"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategic Project Management Integration D, 30 hp

Engelskt namn: Strategic Project Management Integration D

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE123

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Moment 1.  Research Methods, 7,5 hp
Moment 2.  Strategic Project Management Decision Making 7,5 hp
Moment 3.  Master’s thesis, 15 hp

Kursen består av tre moment som beskrivs utförligare nedan.

Moment 1. Research Methods, 7,5 hp
Momentets övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.

Förväntade studieresultat
Efter genomfört moment ska studenten kunna:
• identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess
• formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering
• diskutera och karakterisera olika forskningsstrategier och ansatser, genomföra och kritiskt bedöma litteraturval samt diskutera och bedöma lämpligheten i olika metoder för att lösa skilda forskningsproblem
• applicera tillägnad kunskap i ett vetenskapligt arbetes olika steg: planering, utformning, genomförande och rapportering
• uppvisa en förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska dimensioner i företagsekonomiska forskningsfrågor

Undervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.

Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar.

Moment 2.  Strategic Project Management Decision Making (7,5 hp)
Momentet kommer att utforska och integrera olika perspektiv på strategi och beslutsfattande i strategisk projektledning. Strategisk projektledning kommer att granskas ur ett praktiskt perspektiv genom en serie av caseuppgifter relaterat till området av intresse för den strategiska projektledaren.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
• förstå och uppfatta komplexiteten i beslutsfattande i strategisk projektledning
• analysera komplexiteten och kritiskt granska strategiska alternativ i en dynamisk miljö
• integrera ledningskompetens från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem relaterade till strategisk projektledning
• förstå mångfald och arbeta effektivt i mångkulturella team och som teamledare
Undervisningens upplägg
Momentet är baserat på föreläsningar, seminarier och case som kommer att behandla beslutsfattande och komplexa ledningsproblem. Studenterna kommer att arbeta både i team och individuellt med caseuppgifter som kommer att presenteras i seminarier.
Examinationsformer
Momentet examineras genom aktivt deltagande in seminarier samt genomförda och godkända case uppgifter.

Moment 3.  Master’s thesis 15 hp
Kursen syftar till att skapa kunskaper om samt ge en förståelse för att självständigt planera, genomföra samt presentera vetenskapliga rapporter. Vidare avser kursen att utveckla den studerandes förmåga att kritiskt granska och bedöma såväl utrednings- som forskningsrapporter. Kursen syftar också till att ge möjlighet till en teoretisk fördjupning inom ett eget valt område.

Sektion 1. Sidooppositioner, 0 högskolepoäng
Momentet omfattar två skriftliga sidooppositioner på D-uppsatser med ett aktivt deltagande vid de seminarier som dessa oppositioner avser. Sidooppositioner är alltid individuella arbeten. Sidooppositioner skall numreras löpande (D1-D2).

Sektion 2. D-uppsats, 15 högskolepoäng
D-uppsatsen skall visa prov på att den studerande förvärvat ett vetenskapligt betraktelsesätt vad gäller förmågan att självständigt bearbeta teorier. Uppsatsen ska förutom ett vetenskapligt angreppssätt även kännetecknas av aktualitet och relevans. De fördjupade metodstudierna skall ha en mycket tydlig koppling till problemområdet och uppsatsen ska vidare präglas av att de olika delarna utgör ett sammanhållet och väl integrerat verk. Arbetet skall syfta till att lämna ett teoretiskt bidrag till ämnesområdet.

