"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Service Marketing, Marketing Ethics and Sustainability C, 15 hp

Engelskt namn: Service Marketing, Marketing Ethics and Sustainability C

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 till 2016-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE202

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-06-13

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-10-14

Innehåll

Kursen är avsedd för studenter som vill öka sin kunskap och stimulera sitt kritiska tänkande avseende marknadsföring av tjänster, etisk marknadsföring och hållbarhetsfrågor ur ett internationellt perspektiv.

Kursen ges och examineras på engelska.

Moment 1. Service Marketing, 7.5 hp
Hur användaren uppfattare en tjänst är nära kopplat till uppfattningar om tjänsteleverantören men även till marknadsföring i allmänhet och till frågor om etik vad gäller hur organisationen ser på kunder och andra intressenter. Momentet breddar synen på marknadsföring och ger en förståelse för hur teorier om tjänstemarknadsföring kan tillämpas i organisationer på lokala, nationella eller internationella marknader. Momentet tillämpar den tjänstedominanta logiken (service-dominant logic) på marknadsföring där organisationer tillsammans med sina kunder skapar värde. Momentet granskar kritiskt de traditionella perspektiven på tjänstemarknadsföring och kontrasterar dessa mot nutida teoretisk och praktisk utveckling.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • Identifiera och kontrastera traditionell teori och praktik om tjänstmarknadsföring med perspektivet där tjänster är en integrerad del organisationers värdeerbjudanden.
  • Illustrera och tolka olika teorier och modeller av tjänstemarknadsföringsprocessen från kund, lednings, och forskningsperspektiv.
  • Urskilja och granska de roller som anställda, kunder och teknik har i utformningen och medskapandet av tjänster och för upplevd servicekvalitet, kundnöjdhet, lojalitet och i att behålla anställda.
  • Utforska och analysera tjänsteincidenter från kundens, ledningens och/eller samhällets perspektiv.
  • Utveckla och argumentera för alternativa åtgärder för att lösa kritiska tjänsteincidenter.

Undervisningens uppläggning
Lärandeaktiviteterna inkluderar föreläsningar, gästföreläsningar, diskussioner, förberedelse och deltagande i seminarier och arbete i grupp. Föreläsningarna presenterar olika teman och hjälper studenten att inhämta ytterligare kunskap genom egen inläsning och litteratursökning. Studenten förväntas tillämpa förmågor som förknippas med tjänstemarknadsföring för att planera, utvärdera, jobba i grupp, hantera givna tidsramar, söka information och skriva rapporter. För den intellektuella utvecklingen är det viktigt att studentet själv aktivt söker, utvärderar och kritiskt diskuterar vetenskapliga artiklar som täcker såväl traditionell som nutida forskning inom tjänstemarknadsföring. Lärandeaktiviteterna och uppgifter är utformade för att utveckla studentens generiska kompetenser, specifikt muntlig och skriftlig framställan på engelska, presentationsteknik, informationssökning och att arbeta i grupp.

Examination
Momentet examineras genom seminarier, skriftligt grupparbete inklusive muntlig presentation samt en individuell skriftlig salstentamen. För att bli godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Material från gästföreläsningar kan komma att vara del av examinationen.

Moment 2. Marketing ethics and sustainability, 7.5 hp
För företag idag är etiskt beteende och miljömässig hållbarhet allt viktigare. Trots detta tas många företags- och marknadsföringsbeslut utan hänsyn till deras miljömässiga, sociala och etiska konsekvenser. Momentet i marknadsföringsetik och hållbarhet handlar om principerna som tillämpas och åtgärderna som görs på marknaden, lokalt, nationellt eller internationellt, där det samhälleliga välbefinnandet och miljön beaktas.

Förväntade studieresultat
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • Jämföra och kritiskt reflektera över teoretiska perspektiv och begrepp med anknytning till marknadsföringsetik och hållbarhet.
  • Identifiera och beskriva företagsansvars- och hållbarhetsfrågor samt marknadsföringsetiska dilemman med konsekvenser för olika intressenter.
  • Kritiskt reflektera över konsekvenserna av olika marknadsföringsmetoder och tillämpa ett marknadsföringsetiskt såväl som ett hållbarhetsperspektiv på organisationers verksamhet.
  • Utvärdera effekterna av företags och konsumenters beslut på människors liv, samhälle och miljö, lokalt, nationellt och internationellt.
  • I muntlig och skriftlig form föreslå lösningar för marknadsföringsutmaningar med etik- och hållbarhetsimplikationer relevanta för beslutsfattare inom marknadsföring.

Undervisningens uppläggning
Momentet är utformat för att låta studenterna möta, problematisera och lösa marknadsföringsetiska problem såväl som hållbarhetsfrågor. I undervisningens upplägg ingår föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier, självreflekterande skrivande, och caselösningar. Föreläsningarnas roll är främst att introducera och vägleda studenterna till vidare läsning och litteratursökning. Studenterna är skyldiga att analysera och diskutera vetenskapliga artiklar samt lösa verkliga fall med ledarskapsinslag.

Examination
Examinationen baseras på studenternas aktiva deltagande i seminarier, inlämningsuppgifter och prov, och framgångsrikt slutförande av tilldelade grupp och/eller individuella kurseruppgifter som tilldelats. Studenter måste delta i seminarier och fallpresentationer för att bli godkända på momentet. Material från eventuella gästföreläsningar, dokumentärfilmer och kompletterande litteratur/artiklar kan användas i examinationen.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Företagsekonomi 60 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande. Gymnasium: Engelska B/6

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

All examination sker på engelska.

Se även ovan under respektive moment.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i institutionens “Manual - uppsatsarbete i företagsekonomi”). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

This is a course at the C-level in a BSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Module 1

Apart from the specific literature for each module specified below, a selection of international scientific journal articles will be used in the examination of the course as a whole. List of articles will be available on the course web site at least one moth prior to the start of the course. This list of articles will be used in both modules in an integrated manner.

Literature

Services marketing : integrating customer focus across the firm
Wilson Alan, Zeithaml Valarie A., Bitner Mary Jo, Gremler Dwayne D.
2. ed. : London : McGraw-Hill : cop. 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713171-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The literature is complemented with 2-4 scientific articles up to 80 pages. Case material may be added. Students are expected to independently search for and complement the literature with additional material such as relevant books, scientific articles, and news articles.

Module 2

Apart from the specific literature for each module specified below, a selection of international scientific journal articles will be used in the examination of the course as a whole. List of articles will be available on the course web site at least one moth prior to the start of the course. This list of articles will be used in both modules in an integrated manner.

Literature

Sustainability marketing : a global perspective
Belz Frank-Martin., Peattie Ken.
2nd ed. : Chichester : Wiley : 2012. : xvi, 336 p. :
ISBN: 1-119-96619-1 ¹34.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Chapter 3

The literature is complemented with 4-6 scientific articles up to 150 pages. Case material may be added.

Course reference literature

Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå
Umeå School of Business and Economics : (latest e :
Läsanvisning: Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.