"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entreprenörskap och affärsutveckling A, 7,5 hp

Engelskt namn: Entrepreneurship and Business Development A

Denna kursplan gäller: 2014-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 2FE143

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2008-10-06

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05

Innehåll

Kursen syftar till att förbereda de studerande för att starta alternativt utveckla ett företag. Detta görs dels utifrån ett affärsutvecklingsperspektiv och dels genom tillämpning av företagsekonomiska modeller och metoder.  Inledningsvis behandlas affärsidébegreppet inför den efterföljande affärsutvecklingsprocessen med en introduktion och genomgång av nya företags affärsidé, strategier och mål. I kursen introduceras vidare företagets organisation och ledarskap för att genomföra en affärsidé, samt kalkyleringsmodeller för underlag till beslut såsom prissättning. Kursen behandlar vidare budgetering som ett instrument för styrning och kontroll av strategiska och operativa mål samt för att förverkliga företagets affärsidé. Dessutom introduceras intressentmodellen som ett användbart verktyg för att beskriva och hantera företagets omvärld.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • Redogöra för företagsekonomiska begrepp (affärsidé, mål, strategier, marknad m.m.)
  • Redogöra för företags omvärld och diskutera implikationer av intressentmodellen
  • Upprätta en budget
  • Redogöra för olika begrepp som används vid produkt- och investeringskalkylering samt genomföra kalkyler för underlag till beslut.
  • Utveckla en affärsidé samt tillämpa förvärvade företagsekonomiska kunskaper i en affärsplan
  • Inom givna tidsramar planera och genomföra ett eget arbete
  • Skriftligt kommunicera skapade företagsekonomiska dokument och rapporter, som till exempel en affärsplan, tydligt och övertygande

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisning sker via lärplattform på nätet. Inledningsvis fokuseras inlärning av företagsekonomiska begrepp som behandlas i gruppuppgifter samt en individuell begreppstentamen. Lärandet stöds även genom en affärsutvecklingsuppgift genomförd i grupp, avrapporterad i en skiss till affärsplan, visar studenten sin kunskap och förståelse samtidigt som man tillämpar företagsekonomiska teorier och modeller.

Examination

Kursen examineras genom författande av PM i grupp som seminariebehandlas via lärplattformen samt individuell skriftlig hemtentamen. För betyget godkänd på kursen krävs att PM och hemtentamen är godkända.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.



Kursen är ej direkt påbyggbar med andra kurser på A- eller B-nivå i ämnet Företagsekonomi.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 4

LITTERATUR

Entreprenörskap och företagsetablering : från idé till verklighet
Landström Hans, Löwegren Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 453 s. :
ISBN: 978-91-44-02147-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Företagsekonomi 100. : Faktabok
Skärvad Per-Hugo, Olsson Jan
16., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2013 : 486 s. :
ISBN: 978-91-47-09909-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Handelshögskolan vid Umeå universitet (senaste upplagan). Uppsatsskrivande i företagsekonomi. Uppsatsmanual. Umeå: Umeå universitet. Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.