Engelskt namn: Organizational Change C
Denna kursplan gäller: 2014-08-18 till 2015-08-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-17
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-18 och 2015-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-17
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-10 och 2013-08-25
Kurskod: 2FE185
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2010-10-12
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-10-14
Endast för registrerade på Handelshögskolans tvååriga masterprogram i Umeå.
Frågor rörande hur man hanterar förändringar, agerar entreprenöriellt och förnyar sig är centrala för de flesta organisationer. Denna kurs syftar till att ge studenterna förståelse för både förändringar och entreprenörskap samt hur organisationer utvecklar strategier för att hantera externa och interna förändringar samt handlar entreprenöriellt. Kursen bygger på två moduler. Den första modulen behandlar begreppet förändring och olika strategier för att förstå organisatoriska förändringar, medan den andra modulen fokuserar på entreprenörskap i olika typer av organisationer.
Efter avklarat moment med minst betyget godkänt förväntas studenterna kunna:
Företagsekonomi 60 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande.
Gymnasium Engelska B, Engelska/6.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturseminarier och casearbete. Dessutom kommer studenterna genomföra en vetenskaplig litteratursökning och granskning.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen, litteratursökning och litteraturstudie (både individuellt och i grupp), caseseminarium, och muntlig presentation. Deltagande vid litteraturseminarier, casearbete och presentation av litteraturgenomgång är obligatoriskt. Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd,
Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå
godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter
godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på
kursens ingående delar har uppnåtts.
Regler och föreskrifter om akademiska texter och korrekt referenshantering tillämpas för alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Handelshögskolans uppsatsmanual). Urkund kan användas för kontroll.l.
För den som underkänts vid kursens avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad.
Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges nästföljande termin/läsår.
Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.
Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig
begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Betyg på kurs sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.
Tillgodoräknande
Academic credit transfers are according to the University credit transfer regulations.
This is a course at the C-level in a BSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.
Organizational change
Senior Barbara, Swailes Stephen
4. ed. : Harlow, Essex, England : Pearson Education : 2010 : xxi, 405 p. :
ISBN: 978-0-273-71620-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Buchannan, D. & Dawson, P. (2007). Discourse and Audience: Organizational change as a multy-story process. Journal of management Studies, 44(5): 669-686. Kotter, J. P. (2007) Leading change: Why transformation efforts fail? Harvard Business Review, 85(1): 96-103. Nasim, S and Sushil, (2011) Revisiting organizational change: exploring the paradox of managing continuity and change. Journal of change management, 11(2): 185-206.
Van de Ven, A. & Poole, S. M. (2005) Alternative approaches to studying organizational change. Organization Studies, 26: 1377-1404. Van de Ven, A. & Sun, K.(2011) Breakdowns in Implementing Models of Organizational Change. Academy of management perspective. 25(3): 58-74.
Additional reading materials will also be available.
Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from:
http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.