"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi A HLP, 30 hp

Engelskt namn: Business Administration A HLP

Denna kursplan gäller: 2015-08-17 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE214

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-10-30

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.
Kursen består av följande moment:

Moment 1 Introduktion till handel och logistik, 7.5 hp / Retail and Supply Chain – an Introduction, 7.5 ECTS
Moment 2 Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5ECTS
Moment 3 Organisation, 7.5 hp / Organization, 7.5 ECTS
Moment 4 Ledarskap, 7.5 hp / Leadership 7.5 ECTS

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Introduktion till handel och logistik, 7.5 hp
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter beträffande två teoriområden, detaljhandel (Retail management) samt logistik (Supply chain management). Dessa två huvuddelar är sammanlänkade i en kedja från producentled till konsumentled där tonvikten är lagd vid detaljhandelns distributionskanaler gentemot konsumentledet samt dess varuförsörjning och organisering mot producentledet. Tonvikt läggs även på hur handelsföretagen strategiskt arbetar på konkurrensintensiva marknader.

Detaljhandeln (retail management): Introduktion och genomgång av detaljhandelns förutsättningar, omvärld, grundläggande begrepp, utvecklingslinjer samt hur handelsföretagen strategiskt planerar för att möta sin marknad.

Logistik (supply chain management): Alla delar i supply kedjan, materialförsörjning, lagerhantering, distribution och transporter introduceras  samt hur företag arbetar med dessa delar för att påverka lönsamhet, effektivitet, servicegrad och således sin konkurrenskraft.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara detaljhandelsföretagens förutsättningar
  • förklara huvudsakliga utvecklingslinjer inom detaljhandeln
  • förklara och analysera handelsföretags strategiska planering
  • förklara och analysera företags logistiksystem
  • förklara hur företag kan utveckla sin logistik för att skapa ökad konkurrenskraft i form av kostnadseffektivitet och ökad kundservice

Undervisningens uppläggning
I momentets två delar stöds lärandet genom föreläsningar, problemlösning och diskussioner utifrån exempel eller fallbeskrivningar, seminarier och grupparbeten. Upplägget ska stimulera studentens engagemang, självständighet och förmåga till reflektion – egenskaper som är avgörande för tillgodogörandet av momentets innehåll. Momentets uppläggning ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att planera eget arbeta och hantera tydliga tidsramar, relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel och att kommunicera såväl skriftligt som muntligt.

Momentets examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2.   Marknadsföring, 7.5 hp
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg.

Momentet är indelat i fyra teman:
Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.
Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslutsfattande om segmentering, differentiering och positionering.
Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.
Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö påverkar marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och fatta beslut om lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara, analysera och fatta beslut om de olika verktygen i marknadsföringsmixen
  • redogöra för olika kommunikationskanalers för- och nackdelar samt relatera dem till val av strategier och beslut inom marknadsföringsmixen
  • förklara och kritiskt diskutera marknadsföring utifrån etik, hållbarhet och CSR  

Undervisningens uppläggning
Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt.  I momentets fyra teman stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Momentets examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Organisation, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda studenten för att leda människor i organisationer, med ett särskilt fokus på organisationens natur och egenskaper. Momentet ger en förståelse för vad organisationer är, varför organisationer existerar och hur de verkar. Efter momentet ska studenten skaffat sig en vokabulär som möjliggör en kommunikation om organisatoriska frågor på framtida arbetsplatser, samt ha utvecklat en kritisk syn på organisationers roller i samhället. Momentets första tema fokuserar på organisationens natur och dess funktioner, samt hur förståelsen därav har utvecklats över tid. Det andra temat belyser ledning och motivation relaterat till organisationens verksamhet. Tredje temat sammanför ett lednings- och beslutsfattande perspektiv med en tyngdpunkt på existensen, samt betydelsen av, kontinuerlig förändring och lärande. Det fjärde temat länkar samman organisationen med dess omgivning genom att förtydliga organisationens roll i samhället, och det ansvar som individer och organisationer har för att agera hållbart och etiskt.
 
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en organisation är, samt hur organisationens funktioner är integrerade,
  • förklara och diskutera hur och varför ledning av individer har betydelse för en organisation,
  • beskriva och analysera orsaken för, och ledningen av, förändrings- och innovationsprocesser,
  • förklara och kritiskt granska organisationens roll och ansvar att agera på ett etiskt och hållbart sätt.

