"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Organisation A, 7,5 hp

Engelskt namn: Organization A

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2016-08-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE210

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2015-06-11

Innehåll

Kursen syftar till att förbereda studenten för att leda människor i organisationer, med ett särskilt fokus på organisationens natur och egenskaper. Kursen ger en förståelse för vad organisationer är, varför organisationer existerar och hur de verkar. Efter kursen ska studenten skaffat sig en vokabulär som möjliggör en kommunikation om organisatoriska frågor på framtida arbetsplatser, samt ha utvecklat en kritisk syn på organisationers roller i samhället. Kursens första tema fokuserar på organisationens natur och dess funktioner, samt hur förståelsen därav har utvecklats över tid. Det andra temat belyser ledning och motivation relaterat till organisationens verksamhet. Tredje temat sammanför ett lednings- och beslutsfattande perspektiv med en tyngdpunkt på existensen, samt betydelsen av, kontinuerlig förändring och lärande. Det fjärde temat länkar samman organisationen med dess omgivning genom att förtydliga organisationens roll i samhället, och det ansvar som individer och organisationer har för att agera hållbart och etiskt.

 

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget kurs ska den studerande kunna:

  • förklara vad en organisation är, samt hur organisationens funktioner är integrerade,
  • förklara och diskutera hur och varför ledning av individer har betydelse för en organisation,
  • beskriva och analysera orsaken för, och ledningen av, förändrings- och innovationsprocesser,
  • förklara och kritiskt granska organisationens roll och ansvar att agera på ett etiskt och hållbart sätt.

Generiska lärandemål
Kursens upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • arbeta i grupp såväl som självständigt under givna tidsramar mot ett givet mål
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras material och ståndpunkter

Behörighetskrav

To enter the course general admission requirements are demanded (exemption is given for required courses in Swedish) as well as special requirements for the subject’s mathematics and social science.
The students should have mathematics corresponding to C-level at Swedish Gymnasium (approximately three years in upper secondary education) and social science corresponding to A-level at Swedish Gymnasium.

Proficiency in English equivalent to Swedish upper secondary course English B, English/6.
 

Undervisningens upplägg

Lärandet stöds genom ett PM-arbete där studenterna arbetar i grupper och relaterar och applicerar teorier till ett organisationsexempel. Grupparbetena examineras genom skriftliga inlämningar som diskuteras i studentgruppen, samt genom en slutgiltig, skriftlig, inlämning. Grupparbeten förbereds med stöd av föreläsningar, kurslitteratur samt fördjupade workshops där studenterna ger konstruktiv kritik till varandra. Vidare ger litteraturseminarierna en möjlighet för reflektion, samt höjer den begärda förmågan att argumentera och ta ställning. Litteraturseminarierna bedöms individuellt.

 

Examination

PM-arbetet examineras i grupp genom den slutgiltiga inlämningen av PM-arbetet.  Därtill tillkommer den enskilda individens aktiva deltagande i workshoppar kopplat till grupparbetet. Kursen examineras även med ett individuellt aktivt deltagande i litteraturseminarier, samt en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på kursen krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
 
För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
 
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual[1] ). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
 
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
svenskt namn
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
 



Kursen kan ej ingå i samma examen som kurskod 2fe012, 2fe212, 2fe030

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

Course literature

Organization theory : a practice-based approach
Eriksson-Zetterquist Ulla, Müllern Tomas, Styhre Alexander
Oxford : Oxford University Press : cop. 2011 : 305 s. :
ISBN: 0199569304 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Porter, M.E., and Kramer, M.R. (2006). Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84 (12), 78-92. Further readings will be added at the start of the course, approximately 50 pages in total