"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Freds- och konfliktstudier B, 30 hp

Engelskt namn: Peace and Conflict Studies B

Denna kursplan gäller: 2024-07-22 till 2024-07-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FO007

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Freds- och konfliktstudier: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: prefekt, 2009-05-28

Reviderad av: Prefekten, 2023-11-23

Innehåll

Kursen är uppdelad i följande fyra moment:
 
Moment 1: Internationell intervention och folkrätt (International intervention and international law) 7,5/7.5 ECTS
Detta kursmoment förklarar källor, principer och subjekt, samt hur nya rättsregler skapas, implementeras och övervakas inom den internationella rätten. Fokus ligger på de regler och mekanismer som styr konfliktförebyggande och fredsskapande arbete, bl a våldsförbudet och formerna för internationell konfliktlösning och ansvarsutkrävande. Kursmomentet omfattar också de mänskliga rättigheterna, alltså de regler som skyddar individer mot övergrepp från staters sida, samt den humanitära rätten, alltså de regler som gäller i väpnade konflikter.
 
Moment 2: Ideologi, identitet och religion i fred och konflikt (Ideology, Identity and Religion in Peace and Conflict) 7,5hp/7.5 ECTS
Vilken roll spelar ideologier, identiteter och religioner både som konfliktorsaker och som förutsättningar eller verktyg för fred? Det är den övergripande frågeställning som momentet kretsar kring. Under momentet diskuteras och problematiseras de belägg som vissa forskare anser att det finns för att civilisationer, religioner och etniska och kulturella identiteter är eller kan förväntas bli en sorts aktörer i väpnade konflikter och krig. En central del av momentet är också de olika synsätt som finns avseende vad en identitet är för någonting och hur vi inom ämnet Freds- och konfliktstudier kan studera och analysera människors identiteter, kulturer och religioner både som konfliktorsaker och som ingående element i fredsprojekt.
 
Moment 3: Motstånd och ickevåld (Resistance and Nonviolence) 7,5hp/7,5ECTS
Momentet behandlar strategier för icke-militärt motstånd mot olika former av våld, hot och förtryck. Vi undersöker hur motstånd har bedrivits historiskt men också vilken roll motstånd och ickevåld spelar för samhällsutvecklingen idag. Vi tittar på vilken forskning som bedrivs om motståndets drivkrafter och konsekvenser, och vi diskuterar relationen mellan pacifism som ideologi och ickevåld som praktik. 

Moment 4: Att studera fred och konflikt (Studying Peace and Conflict) 7,5hp/7,5 ECTS
Momentet behandlar grunderna för ett vetenskapligt förhållningssätt till studiet av fred och konflikt. Under momentet diskuterar vi forskningsdesign och metodologi, hur man formulerar vetenskapliga problem och hur teori, metod och empiri hänger ihop både med varandra och med en undersöknings övergripande forskningsproblem. Momentet behandlar inte specifika vetenskapliga metoder, men har som ambition att förbereda studenterna för mer konkret metodundervisning. Detta görs genom att vi går igenom och problematiserar en rad begrepp och perspektiv som används i samhällsvetenskaplig forskning.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat för kursen är följande:

Moment 1 - Internationell intervention och folkrätt
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:

  • Redogöra för grundprinciperna inom den internationella rätten och dess betydelse inom den internationella politiken
  • Redogöra för grunderna gällande de mänskliga rättigheterna och dess betydelse i relation till folkrättens subjekt

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:

  • Genomföra en självständig analys på folkrättens område relaterat till staters agerande i världspolitiken

Moment 2 - Ideologi, identiteter och religion i fred och konflikt
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:

  • Redogöra för och diskutera de olika perspektiv som återfinns i vetenskaplig litteratur på vad identiteter är
  • Med hjälp av relevanta begrepp och teorier kritiskt diskutera och behandla de roller kulturella, etniska och religiösa identiteter antas spela i såväl väpnade konflikter och krig som i byggandet av fred.

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:

  • Kritiskt kunna reflektera kring olika typer av konstitutionella lösningar för postkonfliktsamhällen som är etniskt och/eller religiöst fragmenterade. 

