"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Research Methodology in Business Administration B69, 7,5 hp

Engelskt namn: Research Methodology in Business Administration B69

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 till 2014-08-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE032

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursens övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter.

Kursen inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys.

Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information.

Under kursen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • redogöra för grunddragen i de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen
  • redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem
  • söka, värdera och använda olika typer av information på en grundläggande nivå
  • argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material
  • kritiskt granska en rapport utifrån olika perspektiv
  • planera, designa och genomföra en undersökning

Behörighetskrav

Behörighet: Univ: Courses in Business Administration (75 ECTS) At Basic level (A-level) and Intermediate level (B-level) a minimum of 60 ECTS in Management, Marketing, Accounting and Finance courses. At the C-level (Bachelor), a minimum 15 ECTS.Students are also required to have English B from Swedish gymnasium or the equivalent.

Undervisningens upplägg

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro. All undervisning sker på engelska.

Examination

Momentet examineras genom att studenten tillsammans med ett antal andra studenter genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

All examination sker på engelska

Om en student inte deltagit i seminarier eller individuella och grupp uppgifter måste kompletteringar av obligatoriska uppgifter ske enligt instruktioner givna under kursen. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Examinationen kan inkludera material från kurslitteraturen, utdelat material, anvisad läsning, kursuppgifter sant diskussioner i samband med undervisningen.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan
Pass with distinction (Väl godkänd, Vg, 75% or more),
Pass (Godkänd, G, 50% or more)
Fail (Underkänd, U, less than 50%).

Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen, det vill säga uppnå 50% på varje del. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/år. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Betyg sätts på kursen när studenter har blivit godkända på samtliga examinationer och obligatoriska delar.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning

Övriga föreskrifter

Kursen rekommenderas för studenter som läser Masterprogram i företagsekonomi och som inte tidigare har läst någon metodkurs inom ramen för sin kandidatexamen. Kursen är annars endast tillgänglig för utbytesstudenter som studerar i Umeå inom ramen för våra utbytesavtal.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

Literature

Business research methods
Bryman Alan, Bell Emma
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : cop. 2011 : xxxvii, 765 s. :
ISBN: 978-0-19-958340-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional readings may be presented at the beginning of the module.

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.