"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Product Planning and Development D, 7,5 hp

Engelskt namn: Product Planning and Development D

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 och tillsvidare

Kurskod: 2FE050

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Utvecklingen på marknader runt om i världen visar att produkter och tjänsters livcykler blir allt kortare. Företagen har därför insett den strategiska betydelsen av att utveckla såväl nuvarande som nya produkter. I detta arbete tas hänsyn till utvecklingstid samt lansering och till lagarbetets betydelse för att göra utvecklingsprocessen snabbare. Komplexiteten i samband med att utveckla nya produkter och tjänster gör det viktigt att använda analytiska modeller som integrerar utvecklingsprocessens olika steg. Kursen tar fasta på detta och analyserar de olika stegen i utvecklingsprocessen; generell kartläggning, konceptutveckling, val av produktattribut med hjälp av s.k. conjoint-analys, segmentering och produktpositionering och den slutliga produktlanseringen.
                                                                     
Genom kursen lär sig studenterna produktplanering från ett strategiskt perspektiv. För att öka studenternas förståelse av de faktorer som påverkar implementeringen av strategier belyser kursen metoder för att leda produktplanering i företag. Vidare omfattar kursen uppgifter med fokus på hur utveckling av nya produkter och tjänster möter den nuvarande och kommande efterfrågan på marknaden. Studenterna får därmed kunskaper om hur en produktutvecklingsprocess kan planeras och ledas och hur vanliga fallgropar kan undvikas.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs förväntas studenterna kunna:

  •  identifiera och analysera strategiska element i samband med produktutveckling
  •  skapa ett styrdokument för produktinnovation
  •  applicera idégenereringsteknik, och
  •  skapa och bedöma ett tänkbart produktkoncept
  •  bedöma hot och möjligheter i samband med lansering av nya produkter
  •  skapa, implementera och leda en organisation som är anpassad för utveckling av nya produkter

Behörighetskrav

Univ: Företagsekonomi C, 15 hp. Gymnasium: Engelska B.

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Kursen innefattar föreläsningar, seminarier och case uppgifter. Studenterna tränar beslutsfattande och metoder för att hantera utmaningar i samband med case uppgifterna.

Examination

Examinationsunderlaget i denna kurs baseras på aktivt deltagande vid seminarier, en individuell skriftlig tentamen och case som genomförs i grupp. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmodulen.

För att bli godkänd på kursen måste studenten genomföra all delar av examinationen vilket innebär att nå minst 50% av poängen för varje del. För att få betyget väl godkänd måste studenten nå minst 75% av den totala poängen.

Vid underkänt seminariedeltagande eller vid individuella och gruppuppgifter måste kompletteringsuppgifter genomföras enligt särskilda instruktioner inom två veckor efter att kursen avslutats.

Studenter som inte kan uppvisa foto-ID i samband med skriftlig tentamen kan inte få sina resultat registrerade.

Studenters om inte blir godkända vid den ordinarie tentamen får möjlighet till omtentamen inom en månad. Dessutom ges ytterligare tillfälle varje år veckan innan höstterminen börjar.

Om en student blivit underkänd vid en tentamen vid två tillfällen har han eller hon rätt att önska en annan bedömande lärare. En skriftlig begäran ska i sådant fall lämnas till studierektor senast två veckor före näste examinationstillfälle.

Regler och föreskrifter om akademiska texter och korrekt referenshantering tillämpas för alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Handelshögskolans uppsatsmanual). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är normalt inte obligatoriska men närvaro förväntas då föreläsningarna ges i syfte att stödja studenterna för att nå kursens specifika lärandemål. Dessutom ger föreläsningarna ofta insiktsfulla förklaringar av, och kan komplettera och ge perspektiv på kurslitteraturen och annat relevant kursmaterial.

Student som godkänts vid en examination kan inte göra om provet för att erhålla högre betyg.

Kursbetyg ges när studenten har godkänds vid alla examinerande moment och obligatoriska uppgifter.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

This is a course at the D-level in a MSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

Literature

Textbook

New products management
Crawford C. Merle, Di Benedetto C. Anthony
10th ed. : New York : McGraw-Hill Irwin : c2011 : xvi, 576 p. :
ISBN: 978-0-07-128923-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

5-6 scientific papers may be added.

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.