Moment 3 - Motstånd och ickevåld

För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: 

  • Redogöra för olika former av icke-militärt motstånd mot våld, hot och förtryck och ge empiriska exempel på sådant motstånd. 
  • Redogöra för aktuell forskning om motstånd och ickevåld. 

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: 

  • Genomföra en självständig analys av en historisk eller nutida motståndskampanj med hjälp av relevant teoribildning, presentera analysen skriftligt samt kritiskt och konstruktivt granska andras arbeten. 

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: 

  • Anlägga vetenskapliga, samhälleliga och etiska perspektiv på frågor om motstånd och ickevåld. 
  • Reflektera kring hur motstånd mot våld, hot och förtryck hänger ihop med handlingsberedskap för ett hållbart samhälle. 

Moment 4 - Att studera fred och konflikt
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:

  • redogöra för grundläggande vetenskapliga begrepp och vetenskapstraditioner
  • redogöra för forskningsprocessens olika delar och för sambandet mellan forskningsfråga, teori, metod och material

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:

  • diskutera och problematisera hur definitioner och operationaliseringar får konsekvenser för genomförandet av en vetenskaplig studie

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:

  • granska vetenskapliga texter på ett kritiskt och konstruktivt sätt
  • reflektera kring sin egen förståelse av vetenskap

Behörighetskrav

Univ: Freds- och konfliktstudier A, 30 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Arbetsformerna anpassas till de förväntade studieresultaten och varierar från moment till moment. Närvaro är obligatorisk vid seminarie- och gruppövningar. Den som inte är närvarande tilldelas ytterligare uppgifter.

Examination

Moment 1: Internationell intervention och folkrätt
Examinationen av momentet sker på grundval av två delar. Del 1 består av obligatoriska seminarier. Del 2 består av en hemtentamen. För att bli godkänd på hela momentet krävs ett godkänt resultat på samtliga delar. För del 1 ges betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). För hemtentamen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget på hela momentet grundar sig på sammanvägningen av de examinerande delarna och sätts först när alla aktiviteter är godkända. 
 
Moment 2: Ideologi, identitet och religion i fred och konflikt
Examinationen av momentet sker genom obligatoriska seminarier samt en individuell hemtentamen. För att bli godkänd på seminarierna krävs ett aktivt deltagande samt ett godkänt betyg på det uppgifter som ingår till varje seminarium. Redovisningen på seminarierna sker både muntligt och skriftligt samt individuellt och i grupp. Seminarierna kan ge betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). Den individuella hemtentamen kan ge betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget på hela momentet ges efter en sammanvägning av de olika examinerande inslagen.
 
Moment 3: Motstånd och ickevåld
Examinationen av momentet sker genom obligatoriska seminarier, en obligatorisk skrivarverkstad, en individuell rapport samt en kommentatorsuppgift. Redovisningen på seminarierna sker både muntligt och skriftligt samt individuellt och i grupp. Seminarierna, skrivarverkstaden och kommentatorsuppgiften kan ge betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). Den individuella rapporten kan ge betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyg på hela momentet ges efter en sammanvägning av de olika examinerande inslagen.

Moment 4: Att studera fred och konflikt
Examinationen av momentet sker genom obligatoriska seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt en hemtentamen. För att bli godkänd på seminarierna krävs ett aktivt deltagande samt ett godkänt betyg på de uppgifter som ingår till varje seminarium. Seminarierna och inlämningsuppgifterna kan ge betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). Hemtentan kan ge betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget på hela momentet ges efter en sammanvägning av de olika examinerande inslagen.
 
Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan för hel kurs består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges eller under de uppsamlingsveckor som institution genomför under vecka 34 och 35.

I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver tillämpas uppsamlingsveckor vilket innebär att kompletteringar behandlas under fasta tider på året oberoende när kursen/momentet gavs. Dessa uppsamlingsveckor sker vecka 34 och 35.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
 
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
 
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 30

Att studera fred och konflikt

Alvehus Johan
Problemformulering
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 110 sidor :
ISBN: 9789144119281
Se Umeå UB:s söktjänst

Bláhová Pavlína
“Nagorno - Karabakh: Obstacles to the Resolution of the Frozen Conflict.”
Asia Europe Journal 17 (1) : 2019 :
Läsanvisning: s. 69-85

Understanding peace research : methods and challenges
Höglund Kristine, Öberg Magnus
London : Routledge : 2011 : 1 online resource (xii, 224 pages) :
ISBN: 9780203828557
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning:  5. Frida Möller, “News Reports versus Written Narratives: Collecting Information Using Different Types of Empirical Sources."  6. Ralph Sundberg & Lotta Harbom, “Systematic Data Collection: Experiences from the Uppsala Conflict Data Program."  7. Kristine Höglund, “Comparative Field Research in War- torn Societies."