Generiska lärandemål
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:arbeta i grupp såväl som självständigt under givna tidsramar mot ett givet mål
presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras material och ståndpunkter

Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom ett PM-arbete där studenterna arbetar i grupper och relaterar och applicerar teorier till ett organisationsexempel. Grupparbetena examineras genom skriftliga inlämningar som diskuteras i studentgruppen, samt genom en slutgiltig, skriftlig, inlämning. Grupparbeten förbereds med stöd av föreläsningar, kurslitteratur samt fördjupade workshops där studenterna ger konstruktiv kritik till varandra. Vidare ger litteraturseminarierna en möjlighet för reflektion, samt höjer den begärda förmågan att argumentera och ta ställning. Litteraturseminarierna bedöms individuellt.
 
Momentets examination
PM-arbetet examineras i grupp genom den slutgiltiga inlämningen av PM-arbetet.  Därtill tillkommer den enskilda individens aktiva deltagande i workshoppar kopplat till grupparbetet. Momentet examineras även med ett individuellt aktivt deltagande i litteraturseminarier, samt en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4.   Ledarskap, 7.5 hp
Momentet syftar till att reflektera över individens ledarskap i skilda kontexter och organisationer, med fokus på det mänskliga samspelet mellan ledare och medarbetare. Inom detta moment ges en inblick i skilda perspektiv på ledarskap.  Vidare behandlas och diskuteras olika faktorers påverkan på ledarskapet som t.ex. verksamhetens art, individrelaterade egenskaper och färdigheter, ledarskapsstrategier och attityder relaterade till organisation och medarbetare. Inom ramen för momentet diskuteras aktuella eller fiktiva etiska och moraliska dilemman med anknytning till ledarskap och organisation.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • definiera, beskriva och jämföra centrala begrepp inom ledarskapsområdet,
  • kritiskt och konstruktivt analysera och utvärdera ledarskapsprocesser i specifika ledarskapssituationer,
  • reflektera över egna egenskaper och färdigheter för ledning av arbetsgrupper, avdelningar och enheter inom organisationer,
  • presentera och argumentera för egna analyser, tolkningar och ställningstaganden.

Undervisningens upplägg
Studenten får kännedom om begrepp inom ledarskapsområdet genom föreläsningar och övningar i mindre grupper. Lärandet stöds vidare genom minicase och gruppuppgifter för att ge studenten möjlighet att analysera, reflektera och utvärdera ledarskap och ledarskapets etiska och moraliska dilemman. Studentens egna individuella utveckling tränas genom övningar och genom framställning av en individuell inlämningsuppgift.  Studenterna ska genom den individuella uppgiften analysera ledarskap och reflektera över sin egen ledarskapsförmåga.

Studentens individuella reflektioner över lärdomar, egna värderingar och förhållningssätt till ledarskap är en viktig del i undervisningens uppläggning, som syftar till ökad kunskap om och förståelse för den egna potentialen att verka som ledare i skilda kontexter och situationer. För att utveckla skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga används diverse presentationstekniker, vid genomförande av enskilda uppgifter och i samband med gruppuppgifter.

Momentets examination
Examination sker genom:skriftlig tentameninlämnad enskild uppgift, samt
gruppuppgifter inklusive aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Se även examination för hela kursen nedan.
 

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment i innehållet.

Behörighetskrav

Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 4/A4)

Undervisningens upplägg

Se information vid respektive moment under innehåll.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 34

Moment 1

Litteratur Detaljhandeln (retail management): Artikelkompendium: Handeln, från branschstruktur till företagens strategi och praktik. Tillgängligt via studentexpeditionen omfattning ca 70sidor Vetenskapliga artiklar och rapporter om sammanlagt ungefär 160 sidor tillkommer vi momentstart. Litteratur Logistik (supply chain management)

Litteratur

Modern logistik : för ökad lönsamhet
Oskarsson Björn, Ekdahl Bengt, Aronsson Håkan
4., [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 392 s. :
ISBN: 9789147111268
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Internationella vetenskapliga artiklar (1-2 st) om sammanlagt ungefär 50 sidor tillkommer vi momentstart. Casematerial tillkommer.

Moment 2

Litteratur

Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar (1-2) om sammanlagt ungefär 50 sidor tillkommer vid momentstart. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

Moment 3

Organization theory : a practice-based approach
Eriksson-Zetterquist Ulla, Müllern Tomas, Styhre Alexander
Oxford : Oxford University Press : cop. 2011 : 305 s. :
ISBN: 0199569304 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Porter, M.E., & Kramer, M.R. (2006). Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84 (12), 78-92. Ytterligare litteratur tillkommer om sammanlagt ungefär 50 sidor vid momentstart.

Moment 4

Northouse Peter Guy
Leadership : theory and practice
6. ed. : Thousand Oaks : SAGE : cop. 2013 : xviii, 485 p. :
ISBN: 978-1-4522-0340-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer anvisat material. Studentepeditionen Momentets referenslitteratur Eriksson-Zetterquist, U., Müllern, T., och Styhre, A. (2011). Organization Theory: A practice-based approach, New York: Oxford University Press.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.