Sektion 3. Huvudopposition, 0 högskolepoäng
Syftet med detta moment är att den studerandes kritiska förmåga skall dokumenteras i samband med en skriftlig samt muntlig huvudopposition på en D-uppsats/
Magisteruppsats. Den muntliga delen av huvudoppositionen kan genomföras tillsammans med medförfattare på uppsatsen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
• visa en god förståelse för det valda praktiska problemet, forskningsområdet och relaterade metodfrågor
• självständigt välja och problematisera ett relevant företagsekonomiskt problem och formulera relevanta forskningsfrågor
• självständigt bearbeta teorier i ett vetenskapligt betraktelsesätt
• tillgodogöra sig och värdera andra vetenskapliga arbeten
• följa kunskapsutvecklingen inom det valda området och diskutera hur en undersökning bidrar eller relaterar till tidigare forskning inom ämnesområdet
• utvärdera olika forskningsmetoder och datainsamlingsmetoder utifrån en specifik forskningsfråga och argumentera för valet av metod på ett övertygande sätt
• samla, analysera och diskutera ett grundligt empiriskt material på ett självständigt och oberoende sätt medelst relevanta analysmetoder
• diskutera utifrån uppsatsen relevanta samhälleliga och/eller etiska aspekter
• kommunicera studiens huvudsakliga argument, innehåll och resultat på ett vetenskapligt sätt
• försvara sitt arbete vid ett vetenskapligt seminarium
• kritiskt granska andra vetenskapliga rapporter såväl skriftligen som muntligen.

Undervisningens uppläggning
Uppsatsarbetet betonar i stor utsträckning den studerandes självständiga ansvar vilket bland annat innebär att handledarnas styrning tonas ned för att därmed skapa förutsättningar för individuell frihet, kreativitet och personligt ansvarstagande. Dock förutsätts att den framväxande uppsatsen presenteras för handledaren vid minst tre tillfällen, efter överenskommelse med handledaren, under uppsatsarbetets gång. I normal¬fallet deltar den studerande i löpande seminarier i vilka ett aktivt deltagande förutsätts. Handledning är endast garanterad för den första termin som den studerande är registrerad på kursen.

Examination
Sektion 1. Sidooppositioner, 0 högskolepoäng
Momentet examineras genom skriftliga sidooppositioner på två D-uppsatser (ej C-uppsatser). Skriftliga sidooppositioner är alltid individuella arbeten. Sidooppositioner skall numreras löpande (D1-D2) och omfatta 4-5 sidor. Därtill krävs deltagande vid det aktuella uppsatsseminariet. Bedömning sker i tvågradig skala: godkänd eller underkänd.

Sektion 2. D-uppsats, 15 högskolepoäng
D-uppsatsen examineras genom författande och försvar av ett självständigt arbete. Bedömning sker i tregradig skala: väl godkänd, godkänd eller underkänd. Bedömning och betygssättning av uppsatsen görs av en bedömningskommitté, medan en individuell bedömning av insatsen i försvaret av uppsatsen görs vid seminarietillfället.

Om uppsatsen inte kan godkännas som i den form som föreligger vid seminariet skall eventuella kompletteringar skall ske efter handledarens (eller i förekommande fall betygskommitténs) anvisning och lämnas in inom 4 veckor efter uppsatsseminariet eller den tidpunkt kompletteringen meddelades.

Sektion 3. Huvudopposition, 0 högskolepoäng
Momentet examineras genom skriftlig individuell samt muntlig huvudopposition på en annan uppsats på D-nivån. Den muntliga huvudoppositionen kan genomföras tillsammans med medförfattare på uppsatsen. Bedömning sker i tvågradig skala: godkänd eller underkänd.
Regler om självständig bearbetning av texter och referenshantering är applicerbara på alla examinerande skriftliga uppgifter under kursen. Vad beträffar betygssättning på kursen som helhet gäller den tregradiga skalan: väl godkänd, godkänd och underkänd.

Övriga föreskrifter
Om uppsatsen har skrivits på engelska ska även seminariet hållas på engelska såvida inte alla seminariedeltagare (inklusive sidoopponenter) är svensktalande. Skriftlig sido- respektive huvudopposition uppsatser skrivna på engelska får skrivas på svenska om seminarieledaren är svensktalande.Uppsatsen bör i normalfallet skrivas av två författare tillsammans. Det är inte möjligt att två studenter i ett uppsatspar skriver uppsats på olika nivå (exempelvis C- och D-nivå eller magisternivå och 2nd year Master-nivå).Handledning är endast garanterad för den första termin som den studerande är registrerad på kursen.För studerande som följer ett mastersprogram skall det ämnesområde som uppsatsen behandlar ligga inom det område som den studerande fördjupat sig i. För ytterligare information se respektive examensbeskrivnings inriktning (Marketing, Management etc.)

