Engelskt namn: Marketing A
Denna kursplan gäller: 2014-08-18 till 2015-08-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-08-01
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-23 och 2022-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-17 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-18 och 2015-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-17
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-08-28
Kurskod: 2FE029
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: The Board of Umeå School of Business, 2008-05-21
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-10-14
Kursen syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg.
Kursen är indelat i fyra teman:
Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.
Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslutsfattande om segmentering, differentiering och positionering.
Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.
Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
Generiska kompetenser
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:
To enter the course general admission requirements are demanded (exemption is given for required courses in Swedish) as well as special requirements for the subject’s mathematics and social science.
The students should have mathematics corresponding to C-level at Swedish Gymnasium (approximately three years in upper secondary education) and social science corresponding to A-level at Swedish Gymnasium.
Proficiency in English equivalent to Swedish upper secondary course English B, English/6.
Kursupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Kursen ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt. Kursens fyra teman behandlas genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i kursen. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.
All examination sker på engelska.
För den som underkänts vid kursens avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.
Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.
Efter två underkända prov på kursen har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.
Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.
För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll
Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den fyrgradiga betygskalan: 5 Med beröm godkänd, 4 Icke utan beröm godkänd, 3 Godkänd, U Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (80% för Med beröm godkänd och 65% för Icke utan beröm godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Kursen är en del av International Business Program vid Umeå School of Business and Economics. Kursen erbjuds även till utbytesstudenter inom ramen för våra utbytesavtal.
Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Articles: a selection of international scientific articles will be used in the examination of the module. The list of articles (between 3 and 5, approximately 40-70 pages) will be available at least one month prior to the start of the course. Case material will be added according to the teachers instructions. Students will in addition to the above book and article selection, search and find journal articles, newspaper articles, etc, for use in papers and seminars.
Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Obligatorisk
Läsanvisning: Retrieved from:
http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.