"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi B5 - Entreprenörskap med beslutsstöd, 7,5 hp

Engelskt namn: Business Administration B5 - Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2014-01-12 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE169

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2010-05-11

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2012-06-11

Innehåll

Kursen introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser.

Under kursen behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Begreppet problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses. Ett entreprenörskapsperspektiv grundat i tanken om socialt agentskap ställs mot det managementperspektiv som dominerat i tidigare kurser.

Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga företag. En central frågeställning är: Hur utvecklas entreprenöriella processer och vilka är processernas väsentliga drivkrafter? Drivkrafterna återfinns såväl hos entreprenören/det entreprenöriella teamet som i de dynamiska sammanhang i vilka processerna ingår. Frågor om vad entreprenöriellt agerande innebär och hur entreprenöriella förhållningssätt relateras till rådande samhällstrender och strukturella förändringar belyses med hjälp av teoretiska resonemang och praktiska exempel. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar som organiseras i form av teman. Några exempel på teman som kan förekomma är entreprenörskapets relation till genus, tillväxt eller hållbar utveckling resp. frågeställningar om intraprenörskap och etableringsprocessen.

Entreprenörskapet manifesterar sig i konkret affärsverksamhet. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé och att konkretisera idén i en affärsplan. Genom detta förenas entreprenörskapsperspektivet med det managementperspektiv som också är en förutsättning för företagande.

För att kunna bedriva affärsutveckling framgångsrikt är tillgång till beslutsstöd av väsentlig betydelse. Kursen innehåller därför obligatoriska datorstödda övningar/laborationer i att använda affärssystem i beslutsprocessen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna;

  • redogöra för och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
  • beskriva och analysera den entreprenöriella processens drivkrafter, särdrag och sammanhang
  • tillämpa teorier om entreprenörskap på verkliga situationer
  • ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
  • använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser
  • planera och genomföra en presentation inom ett entreprenörskapstema samt argumentera för och sälja in en affärsidé
  • välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut

Behörighetskrav

Antagen till Kostvetarprogrammet. Genomgått Företagsekonomi A, 30 hp eller motsvarande samt Företagsekonomi B, 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Utbildningen i entreprenörskap skall också bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé och strävan bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion i samspel med studenternas egenaktivitet och förmåga att lära i interaktion med andra.

En pedagogisk modell för kursen kommer att användas som utgångspunkt för alla moment. Grundstenarna i denna pedagogiska modell är (1) eget ansvar för lärandet, (2) lära genom egen erfarenhet, (3) lärande genom reflektion samt (4) kollektivt lärande. Alla dessa delar måste finnas med samtidigt i kursen och olika moment och delar i kursen kommer att bidra till att detta uppnås. Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra som praktiskt arbetar med entreprenörskap och affärsutveckling kommer inledningsvis att ge en plattform och en arena på vilken studenterna tillsammans med mentorer och handledare utvecklar kunskap om entreprenörskap och affärsutveckling.

Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får, som en integrerad del i kursuppläggningen, möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema och att i en studentföreläsning kommunicera teoretiska idéer och koppla dem till verkliga företag och entreprenörer. En affärsutvecklingsuppgift genomförs också. Den innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för ett nya verksamheter eller för att utveckla företags fortsatta verksamhet. Uppgiften presenteras muntligt och diskuteras i seminarieform. Arbetet med uppgifterna sker i mindre grupper.

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentföreläsning, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt laboration i affärssystem. För betyget godkänd på kursen krävs att varje examinerande del är godkänd.

För den som underkänts vid kursens avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi).

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial. Urkund kan användas för kontroll.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursenss ingående delar har uppnåtts.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen avser del av termin 6 för Kostvetarprogrammet - inriktning företagsekonomi 180 hp.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 35

Kurslitteratur

Arbnor Ingeman
Entreprenörskap i världsklass - Koenigsegg : om entreprenörskap som företagande konstart
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 207 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-08609-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 9789147086092

Affärsplanering : en handbok för nya tillväxtföretag
Kubr Thomas, Ilar Daniel, Marchesi Heinz, Bengtsson Niklas
5., uppl. : Göteborg : McKinsey & Co : 2005 : 289 s. :
ISBN: 91-7092-042-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 9789170920424

Landström Hans
Entreprenörskapets rötter
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 159 s. :
ISBN: 91-44-04417-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blue ocean strategy : skapa nya marknader utan konkurrens
Kim W. Chan, Mauborgne Renée, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 248 s. :
ISBN: 91-47-07556-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN: 9789147075560

Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/om-uppsatsarbetet/

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.