Engelskt namn: Social Work, Social Planning and Organization
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 till 2013-02-10 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-08-15
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2016-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-17 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-26 och 2015-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-25
Kursplan för kurser med start mellan 2014-02-10 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-02-09
Kursplan för kurser med start mellan 2013-02-11 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start innan 2013-02-10
Kurskod: 2FO021
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekt vid Statsvetenskapliga institutionen, 2012-11-20
Momentet tar sin utgångspunkt i socionomens roll i det politiska och ekonomiska systemet. Den övergripande målsättningen är att ställa socionomen i centrum, som handlande aktör i denna omgivande kontext. Inledningsvis behandlas och problematiseras samhällsvetenskapliga begrepp som makt, demokrati, politik, ideologi, legitimitet och byråkrati. Det svenska samhällets uppbyggnad och förändringsprocesser diskuteras med tonvikten på den offentliga välfärdssektorns uppgifter, organisation och finansiering. Den europeiska integrationsprocessen inom EU, dess institutionella uppbyggnad och förvaltningsapparat belyses och tänkbara effekter för det svenska samhället diskuteras.
Socionomens roll som genomförare av offentlig välfärdspolitik granskas. Frågor kring implementeringen av politiska beslut problematiseras liksom innebörden av etiska dilemman. Vidare diskuteras socionomens möjlighet att agera som aktiv samhällsförändrare, demokratiarbetare och kvalitetsutvecklare. Socionomens möjlighet att öka sitt handlingsutrymme för att utveckla sin profession och förbättra villkoren för klient/brukare, anhöriga och andra berörda fokuseras. En analys av faktorer, som bestämmer ramarna för socionomens handlingsutrymme och som kan verka begränsande respektive stödjande sker. Särskild vikt läggs vid förmågan att kunna prioritera mellan olika mål och att samverka med andra aktörer. Momentet behandlar också modeller för att beräkna utfallet av planerad förändrad organisering och resurstilldelning för offentliga myndigheter och olika klient/brukargrupper. Innebörden och vikten av ledarskap, helhetssyn och tidiga insatser problematiseras. Kön, etnicitet, klass och ålder är genomgående perspektiv för att beskriva och förstå samhällets politiska och ekonomiska organisering och hur dessa villkorar socionomens yrkesutövning och handlingsutrymme samt de resultat insatserna leder till.
Studenten ska efter avslutad kurs
- kunna granska betydelsen av en rad centrala teman som politik, makt, jämställdhet, jämlik¬het, frihet, rättvisa, demokrati, förvaltningsetik
- översiktligt kunna beskriva EU:s respektive det svenska politiska systemet i ljuset av olika demokratimodeller samt länkarna och relationerna dem emellan
- redogöra för och diskutera den kommunala självstyrelsens förutsättningar och dess på¬gående förändringar i (makt-) förhållandet till staten
- återge huvuddragen i den vetenskapliga diskussionen om förvaltningens roll i politiska system och ha kännedom om den problematik som hör till politikens genomförande
- kunna granska faktorer som påverkar socionomens handlingsutrymme i makttermer
- förstå innebörd och betydelse av perspektiv som kön, klass, etnicitet och ålder i förhål¬lande till samhällets politiska och ekonomiska organisering
- genomföra kritiskt granskande och konstruktiva analyser på olika samhälleliga och poli¬tiska fenomen särskilt i relation till det sociala arbetet och dess utfall för klient/brukare
- redovisa hur offentliga, sociala verksamheter finansieras och hur vinster av samverkan och tidiga insatser kan tänkas uppkomma
- självständigt söka efter, redogöra för och kritiskt granska engelskspråkiga vetenskapliga artiklar med relevans för momentets innehåll
- ha genomfört övning i argumentation utifrån momentets innehåll
- kunna genomföra och analysera samtal utifrån ett professionellt förhållningssätt
Kursen baseras på problembaserat lärande med studerandeaktiva undervisningsformer, genom olika typer av seminarier och övningar. Utgångspunkten är ofta konkreta juridiska problem där studenterna arbetar med praktisk problemlösning och juridisk argumentation. Studenterna förbereder sig både individuellt och i grupper. Genom föreläsningar introduceras olika ämnesområden eller fördjupningar av ämnen. All undervisning utom föreläsningar är obligatorisk.