”Nagorno - Karabak h’s Gathering War Clouds.”
IOG. 2017 Europe Report 244 , International Crisis Group :
http://www.crisisgroup.org/

“Nytta och fallgropar med statistik.” Kritiskt tänkande – i teori och praktik
Sporrong I Elin, Westin Tikkanen Karin
Lund: Studentlitteratur :
Läsanvisning: s.139-155 (Tillhandahålls av institutionen)

Jacobsen Dag Ingvar
“Metod – en pragmatisk ansats.” Hur genomför man undersökningar? Introduktion till samhällsvetenskapliga metoder
Lund: Studentlitteratur :
Läsanvisning: s. 17-31 (Tillhandahålls av institutionen)

Different Methods for Analyzing Varieties of Peace
Johansson Patrik, Saati Abrak
Umeå : Umeå universitet : 2020 : 18 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-167296
ISBN: 9789178552030
Se Umeå UB:s söktjänst

Kuperman Alan J.
“Is Partition Really the Only Hope? Reconciling Contradictory Findings About Ethnic Civil Wars.”
Security Studies 13 (4) : 2004 :
Läsanvisning: s. 314-349

Ragin Charles C.
”Set Relations in Social Research: Basic Concepts.” I Charles C. Ragin, Redesigning Social Enquiry: Fuzzy Sets and Beyond
Chicago & London: University of Chicago Press : 2008 :
Läsanvisning: s.13-28 (Tillhandahålls av institutionen)

Factfulness
Rosling Hans, Rosling Rönnlund Anna, Rosling Ola
Stockholm: Natur och kultur : 2018 :
Läsanvisning: 151-172 (Tillhandahålls av institutionen)

“Case Selection Techniques in Case Study Research: A Menu of Qualitative and Quantitative Options.”
Seawright Jason, Gerring John
Political Research Quarterly : 2008 :
Läsanvisning: Vol. 61, No. 2, pp. 294-308

Kunskapens former : vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 357 sidor :
ISBN: 9789147126972
Se Umeå UB:s söktjänst

”Azerbaijan - Armenia conflict is a reminder of Europe's instability.”
The Guardian : 2016 :
Läsanvisning: (Tillhandahålls av institutionen)

Zahar Marie-Joëlle
“Fieldwork, Objectivity, and the Academic Enterprise.” I Chandra Lekha Sriram et al, Surviving Field Research: Working in Violent and Difficult Situations
London & New York: Routledge : 2009 :
Läsanvisning: 191-206 (Tillhandahålls av institutionen)

Internationell intervention och folkrätt

Sverige och folkrätten
Bring Ove, Klamberg Mark, Mahmoudi Said, Wrange Pål
Sjätte upplagan : Stockholm : Norstedts Juridik : [2020] : 395 sidor :
ISBN: 9789139208815
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svanberg Katinka
En introduktion till traktaträtten : en lärobok i traktaträtt
5. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2015 : 110 s. :
ISBN: 9789139206552
Se Umeå UB:s söktjänst

Henriksen Anders
International law
OUP Oxford : 2023 :
ISBN: 9780192870087
Obligatorisk

Slagter H Tracy
Fundamental Perspectives on International Law
Cambridge University Press : 2022 :
ISBN:9781108813891
Obligatorisk

Shaw Malcolm N.
International law
Ninth edition. : Cambridge : Cambridge University Press : 2021 : xcv, 1213 pages :
ISBN: 9781108477741
Se Umeå UB:s söktjänst

Ideologi, identitet och religion i fred och konflikt

Al Qurtuby Sumanto
Peacebuilding in Indonesia: Christian–Muslim Alliances in Ambon Island
Ingår i:
Islam and Christian Muslim relations [electronic resource].
Carfax : 24 : sid. 349-367 :
Full article
Obligatorisk

