"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik B, 30 hp

Engelskt namn: Informatics B

Denna kursplan gäller: 2011-01-10 till 2011-01-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IN001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2007-08-31

Reviderad av: Institutionen för informatik, 2010-12-22

Innehåll

Studenter på beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer läser följande moment i kursen; moment 1, BIT, moment 2, BIT, moment 3 samt moment 4. Studenter på systemvetenskapliga programmet med inriktning mot design, interaktion och innovation läser följande moment; moment 1, moment 2, moment 3 samt moment 4. Moment 1. Programmeringens grunder, 7,5 högskolepoäng Basics of Programming, 7,5 credits Kursmomentet behandlar principer och metoder för problemlösning med hjälp av dator och färdigheter i att konstruera datorprogram. Abstraktionens och formaliseringens roll i problemlösningsprocessen betonas och baseras på objektorienterade begrepp som association, aggregation och generalisering, klasser, objekt, metoder och inkapsling. Konstruktion av algoritmer och programflöden, datatyper och deras tillämpning ingår. Problem av olika karaktär behandlas som sortering och sökning, grafiska tillämpningar, in- och utmatning och filhantering samt tillämpningar där arrayer och länkade listor utnyttjas. Momentet syftar till att ge färdigheter i problemlösningens olika steg som kravspecifikationer för program, modularisering av program, användning av egna programbibliotek och standardbibliotek, uttestning och validering av program. Kursmomentet betonar också programmeringens plats i systemutvecklingsprocessen och dess betydelse för och beroende av övriga moment i denna. Färdigheter i programkonstruktion och praktisk förståelse för de begrepp som momentet behandlar uppnås genom laborationer med konstruktion av program på dator. Moment 1, BIT. CSS-baserad webbdesign, 7,5 högskolepoäng CSS-based Web Design, 7,5 credits Kursmomentet syftar till att den studerande skall utveckla grundläggande kunskaper om webbdesign med aktuella webbstandarder. Det behandlar inledningsvis historik och fundamentala idéer om WWW, hypertext och hyper- media då detta ger en djupare förståelse för webbdesign som aktivitet. Därefter presenteras centrala tekniker och begrepp inom webbdesign, där framförallt design och utveckling med hjälp av stilmallar (CSS) lyfts fram och förklaras. Momentet rymmer såväl teoretiska moment som praktisk övning i framtagandet av en webbplats med hjälp av aktuella tekniker som HTML, XHTML och CSS. Moment 2. Databasdesign, 7,5 högskolepoäng Database Design, 7,5 credits Kursmomentet ger grunderna för teorin för databaser, kunskaper och färdigheter i design av databaser, med särskild hänsyn till interaktiva tillämpningar och de krav som interaktionen ställer på databasens utformning. Grundläggande begrepp som dataoberoende, datamodell, entiteter, relationer mellan entiteter, attribut, nycklar, funktionellt beroende gås igenom. Olika aspekter av design av databaser behandlas som datamodellering, normalisering, olika beskrivningsnivåer (scheman) och frågespråk. Under kursen behandlas väsentligen den relationella modellen och relationella databaser, men ger även en introduktion till alternativa ansatser inom databasarkitektur. Hur användningen av databaser realiseras genom databashanteringssystem behandlas inklusive olika frågor som rör drift av sådana system som transaktionshantering, återhämtning vid fel, säkerhet, datas tillförlitlighet och olika accessmetoder. Kursmomentet omfattar även praktiska övningar i design av databaser samt skapande och bearbetning av sådana med hjälp av SQL och programspråket Java. Moment 2, BIT. Digitala tjänster och innovationsprocesser, 7,5 högskolepoäng Digital Services and Innovation Processes, 7,5 credits Under momentet behandlas och presenteras en begreppsapparat som introducerar studenterna till tjänsteutveckling och innovation. En huvudidé som präglar momentet är betydelsen av att utveckla kunskaper och färdigheter för att erbjuda digitala tjänster istället för digitala produkter. Syftet med momentet är att ge den studerande kunskaper om digitala tjänster, insikter i innovationsprocessers karaktär och vilka de huvudsakliga skillnaderna är mellan produkt- och tjänstebaserade erbjudanden. Moment 3. Projektledning och arbete i IT-projekt 7,5 högskolepoäng Project Management and Work in IT-projects, 7,5 credits Kursmomentet ger en orientering om vad IT-projekt kan vara i olika sammanhang och hur olika situationer påverkar ledarskapet inom IT-projekt. Det behandlar hela processen från initialaproblemformuleringar, organisationsformer och projektplanering till genomförande, avslut och utvärdering av IT-projekt. Kursen ger en kritisk fördjupning av kunskap kring olika projektorganiseringsdiskurser, för- och nackdelar med projekt som organisationsform samt olika strategier för att med projekt som organisationsform uppnå olika mål. Under kursmomentet ges studenterna även möjlighet att tillämpa informationsteknik för att stödja processinriktat arbete i projektform. Moment 4. Tillämpat IT-projektarbete 7,5 högskolepoäng Project Work, 7,5 credits Kursmomentet avser att ge den studerande tillfälle att självständigt genomföra ett projektarbete inom IT-området. Detta innefattar val av projekt, problemformulering och avgränsning, problemlösning samt utarbetande av en skriftlig rapport. Den skriftliga rapporten försvaras i ett seminarium. Under projektarbetet ges den studerande kunskap om och insikt i aktuella frågor rörande projekthantering inom IT-området.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Programmeringens grunder, 7,5 högskolepoäng Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna: - Praktiskt tillämpa grundläggande begrepp och tekniker i utformning och implementation av fungerade program eller programkomponenter. - Omsätta en objektorienterad specifikation i ett programmeringsspråk. - Självständigt redogöra för programmering som profession, hantverk och funktion i ett större utvecklingssammanhang. Moment 1, BIT. CSS-baserad webbdesign, 7,5 högskolepoäng Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna: - Tillämpa centrala tekniker och principer inom CSS och HTML. - Utforma och konstruera enklare webbplatser med hjälp av aktuella tekniker för webbdesign. Moment 2. Databasdesign, 7,5 högskolepoäng Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna: - Visa grundläggande kunskaper om teorin för relationella databaser. - Visa förmåga att skapa och normalisera datamodeller. - Skapa och bearbeta en databas med avseende på innehåll och struktur med hjälp av ett frågespråk. - Utföra transaktioner mot en databas med hjälp av ett programspråk. - Redogöra för faktorer som behövs för att uppnå hög säkerhet, snabb åtkomst och tillförlitlighet vid drift av databaser. - Visa kännedom om alternativa databasarkitekturer. Moment 2, BIT. Digitala tjänster och innovationsprocesser, 7,5 högskolepoäng Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna: - Visa grundläggande kunskaper om centrala företeelser och teorier inom tjänsteutveckling och innovationsprocesser. - Visa förmåga att reflektera över kursens litteratur. - Tillämpa grundläggande teorier för analys och värdering av innovationsprocesser och affärsmodeller. - Presentera eget arbete muntligt och skriftligt. Moment 3. Projektledning och arbete i IT-projekt 7,5 högskolepoäng Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna: - I samarbete med andra organisera och initiera ett projektarbete. - Tillämpa en projektmodells olika faser. - Föra en kritisk diskussion om fördelar och nackdelar hos projekt som organisa-tionsform. - Identifiera och hantera problem där projekt som organisations-form tillämpas. - Författa, diskutera och försvara en skriftlig delprojektrapport. Moment 4. Tillämpat IT-projektarbete 7,5 högskolepoäng Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna: - Självständigt genomföra ett IT-projektarbete i samverkan med andra. - Författa, diskutera och försvara en skriftlig projektrapport. - Aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner. - Genomföra presentationer av vetenskapliga artiklar och av egna arbeten.

