling i en organisatorisk kontext
  • reflektera över det egna sättet att fungera med andra inklusive det egna bidraget till, och rollen i, en grupp
  • analysera och möta organisatoriska problem och förändringar i verksamheter

Generiska kompetenser
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • arbeta i grupp såväl som självständigt under givna tidsramar
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras

Undervisningens uppläggning
Undervisningen bedrivs genom Case-baserad undervisning. Studenterna arbetar med grupparbeten där de analyserar och bemöter vanligt förekommande organisatoriska problemsituationer som de kan komma att möta i sitt framtida arbetsliv. Grupparbetena examineras genom skriftliga inlämningar som presenteras för, och diskuteras i studentgruppen. Grupparbeten förbereds med stöd av föreläsningar samt fördjupade workshops. Gruppens egna erfarenheter av sitt samarbete och gruppmedlemmarnas egen reflektion används för ökad insikt kring hur individuella motivationer, relationer och kommunikation mellan människor påverkar en arbetsgrupps effektivitet och prestationer. 

Examination
Casearbeten examineras med skriftliga grupparbeten. Gruppens prestation som helhet utgör grund för betygssättningen. Därtill kommer individens aktiva deltagande i seminarier och workshops. Grupprocessen examineras med en individuell skriftlig inlämning. Momentet examineras även med en individuell skriftlig tentamen. Varje del i examinationen måste godkännas var för sig. Se även punkt 6 nedan.

Moment 4.   Management Accounting, 7.5 hp
Inledningsvis syftar momentet till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. . Kopplingar görs också till alternativa styrmekanismer såsom balanserat styrkort. Kostnadsfördelning och kalkylering behandlar olika metoder för att fördela ett företags kostnader och beräkna kostnaderna för ett företags produkter och tjänster. De metoder som behandlas är bl a bidragskalkylering, påläggskalkylering, samt aktivitetsbaserad kalkylering. Vidare diskuteras hur olika metoder för kostnadsfördelning och kalkylering kan användas som ett beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för centrala begrepp inom ekonomistyrning
  • redogöra för kopplingen mellan ett företags vision, affärsidé, strategi och styrning
  • upprätta produktkalkyler som baseras på fullständig och ofullständig kostnadsfördelning.
  • upprätta olika huvudbudgetar för företag
  • använda kalkylprogram för produktkalkyler.

Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och handledning. Studenterna får praktiskt tillämpa de teoretiska kunskaper från föreläsningarna då de löser kalkyleringsproblem med hjälp av kalkylprogram.

Examination
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen och en eller flera uppgifter. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Sv B/Sv2 B, En B eller English/6, Ma C eller Ma 3b / 3c, Sh A eller Sh A 1b / 1a1+1a2(Områdesbehörighet 4)

Undervisningens upplägg

All undervisning sker på engelska. Se också information under respektive moment.

Examination

Se även under respektive moment ovan.

All examination sker på engelska.

Följande betygsystem används:
Pass with distinction (Väl godkänd, VG, 75% or more),
Pass (Godkänd, G, 50% or more)
Fail (Underkänd, U, less than 50%).

För att få betyget Pass with distinction (Väl godkänd) på kursen måste det betyget erhållits på minst tre av de fyra momenten.
Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.
För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.
Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.
Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.
Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.
Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen erfordras betyget väl godkänd i tre av kursens moment..

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen är en del av International Business Program vid Umeå School of Business and Economics. Kursen erbjuds även till utbytesstudenter inom ramen för våra utbytesavtal.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 42

Module 1

Literature

International business : the new realities
Cavusgil S. Tamer, Knight Gary A., Riesenberger John R.
3rd global ed. : Boston : Pearson : 2013 : 624 p. :
ISBN: 9780273787068
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Other

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/ Umeå School of Business and Economics (latest edition). Guide of ethical and professional behaviour . Umeå: Umeå University. Available in Cambro.

Articles

The literature is complemented with 2-4 scientific articles up to 80 pages. Case material may be added. Students are encouraged to independently search for and complement the literature with additional material such as scientific articles and news articles.

Module 2

Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Articles: a selection of international scientific articles will be used in the examination of the module. The list of articles (between 3 and 5, approximately 40-70 pages) will be available at least one month prior to the start of the course. Case material will be added according to the teacher’s instructions. Students will in addition to the above book and article selection, search and find journal articles, newspaper articles, etc., for use in papers and seminars.

Module 3

Understanding and managing organizational behavior
George Jennifer M., Jones Gareth R.
6th ed., International ed. : Boston, Mass. : Pearson Education : c2012, tr. 2011 : 670 p. :
ISBN: 978-0-273-75379-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 9780273753865

Additional material according to the teacher’s instructions.

Module 4

Introduction to managerial accounting
Brewer Peter C., Garrison Ray H., Noreen Eric W.
6th ed., global ed. : New York : McGraw-Hill/Irwin : c2013 : xxxi, 635 p. :
ISBN: 9781259008184
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional material according to the teacher’s instructions.

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Obligatorisk
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.