Constitutions and Peace Processes: A Primer
Berghof Foundation and the United Nations Department of Political and Peacebuilding Affairs : 2020 :
https://berghof-foundation.org/library/constitutions-and-peace-processes-a-primer
Obligatorisk

The Radicalization Puzzle: A Theoretical Synthesis of Empirical Approaches to Homegrown Extremism
Hafez Mohammed, Mullins Creighton
Ingår i:
Studies in conflict and terrorism
London : Routledge : 1999- : 38 : sid. 958-975 :
Länk
Obligatorisk

Hancock Landon E.
Into the IRIS: a model for analyzing identity dynamics in conflict
Ingår i:
National identities
London : Routledge : 2000- : 18 : sid. 409-423 :
Länk
Obligatorisk

Huntington Samuel P.
The clash of civilizations?
Ingår i:
Foreign affairs
New York : Council on Foreign Relations : 1922- :
Obligatorisk

Världen i vitögat : tre essäer om västerländsk kultur
Jonsson Stefan, Jonsson Stefan, Jonsson Stefan, Jonsson Stefan
[Stockholm] : Norstedts : [2018] : 635 sidor :
ISBN: 9789113093680
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns dels som e-bok att inhandla på Bokus.se. Kan även införskaffas som vanlig bok från samma hemsida (och finns även som vanlig bok på UB).

Lijphart A
Constitutional Design for Divided Societies
Journal of Democracy, Vol.15, Nr. 2, s. 96-109 : 2004 :
Obligatorisk

Pettersson Therése
Organized violence 1989–2020, with a special emphasis on Syria
Journal of Peace Research, Journal of Peace Research. Vol. 58 (4), 809-825. : 2020 :
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/00223433211026126
Obligatorisk

Mccauley John F.
Disaggregating Identities to Study Ethnic Conflict
Ingår i:
Ethnopolitics.
16 : sid. 12-20 :
Länk
Obligatorisk

Saati Abrak
The participation myth : outcomes of participatory constitution building processes on democracy
Umeå : Statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet : 2015 : 320 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 2 och 4.

Saati Abrak
Participatory constitution-building in Fiji : A comparison of the 1993-1997 and the 2012-2013 processes
Ingår i:
International journal of constitutional law
2003- : 18 : sid. 260-276 :
https://academic.oup.com/icon/article/18/1/260/5841480
Obligatorisk

Saikal Amin
How Islamic Has the Islamic State Been?
Ingår i:
Journal of Muslim minority affairs
Abingdon, Oxfordshire, UK : Carfax : [1996-] : 38 : sid. 143-152 :
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13602004.2018.1475620
Obligatorisk

Understanding ethnic conflct:
Taras Ray, Ganguly Rajat
4 ed. : New York : Longman : 2010 : X, 318 s. :
ISBN: 978-0-205-74230-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Hela boken kommer att tillhandahållas som Pdf-fil av momentansvarig innan kursen inleds)

Motstånd och ickevåld

Förväntad läsning (detta förväntas att studenten ska ta del av under kursen)

Cady Duane L.
From warism to pacifism : a moral continuum
2nd ed. : 2010 : xxi, 145 p. :
ISBN: 1439903123
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Case Benjamin S.
Street rebellion : resistance beyond violence and nonviolence
Chico, CA : AK Press : [2022] : 268 sidor :
https://s2.adlibris.com/images/62557704/street-rebellion-resistance-beyond-violence-and-nonviolence.jpg
ISBN: 9781849354868
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Why civil resistance works : the strategic logic of nonviolent conflict
Chenoweth Erica, Stephan Maria J.
New York : Columbia University Press : cop. 2011. : xvii, 296 p. :
ISBN: 0231156820
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Understanding Nonviolence : contours and context
Hallward Maia Carter, Hallward Maia Carter, Norman Julie M.
Cambridge : Polity : 2015 : 252 s. :
ISBN: 9780745680170
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Student research and report writing : from topic selection to the complete paper
Wang Gabe T., Park Keumjae
John Wiley & Sons Ltd : 2016 : 267 sidor :
ISBN: 9781118963913
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst