"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Current Trends and a Minor in Marketing D, 30 hp

Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Marketing D

Denna kursplan gäller: 2013-09-09 till 2014-09-07 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE193

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom marknadsföring.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Nedanstående fyra moment ingår i kursen:

  1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
  2. Consumer behaviour, 7.5 hp
  3. Consumer and market analysis, 7.5 hp
  4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp

Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.

Förväntade studieresultat
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  •  identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess
  •  formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering
  •  diskutera och karakterisera olika forskningsstrategier och ansatser, genomföra och kritiskt bedöma litteraturval samt diskutera och bedöma lämpligheten i olika metoder för att lösa skilda forskningsproblem
  •  applicera tillägnad kunskap i ett vetenskapligt arbetes olika steg: planering, utformning, genomförande och rapportering
  •  uppvisa en förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska dimensioner i företagsekonomiska forskningsfrågor

Undervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.

Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar.

Moment 2. Consumer behaviour, 7.5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Detta moment belyser konsumenten interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. De teoretiska modeller och praktiska exempel som diskuteras under momentet syftar till att utveckla studentens förståelse för specifika begrepp inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende. Momentet innehåller också konsumentanalys med marknadsföringsexempel där forskning inom konsumentbeteende diskuteras. Detta blir viktigt eftersom konsumentens köpbeslut indikerar hur väl företagets marknadsföringsstrategier möter upp marknadens krav. Vidare betonar momentet vikten av att förstå hur marknadsföring börjar och slutar med konsumenten.

Förväntade studieresultat

  •  Identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende,
  •  Lägga grunden för och analysera hur modeller inom konsumentbeteende kan användas för att välja marknadsföringsstrategier
  •  Utveckla och formulera marknadsföringsstrategier baserade dels på analyser av konsumentbeteende, dels på konsumtionens roll i samhället 
  •  Kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder

Undervisningens uppläggning
Momentet innefattar interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra medan seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om och för att kunna tillämpa denna kunskap i kursmomentets olika uppgifter.

Examination
Momentet bedöms genom seminarier, rapportskrivning som presenteras både individuellt och I grupp samt genom salstentamen. Betyget Godkänd krävs för varje momentuppgift. Se också punkt 6 nedan.

Moment 3. Consumer and market analysis, 7.5 hp
Grundprincipen inom marknadsföring, ”vinst skapas genom att möta kundens behov”, kan synas enkel, men är betydligt svårare att översätta i strategiska och operativa beslut. Detta kursmoment är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera denna komplexitet, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera marknadsföringsstrategier. I kursmomentet ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Kursmomentet ger också möjligheter att förstå hur studier av marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan ge information inför strategiska och operativa marknadsföringsbeslut.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall studenten kunna följande:

  •  utvärdera betydelsen av olika marknadsföringsbeslut och dessas bidrag till företagets övergripande strategi och resultat,
  •  bedöma och integrera kund-, konkurrens- och marknadsinformation som tillhandahålls genom studier av marknadsundersökningar,
  •  strategiskt anpassa segmentering, positionering, forskning och utveckling och resursfördelningsbeslut,
  •  utforma och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö.

Undervisningens upplägg
Kursen använder Markstrat, en av de mest använda affärsimuleringsplattformarna som lärplattform. Studenterna bildar simulerade företag och fattar olika marknadsföringsbeslut. Detta moment innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier, och det kräver en avsevärd mängd arbete, individuellt och i grupp.

Examinationsformer

Examinationen består av: (1) en utvärdering av en gruppuppgift som omfattar simulerade företagsresultat, en delårsrapport, en marknadsplan och en presentation: (2) en individuell case uppgift och (3) individuell skriftlig tentamen. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del.

4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med denna kurs är att stimulera studenterna att utforska och utveckla ett framtidsinriktat perspektiv och beredskap för att kunna möta framväxande strategiska trender inom det företagsekonomiska fältet. Den första delen av kursen fokuserar på generalla teorier, praktiker och metoder som är relaterade till området för framtidsstudier. Speciell uppmärksamhet riktas mot internationella ”mega trends” vilka förutspås få långsiktig inverkan på samhället i stort, t ex teman som rör global uppvärmning, globalisering och en åldrande befolkning. Den andra delen koncentreras till de kärnområden som gäller för USBEs fem masterprogram och kursen skall därvid behandla hur ”mega trends” kan transformeras till strategier och operativa rutiner i företag. Framväxande forskningsfrågor och förslag till framtida studier inom redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring kommer att lyftas fram. In den sista delen, men introducerad redan i inledningen på kursen, skall varje student applicera kursens innehåll genom att utveckla en konceptuellt inriktad rapport baserad på ett specifikt framtidsinriktat tema.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