För att bli godkänd på momentet krävs:
• Genomförd godkänd individuell skriftlig tentamen
• Aktivt deltagande i grupparbete, seminarier och övningar
• Genomförd och godkänd skrivuppgift
Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg.
För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.
EU och välfärdens Europa : familj, arbetsmarknad, migration
Berg Linda, Spehar Andrea
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 290 s. :
ISBN: 978-91-47-09490-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Street-Level Bureaucracy, Social Work and the (Exaggerated) Death of Discretion http://bjsw.oupjournals.org/cgi/reprint/34/6/87
Evans Tony, Harris John
British Journal of Social Work 34/6. : 2004 :
Obligatorisk
Guldbrandsson Karin
Från nyhet till vardagsnytta : Om implementeringens mödosamma konst : en forskningssammanställning
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 35 s. :
http://www.fhi.se/upload/ar2007/Rapporter%202007/Från%20nyhet%20till%20vardagsnytta.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-7257-531-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moderna kommuner
Montin Stig, Wikström Jonny
3. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 232 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707461o.jpg
ISBN: 978-91-47-08646-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norén Bretzer Ylva
Sveriges politiska system
Lund : Studentlitteratur : 2010 :
Obligatorisk
Rothstein Bo (red)
Politik som organisation. Förvaltningspolitikens grundproblem (valda delar)
Stockholm : SNS : 2010 :
Obligatorisk
Schierenbeck Isabell
”En välfärdsstat för alla? Frontlinjebyråkrater och invandrarklienter i (SOU 2004:49) Engagemang, mångfald och integration – om möjligheter och hinder för politisk integration
2004 :
Obligatorisk
Tänk långsiktigt! En samhällsekonomisk modell för prioriteringar som påverkar barns psykiska hälsa. http://fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/R200414tanklangsiktigt.pdf
Skolverket , Socialstyrelsen , Statens folkhälsoinstitutet
2004 :
Obligatorisk
Wörlén Marie
Att prioritera i socialtjänsten - Om kommunalt handlingsutrymme och beslutsfattade
Socialvetenskaplig tidskrift nr 1 (s.28-45) : 2010 :
Obligatorisk
Svenska kommuners och regioners kanaler till Bryssel. Svenska institutet för europapolitiska studier (SIEPS 2007:7)
Berg Linda, Lindahl Rutger
2007 :
Bremberg Sven
Hälsoekonomi för kommunala satsningar på barn och ungdom : en metod för att uppskatta nyttan i förhållande till kostnaden för olika insatser
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 74 s. :
http://www.fhi.se/upload/ar2007/Rapporter%202007/R20074_Halsoekonomi_0703.pdf
ISBN: 978-91-7257-485-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Christensen Tom
Organisationsteori för offentlig sektor
Malmö : Liber : 2005 :
Danermark Berth
Samverkan - himmel eller helvete? : [en bok om den svåra konsten att samverka]
Stockholm : Gothia : 2000 : [2], 57 s. :
ISBN: 91-7205-278-3 : 52:00
Se Umeå UB:s söktjänst
KommunDirekt : hur skapar vi en organisation som fokuserar på medborgare och brukare?
1. uppl. : Stockholm : Svenska kommunförbundet : cop. 2006 : 44 s. :
ISBN: 978-91-7164-167-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Politisk styrning i praktiken
Hall Patrik, Löfgren Karl
Malmö : Liber : 2006 :
Johansson Roine
Vid byråkratins gränser : om handlingsfrihetens organisatoriska begränsningar i klientrelaterat arbete
Lund : Arkiv : 1992 : 235 s. :
ISBN: 91-7924-068-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Strategi för samverkan : kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 63 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85483-60-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Prioriteringar och processer inom socialtjänsten : en undersökning i åtta kommuner
Petersson Jan, Mattsson Tina
1. uppl. : Malmö : Bokbox : 2006 : 244 s. :
http://www.infografen.com/images/35-1big.jpg
ISBN: 91-86980-35-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Folkhälsorapport 2009
Stockholm : Socialstyrelsen : 2009 : 1 pdf-fil (450 s. :|bdiagr., tab.) :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8495/2009-126-71_200912671.pdf
EU:s påverkan på kommuner och landsting.
Stockholm : Statskontoret : 2005 : 110, [2] s. :
http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2005/200512.pdf
ISBN: 91-7220-581-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn : en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) : 2010 : 375 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85413-38-6
Se Umeå UB:s söktjänst