"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Marketing A, 7,5 hp

Engelskt namn: Marketing A

Denna kursplan gäller: 2014-08-18 till 2015-08-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE029

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: The Board of Umeå School of Business, 2008-05-21

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-10-14

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg.

Kursen är indelat i fyra teman:

Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.

Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslutsfattande om segmentering, differentiering och positionering.

Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.

Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • förklara vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö påverkar marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och fatta beslut om lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara, analysera och fatta beslut om de olika verktygen i marknadsföringsmixen
  • redogöra för olika kommunikationskanalers för- och nackdelar samt relatera dem till val av strategier och beslut inom marknadsföringsmixen
  • förklara och kritiskt diskutera marknadsföring utifrån etik, hållbarhet och CSR

Generiska kompetenser
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • planera det egna arbetet mot givna tidsramar
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras
  • kommunicera både muntligt och skriftligt

Behörighetskrav

To enter the course general admission requirements are demanded (exemption is given for required courses in Swedish) as well as special requirements for the subject’s mathematics and social science.
The students should have mathematics corresponding to C-level at Swedish Gymnasium (approximately three years in upper secondary education) and social science corresponding to A-level at Swedish Gymnasium.

Proficiency in English equivalent to Swedish upper secondary course English B, English/6.
 

Undervisningens upplägg

Kursupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Kursen ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt. Kursens fyra teman behandlas genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i kursen. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Examination

Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

All examination sker på engelska.

För den som underkänts vid kursens avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Efter två underkända prov på kursen har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den fyrgradiga betygskalan: 5 Med beröm godkänd, 4 Icke utan beröm godkänd, 3 Godkänd, U Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (80% för Med beröm godkänd och 65% för Icke utan beröm godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen är en del av International Business Program vid Umeå School of Business and Economics. Kursen erbjuds även till utbytesstudenter inom ramen för våra utbytesavtal.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 34

Literature

Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Articles: a selection of international scientific articles will be used in the examination of the module. The list of articles (between 3 and 5, approximately 40-70 pages) will be available at least one month prior to the start of the course. Case material will be added according to the teacher’s instructions. Students will in addition to the above book and article selection, search and find journal articles, newspaper articles, etc, for use in papers and seminars.

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Obligatorisk
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.