"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete och samhällets organisering, 7,5 hp

Engelskt namn: Social Work, Social Planning and Organization

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-01-25 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FO021

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekt vid Statsvetenskapliga institutionen, 2012-11-20

Reviderad av: Prefekten, 2014-06-23

Innehåll

I kursen behandlas och problematiseras Sveriges politiska system och förvaltning utifrån ett för socialt arbete relevant perspektiv. Det svenska statsskicket belyses och tonvikten läggs vid de mer framträdande politiska aktörerna och institutionerna samt deras funktioner. Samhällsorganisationen beskrivs och analyseras utifrån ett flernivåperspektiv, där den Europeiska unionens, statens, landstingens och kommunernas organisation, uppgifter, finansiering och kompetenser diskuteras, liksom dessa nivåers inbördes relationer. I kursen uppmärksammas särskilt relationen mellan politik och förvaltning och problematiken som hör till politikens genomförande: Implementeringen av politiska beslut. Här diskuteras bl.a. förvaltningsetik, tjänstemännens handlingsutrymme och prioritetsordningar. Kön, etnicitet, klass och ålder är genomgående perspektiv för att beskriva och problematisera samhällets politiska och ekonomiska organisering. Vidare uppmärksammas hur dessa faktorer påverkar socionomens yrkesutövning och handlingsutrymme samt de resultat insatser kan leda till. Dessutom belyses samhällsekonomi, framför allt kommunal och landstingsekonomi, och dess betydelse för det sociala verksamhetsfältet, inkluderat utsatthet och ohälsa bland individer och grupper.
 
Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
 

  • skapa sig insikt om att socionomers handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
  • argumentera för sitt ställningstagande
  • utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
  • reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
  • reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
  • reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

 Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet:
Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras som förväntade studieresultat under rubriken Kursens mål tillsammans kursens övriga förväntade studieresultat.

 

Förväntade studieresultat

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska kunna:
 

  • översiktligt beskriva det svenska systemet för politik och förvaltning på olika nivåer redogöra för och diskutera den kommunala självstyrelsens politiska, rättsliga och ekonomiska förutsättningar och dess förhållande till staten
  • återge huvuddragen i den vetenskapliga diskussionen om förvaltningens roll i politiska system och den problematik som hör till politikens genomförande
  • översiktligt redogöra för utvecklingstrender inom förvaltningen och konsekvenserna av dessa
  • förstå innebörden och betydelsen av perspektiv som kön, klass, etnicitet och ålder i förhållande till samhällets politiska och ekonomiska organisering
  • uppvisa grundläggande kunskap om faktorer som påverkar socionomens handlingsutrymme i makttermer
  • kritiskt granska betydelsen av prioriteringsbeslut som en socionom kan behöva fatta givet ett visst handlingsutrymme
  • identifiera kostnader och intäkter, vilken betydelse dessa kan ha för socialt arbete inom olika verksamheter samt hur vinster av samverkan och tidiga insatser kan tänkas uppkomma
  • genomföra kritiskt granskande och konstruktiva analyser på olika samhälleliga och politiska fenomen, särskilt i relation till det sociala arbetet och dess utfall för klient/brukare
  • redogöra för och kritiskt granska engelskspråkiga vetenskapliga artiklar med relevans för momentets innehåll
  • ha genomfört övning i argumentation utifrån momentets innehåll

 

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar görs tillgängliga via en webbaserad läroplattform.
 
Kursen baseras på föreläsningar, obligatoriska seminarier och avslutas med en salstentamina där kursens alla delar behandlas. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.

Examination


Examinationen sker på följande sätt:
 
• Genomförd godkänd individuell skriftlig salstentamina där studentens kunskaper i förhållande till de förväntade studieresultaten prövas.
• Genom aktivt seminariedeltagande där studenten genom sitt deltagande i redovisning och diskussion uppvisar förmåga att problematisera fenomen kopplade till samhällsorganisationen och det sociala arbetets praktik.
 
På den individuella skriftliga salstentaminan sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På det aktiva seminariedeltagandet sätts någon av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
 
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts föst när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg.
 
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamenstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle
 
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.  Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.
 
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
 
Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort skall minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka om detta. Förutsättningarna för tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Blankett för ansökan finns att hämta på studentexpeditionen vid institutionen för socialt arbete.
Elitidrottande studenter som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på annan ort (Rektorsbeslut Dnr 102-329-07).
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknanden

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns på http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet” http://www.umu.se/regelverk/

 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 35

Litteratur - Socialt arbete och samhällets organisering 7, 5 hp

Bengtsson Hans
Offentlig förvaltning : att arbeta i demokratins tjänst
2., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2012 : 199 s. :
ISBN: 978-91-40-68163-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eklund Klas
Vår ekonomi : en introduktion till samhällsekonomin
13., [rev. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 349 s. :
ISBN: 9789144094564 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ekonomirapporten : om kommunernas och landstingens ekonomi
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2005- :
Fritt tillgänglig via www.skl.se
Obligatorisk
Läsanvisning: Läs ekonomirapporten från oktober 2013.

Johansson Roine
Vid byråkratins gränser : om handlingsfrihetens organisatoriska begränsningar i klientrelaterat arbete
Lund : Arkiv : 1992 : 235 s. :
ISBN: 91-7924-068-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar s. 41-54 Tillhandahålles av institutionen

Moderna kommuner
Montin Stig, Granberg Mikael
4., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 161 s. :
ISBN: 9789147098101
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rothstein Bo
Politik som organisation
5. uppl. : Studentlitteratur AB : 2014 : s. :
ISBN: 9789144095653
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Valda delar

Premfors Rune
Demokrati och byråkrati
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 396 s. :
ISBN: 978-91-44-02836-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Schierenbeck Isabell
”En välfärdsstat för alla? Frontlinjebyråkrater och invandrarklienter i (SOU 2004:49) Engagemang, mångfald och integration – om möjligheter och hinder för politisk integration
2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sida 121-147. Finns att hämta i fulltext på internet

Uttjek Margareta m. fl.
Priority dilemmas in psoriasis care and visions of a future care in a group of administrators, politicians and professionals in northern Sweden
I: Health Policy 87(2), s. 203-216 : 2008 : 2008 :
Obligatorisk