"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik A, 30 hp

Engelskt namn: Informatics A

Denna kursplan gäller: 2010-01-04 till 2010-05-09 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IN000

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2007-08-31

Reviderad av: Institutionen för informatik, 2009-11-10

Innehåll

Moment 1. Introduktion till informatik, 7,5 högskolepoäng Introduction to Informatics, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet ger en introduktion till ämnet informatik. Syftet med momentet är att orientera studenterna om informatiks innehåll som omfattar både informationstekniken och sociala aspekter på informationsteknikens användning. Vidare orienterar momentet om universitet och universitetsstudier i allmänhet liksom vetenskap, särskilt informatik och samhällsvetenskap. Under momentet stiftar studenterna bekantskap med olika tillämpningar av informationsteknik. Momentet innehåller laborativa moment där olika datortillämpningar utnyttjas. Moment 2. Informationsteknologi, 7,5 högskolepoäng Information Technology, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet syftar till att ge kunskaper om och förståelse för dator- och informationsteknikens grundläggande principer, uppbyggnad, struktur, möjligheter och begränsningar samt olika användningsområden. Olika tekniker, t ex kommunikationstekniker, och -komponenter behandlas och principer för bedömning av deras prestation och prestanda diskuteras. Syftet är att studenterna ska kunna göra bedömningar i samband med anskaffning och implementering av en viss teknik eller teknisk utrustning samt kunna följa och förhålla sig till dator- och informationsteknikens utveckling. Vidare avser momentet att ge en grundläggande förståelse för vad program och data är samt hur data kan representeras, lagras och behandlas i datorer. Moment 3. Design och utvärdering, 7,5 högskolepoäng Design and Evaluation, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet syftar till att ge kunskaper om och förståelse för användningssammanhangets betydelse för design och utvärdering av informationsteknik. Momentet avser att ge god kunskap inom människa-dator interaktion och användbarhet. Under momentet analyseras och studeras de krav, förutsättningar och frågeställningar som aktualiseras vid design och utvärdering – framförallt inom tre områden: samarbete och CSCW, informationsåtkomst och visualisering, samt interaktionsdesign. Moment 4. Systemutveckling och organisationsförändring, 7,5 högskole-poäng Systems Development and Organisational Change, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet behandlar användning och utveckling av informationsteknik och hur denna relaterar till organisationers mål och övergripande verksamhet. Exempel på frågor som behandlas är relationen mellan införande och vidareutveckling av informationssystem i organisationer; administration och organisation av informationsteknik i organisationer. Momentet avser även att introducera studenterna till systemutveckling med avseende på teorier, metoder, tekniker och verktyg vid analys och modellering, samt de problem och frågeställningar som kan förknippas med detta arbete. Momentet avser vidare att ge en god kunskap i grundläggande begrepp och modeller inom objektorientering samt viss färdighet i framtagning av kravspecifikationer och modeller med utgångspunkt i en objektorienterad ansats. Syftet är framför allt att ge förståelse för relationen mellan organisationsförändring och användning av informationsteknik samt att ge grundläggande förståelse för systemutveckling för organisationer.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - redogöra för ämnet informatik, dess innehåll och historia, - redogöra för dator- och informationsteknikens grundläggande principer, funktion och tillämpningsområden, - översiktligt beskriva grundläggande teorier om utrednings- och konstruktionsmetoder inom informatik, - översiktligt beskriva de krav och problem som aktualiseras vid systemutveckling, - göra en objektorienterad analys av en organisation, - genomföra presentationer av kurslitteratur och egna utredningsarbeten, samt - värdera informationsteknik med utgångspunkt i avsett användningssammanhang.

Behörighetskrav

Ma B, Sh A (områdesbehörighet 5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik. Tillgodräknande Ordföranden i programkommittén för systemvetenskapliga programmet med inriktning mot design, interaktion och innovation beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. Om kursen läses inom ramen för beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer beslutar ordföranden i dess programkommitté om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 25

Moment 1.

Introduktion till informatik

Systemanalys
Churchman C. Westd 1913-2004, Björk Leif
1. uppl., 2. tr. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1978 : 221, [1] s. :
ISBN: 91-29-41833-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Kritiskt tänkande
Hultén Pernilla, Hultman Jens, Eriksson Lars Torsten
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 148 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/saknas.jpg
ISBN: 978-91-47-07743-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Skovdahl Bernt
Den digitala framtiden : om förutsagda informationssamhällen och framväxande IT-realiteter
Stockholm : Institutet för framtidsstudier : cop. 2008 : 199 s. :
ISBN: 978-91-85619-31-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 2.

Informationsteknologi

Englander Irv
The architecture of computer hardware and systems software : an information technology approach
3. ed. : New York : Wileyc cop. 2003 : cop. 2003 : 729 s. :
ISBN: 0-471-07325-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 3.

Design och utvärdering

Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
Löwgren Jonas, Stolterman Erik
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
ISBN: 91-44-04203-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Interaction design : beyond human-computer interaction
Sharp Helen, Rogers Yvonne, Preece Jennifer 1949-
2. ed. : Hoboken, N.J. : Wiley : cop. 2007 : xxvi, 773 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip071/2006030649.html
ISBN: 978-0-470-01866-8 (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 4.

Systemutveckling och organisationsförändring

Information systems development : methods in action
Fitzgerald Brian, Russo Nancy L.., Stolterman Erik
London : McGraw-Hill : cop. 2002 : xv, 194 s. :
ISBN: 0-07-709836-6 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Referenslitteratur

Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
ISBN: 91-44-00211-4
Se Umeå UB:s söktjänst