  •  identifiera och värdera framväxande strategiska trender i samhället
  •  uppvisa övergripande förtrogenhet med metodansatser som t ex prognostisering, scanning och scenario
  •  formulera särskilda aktionsplaner för hur företag kan agera på framväxande trender inom  särskilda ämnesområden med kopplingar till det företagsekonomiska fältet 
  •  med ett forskningsperspektiv utvärdera nuläge samt identifiera och kommunicera trender inom det kärnområde inom masterprogrammet som gäller för respektive studerande

Undervisningens upplägg
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter. Kursens centrala ämnen behandlas i föreläsningar och seminarier där studenterna förväntas delta aktivt. Studenterna måste göra muntliga presentationer i seminarier och lämna in skriftliga kursuppgifter.

Examinationsformer
Examinationen baseras på genomförande och försvar av ett individuellt konceptuellt paper som berör framtidstrender inom studentens specialiseringsområde.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

Universitet/högskola: Antagen till ett av dessa fyra Masterprogram i företagsekonomi (Management, Finansiering, Redovisning eller Affärsutveckling) vid Handelshögskolan i Umeå.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Följande betygssystem används:

Väl godkänd, (Vg, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer) och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

För att uppnå betyget Väl godkänd på kursen, måste studenten ha uppnått det betyget i tre av fyra kursmoduler. 

Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Vid underkänt seminariedeltagande eller underkända individuella uppgifter och underkända gruppuppgifter, måste kompletterande uppgifter inlämnas i enlighet med givna instruktioner, senast två veckor efter modulens slut.

Studenter som underkänns vid den skriftliga standardexaminationen kommer att erbjudas en ny examinationsmöjlighet inom en månad. Utöver detta kommer normalt sett ytterligare möjligheter att slutföra den skriftliga examinationen att ges varje läsår, en vecka innan höstterminens början.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Thesis manual, Thesis writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningar är normalt sett inte obligatoriska. Emellertid förväntas studenten delta, eftersom föreläsningarna har utformats för att underlätta för studenterna att uppnå kursspecifika inlärningsmål. Dessutom erbjuder föreläsningar ofta insiktsfulla förklaringar av kurslitteratur och annat relevant kursmaterial, och kan utgöra ett komplement till och kontrasteras mot de senare.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Betyg på kursen utdelas när studenterna har blivit godkända på alla examinationer och obligatoriska kurselement.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av akademiska poäng sker i enlighet med universitetets regler gällande detsamma.

Övriga föreskrifter

This is a course at D-level (Advanced level) in the Masters’ program in Business and Administration at Umeå School of Business and Economics.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Cource literature

Apart from the specific literature for each module specified below, a selection of international scientific journal articles and cases will be used in the examination of each course. The exact list of will be available on the course web site and at the Student Services Office at least one moth prior to the start of the course.

Module 1

Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The ‘Qualitative’ versus ‘Quantitative’ Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197

Literature

Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500, Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44.

Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.

Reference reading: Ghauri, P. & Gronhaug, K. (2010) Research Methods in Business Studies. 4th edition. Harlow: Pearson Education Publishing.

Module 2

Literature

Consumer behaviour : a European perspective
Solomon Michael R., Bamossy Gary J., Askegaard Søren.
5 Edition. : pages cm :
ISBN: 9780273772729
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scientific articles between 100-150 pages is added.

Module 3

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text

Larréché, J.-C., Gatignon, H and Triolet, R. (2010) Markstrat Online Student Handbook. StratX International (available from Umeå School of Business and Economis, Student Administration Office Larréché, J.-C. and Gatignon, H. (1998) Markstrat 3: The Strategic Marketing Simulation. South-Western College Publishing (available from Umeå School of Business and Economics, Student Administration Office) Chapter 8. Consumer Analysis, pp.149-155 Chapter 10. Allocation of Resources, pp. 177-184

Scientific articles and cases, between 30 and 40 pages is added.

Module 4

Literature

Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Umeå School of Business and Economics (latest edition). :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.

Cource Reference literature

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.