"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

International Business Culture and Communication C, 15 hp

Engelskt namn: International Business Culture and Communication C

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 och tillsvidare

Kurskod: 2FE060

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-09-19

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-10-14

Innehåll

Företagande är i dag internationellt. Export och import ökar och utländska direkta investeringar har ökat under de senaste decennierna. Centrala uppgifter för företaget, såsom inköp, marknadsföring, produktutveckling, personalfrågor osv, påverkas av kulturella skillnader och interkulturella relationer. Denna kurs är utformad för att öka studentens förståelse för organisations kulturer och interkulturell kommunikation i ett affärssammanhang och att utveckla studentens tvärkulturella analysförmåga.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Kursen innehåller följande moment:

Moment 1.   Analysis of Business Culture, 7.5 hp
Moment 2.   Practical business communication and negotiation, 7.5 hp

Moment 1.   Analysis of Business Culture, 7.5 hp
Den första modulen fokuserar på tillgängliga analytiska metoder för att definiera och analysera olika kulturella komponenter inom näringslivet. På områden som marknadsföring, organisation, beslutsfattande, kommunikation och förhandlingar är kulturell medvetenhet särskilt viktigt. Dessutom görs en kritisk granskning av de grundläggande egenskaperna för kultur som en statisk och begränsad företeelse.

Förväntade studieresultat
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • bedöma och inse kulturella skillnader och likheter (t.ex. regionala likheter i de nordiska länderna) i internationella affärsprocesser
  • kritiskt granska begreppet företagskultur från alternativa teoretiska perspektiv
  • analysera viktiga affärsfrågor i ett tvärkulturellt sammanhang

Undervisningens uppläggning
Arbetsformerna består av föreläsningar, praktikfall samt skriftliga och muntliga uppgifter.

Examination
Examinationen består av aktivt deltagande i seminarier, slutförande av skriftliga gruppuppgifter och en skriftlig övergripande individuell tentamen. Ett godkänt betyg krävs för varje del. Se även not 6 nedan.

Moment 2.   Practical business communication and negotiation, 7.5 hp
I den andra modulen, kommer teoretiska kunskaper från kursens första modul att tillämpas. Studenterna förväntas använda teorier om kultur för att analysera och förstå vardaglig affärspraktik såsom kommunikation och förhandling.

Förväntade studieresultat
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • visa förmåga att överföra teoretisk kunskap om affärskultur i ett praktiskt affärssammanhang
  • förbättra sin interkulturella kompetens med fokus på affärsförhandlingar
  • kommunicera i ett tvärkulturellt affärssammanhang

Undervisningens uppläggning
Modulen kommer att använda en kombination av föreläsningar, workshops och möten med företagare, inkludera både individuellt och gruppuppgifter.

Examination
Examinationen består av gruppuppgifter, praktikfall, skriftlig tentamen, aktivt deltagande i en grupp uppsats, som bör utformas för att belysa vissa aspekter av kursens övergripande tema och en skriftlig övergripande individuell tentamen. Ett godkänt betyg krävs för varje del. Se även not 6 nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Företagsekonomi 60 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande. Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även under respektive moment.

För att bli godkänd på kursen måste studenten genomföra all delar av examinationen vilket innebär att nå minst 50% av poängen för varje del. För att få betyget väl godkänd måste studenten nå minst 75% av den totala poängen.

Vid underkänt seminariedeltagande eller vid individuella och gruppuppgifter måste kompletteringsuppgifter genomföras enligt särskilda instruktioner inom två veckor efter att kursen avslutats.

Studenter som inte kan uppvisa foto-ID i samband med skriftlig tentamen kan inte få sina resultat registrerade.

Studenters om inte blir godkända vid den ordinarie tentamen får möjlighet till omtentamen inom en månad. Dessutom ges ytterligare tillfälle varje år veckan innan höstterminen börjar.

Om en student blivit underkänd vid en tentamen vid två tillfällen har han eller hon rätt att önska en annan bedömande lärare. En skriftlig begäran ska i sådant fall lämnas till studierektor senast två veckor före näste examinationstillfälle.

Regler och föreskrifter om akademiska texter och korrekt referenshantering tillämpas för alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Handelshögskolans uppsatsmanual). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är normalt inte obligatoriska men närvaro förväntas då föreläsningarna ges i syfte att stödja studenterna för att nå kursens specifika lärandemål. Dessutom ger föreläsningarna ofta insiktsfulla förklaringar av, och kan komplettera och ge perspektiv på kurslitteraturen och annat relevant kursmaterial.

Student som godkänts vid en examination kan inte göra om provet för att erhålla högre betyg.

Kursbetyg ges när studenten har godkänds vid alla examinerande och obligatoriska uppgifter.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

This is a course at the C-level in a BSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Literature

Module 1

Intercultural communication in the global workplace
Varner Iris I., Beamer Linda
5. ed. : New York : McGraw-Hill : 2011 : xxiv, 503 s. :
ISBN: 978-0-07-128912-2 (hft.) (international ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A List of Articles will be available in the module guidelines.

Module 2

Negotiation
Lewicki Roy J., Barry Bruce, Saunders David M.
6th ed. : Boston : McGraw-Hill/Irwin : c2010 : xvi, 632 p. :
ISBN: 9780071263641 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A List of Articles will be available in the module guidelines

Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual
USBE Företagsekonomi : (latest e :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete assignments.