Behörighetskrav

Univ: Informatik A, 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid institutionen för informatik. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Registrator (Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå). Ansökan förmedlas därefter till berörd institution för bedömning. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Se också "Lokal tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet" (Dnr: 540-3589-09).

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Moment 1.

Programmeringens grunder

Liang Y. Daniel
Introduction to Java programmng : comprehensive version
8. ed., International ed. : Harlow : Pearson Education : 2010 : 1366 s. :
ISBN: 978-0-13-247275-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 1. BIT

CSS-baserad webbdesign

York Richard
Beginning CSS : cascading style sheets for Web design
2. ed. : Indianapolis, IN : Wiley Pub. : cop. 2007 : xxiv, 630 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0712/2007008853.html
ISBN: 978-0-470-09697-0 (paper/website)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 2.

Databasdesign

Modern database management
Hoffer Jeffrey A., Prescott Mary B., McFadden Fred R.
6. ed. : Upper Saddle River : Pearson Education International : cop. 2002 : 672 s. :
ISBN: 0-13-042355-6 (International ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 2. BIT

Digitala tjänster och innovationsprocesser

Wired For Innovation : How Information Technology Is Reshaping the Economy
Brynjolfsson Erik, Saunders Adam
Cambridge, Mass. : Mit Press Ltd : 2009 : 128 s. :
ISBN: 0262013665
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Drucker Peter Ferdinand
Innovation and entrepreneurship : practice and principles
2. ed. : Oxford : Butterworth-Heinemann : 2007 : 253 s. :
ISBN: 0-7506-8508-5 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 3.

Projektledning och arbete i IT-projekt

Blomberg Jesper
Projektorganisationen : kritiska analyser av projektprat och praktik
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 320 s. :
ISBN: 91-47-07234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
3. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 181, [2] s. :
ISBN: 91-47-07308-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 4.

Tillämpat IT-projektarbete

Objektorienterad analys och design
Mathiassen Lars, Franzén Torkel
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : cop. 2001 : 501, [3] s. :
ISBN: 91-44-01796-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)