En tumregel för uppsatsens omfattning är ca 40-60 sidor. Det empiriska underlaget som används i uppsatsen ska vid förfrågan finnas tillgängligt för handledare, huvudopponenter och betygskommitté i sin fullständiga form (rådata).Försvar av egen uppsats bör om möjligt ske först efter det att de obligatoriska sidooppositionerna är godkända. Uppsatsseminariet och huvudoppositionen genomförs normalt vid kursslutet (vanligen terminsslutet). För studenter som inte hinner färdigt med uppsatsen under terminen anordnas seminarium när uppsatsen är färdig givet att det då finns tillgängliga opponenter. När betyg meddelats skall arkivexemplar av uppsatsen inlämnas snarast, och senast inom 4 veckor, i såväl pappersform som i digital form, se: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/tryckning-och-arkivering/

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

University: Admitted to the joint study Master’s Program in Strategic Project Management.
Language: English B from Swedish gymnasium or the equivalent.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive modul.

Följande betygssystem används:

Väl godkänd, (Vg, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer) och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

För att uppnå betyget Väl godkänd på kursen, måste studenten ha uppnått det betyget i tre av fyra kursmoduler. 

Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Vid underkänt seminariedeltagande eller underkända individuella uppgifter och underkända gruppuppgifter, måste kompletterande uppgifter inlämnas i enlighet med givna instruktioner, senast två veckor efter modulens slut.

Studenter som underkänns vid den skriftliga standardexaminationen kommer att erbjudas en ny examinationsmöjlighet inom en månad. Utöver detta kommer normalt sett ytterligare möjligheter att slutföra den skriftliga examinationen att ges varje läsår, en vecka innan höstterminens början.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Thesis manual, Thesis writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningar är normalt sett inte obligatoriska. Emellertid förväntas studenten delta, eftersom föreläsningarna har utformats för att underlätta för studenterna att uppnå kursspecifika inlärningsmål. Dessutom erbjuder föreläsningar ofta insiktsfulla förklaringar av kurslitteratur och annat relevant kursmaterial, och kan utgöra ett komplement till och kontrasteras mot de senare.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Betyg på kursen utdelas när studenterna har blivit godkända på alla examinationer och obligatoriska kurselement.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av akademiska poäng sker i enlighet med universitetets regler gällande detsamma.

Övriga föreskrifter

The course is included in the Master’s Program in Strategic Project Management.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Module 1

The course is mainly based on articles available from Umeå University library’s databases. The following list is preliminary and articles will be added. Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32.

Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The ‘Qualitative’ versus ‘Quantitative’ Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197 Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500, Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44.

Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.

Module references literature: Ghauri, P. & Gronhaug, K. (2010) Research Methods in Business Studies. 4th edition. Harlow: Pearson Education Publishing. May, T. (2011) Social Research; Issues, Methods and Process. 4th edition. Maidenhead: Open University Press, McGraw Hill.

Umeå School of Business and Economics. Thesis writing in Business Administration (latest edition) Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Module 2

Assigned cases and articles.

Module 3

Section 1. Side-oppositions, 0 ECTS Instructions are found in the Manual for Thesis Writing. Available at: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/ Section 2. Master’s Thesis, 15 ECTS Literature is to be found individually. A list of recommended literature could be found in the appendix to the Manual for Thesis Writing. Section 3. Main opposition, 0 ECTS Instructions are found in the Manual for Thesis Writing.

Course reference literature

Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University
Umeå School of Business and Economics (latest edition). :
Läsanvisning: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.