"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik B, 30 hp

Engelskt namn: Informatics B

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2011-01-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IN001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2007-08-31

Innehåll

Studenter på beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer läser följande moment i kursen; moment 1, BIT, moment 2, BIT, moment 3 samt moment 4. Studenter på systemveten-skapliga programmet med inriktning mot design, interaktion och innovation läser följande moment; moment 1, moment 2, moment 3 samt moment 4. Moment 1. Programmeringens grunder, 7,5 högskolepoäng Basics of Programming, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet behandlar principer och metoder för problemlösning med hjälp av dator och färdigheter i att konstruera datorprogram. Abstraktionens och formaliseringens roll i problemlös-ningsprocessen betonas och baseras på objektorienterade begrepp som asso-ciation, aggregation och generalisering, klasser, objekt, metoder och inkapsling. Konstruktion av algoritmer och program-flöden, datatyper och deras tillämpning ingår. Problem av olika karaktär behandlas som sortering och sökning, grafiska tillämpningar, in- och utmatning och filhantering samt tillämpningar där arrayer och länkade listor utnyttjas. Momentet syftar till att ge färdigheter i problemlös-ningens olika steg som kravspecifikationer för program, modularisering av program, användning av egna programbibliotek och standardbibliotek, uttestning och validering av program. Kursen betonar också programmeringens plats i systemutvecklingsprocessen och dess betydelse för och beroende av övriga moment i denna. Färdigheter i programkonstruktion och praktisk förståelse för de begrepp som kursen behandlar uppnås genom laborationer med konstruktion av program på dator. Moment 1, BIT. CSS-baserad webbdesign, 7,5 högskolepoäng CSS-based Web Design, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet syftar till att den studerande skall utveckla grund-läggande kunskaper om webbdesign med aktuella webbstandarder. Det behandlar inledningsvis historik och fundamentala idéer om WWW, hypertext och hyper-media då detta ger en djupare förståelse för webbdesign som aktivitet. Därefter presenteras centrala tekniker och begrepp inom webbdesign, där framförallt design och utveckling med hjälp av stilmallar (CSS) lyfts fram och förklaras. Momentet rymmer såväl teoretiska moment som praktisk övning i framtagandet av en webbplats med hjälp av aktuella tekniker som HTML, XHTML och CSS. Moment 2. Databasdesign, 7,5 högskole-poäng Database Design, 7,5 credits Inriktning: Kursmomentet ger grunderna för teorin för databaser, kunskaper och färdigheter i design av databaser, med särskild hänsyn till interaktiva tillämp-ningar och de krav som interaktionen ställer på databasens utformning. Grundläggande begrepp som dataobe-roende, datamodell, entiteter, relationer mellan entiteter, attribut, nycklar, funktionellt beroende gås igenom. Olika aspekter av design av databaser behandlas som datamodellering, normalisering, olika beskrivningsnivåer (scheman) och fråge-språk. Under kursen behandlas väsentligen den relationella modellen och relationella databaser, men ger även en introduktion till objektorienterade databaser, datadefini-tions- och frågespråk. Hur användningen av databaser realiseras genom databas-hanteringssystem behandlas inklusive olika frågor som rör drift av sådana system som transaktionshantering, återhämtning vid fel, säkerhet, datas tillförlitlighet och olika accessmetoder. Kursmomentet omfattar även praktiska övningar i design av databaser samt skapande och bearbet-ning av sådana med hjälp av SQL och programspråket Java. Moment 2, BIT. Digitala tjänster och innovationsprocesser, 7,5 högskolepoäng Digital Services and Innovation Processes, 7,5 credits Inriktning: Under momentet behandlas och presenteras en begreppsapparat som introducerar studenterna till tjänsteutveck-ling och innovation. En huvudidé som präglar momentet är betydelsen av att utveckla kunskaper och färdigheter för att erbjuda digitala tjänster istället för digitala produkter. Syftet med momentet är att ge den studerande kunskaper om digitala tjänster, insikter i innovationsprocessers karaktär och vilka de huvudsakliga skillnaderna är mellan produkt- och tjänstebaserade erbjudanden. Moment 3. Projektledning och arbete i IT-projekt 7.5 högskolepoäng Project management and work in IT-projects, 7.5 credits Inriktning: Kursmomentet ger en orienter-ing om vad IT-projekt kan vara i olika sammanhang och hur olika situationer påverkar ledarskapet inom IT-projekt. Det behandlar hela processen från initiala problemformuleringar, organisationsformer och projektplanering till genomförande, avslut och utvärdering av IT-projekt. Kursen ger en kritisk fördjupning av kunskap kring olika projektorganiserings-diskurser, för- och nackdelar med projekt som organisationsform samt olika strategier för att med projekt som organisationsform uppnå olika mål. Under kursmomentet ges studenterna även möjlighet att tillämpa informationsteknik för att stödja processinriktat arbete i projektform. Moment 4. Tillämpat IT-projektarbete 7.5 högskolepoäng Project work, 7.5 credits Inriktning: Kursmomentet avser att ge den studerande tillfälle att självständigt genom-föra ett projektarbete inom IT-området. Detta innefattar val av projekt, problem-formulering och avgränsning, problem-lösning samt utarbetande av en skriftlig rapport. Den skriftliga rapporten för-svaras i ett seminarium. Under projekt-arbetet ges den studerande kunskap om och insikt i aktuella frågor rörande projekt-hantering inom IT-området.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten på systemvetenskapliga programmet med inriktning mot design, interaktion och innovation kunna: värdera informations- och databehand-lingssystems förutsättningar och användning samt utarbeta förslag till sådana system, redogöra för principer och arbetsmetoder för problemlösning med hjälp av datorer, tillämpa grundläggande färdigheter i att konstruera datorprogram, översiktligt beskriva och tillämpa grunderna i databasteori samt praktiskt konstruera databaser och bearbeta dess innehåll, redogöra för vanligt förekommande faser av ett projektarbete, föra en kritisk diskussion om för- och nackdelar hos projekt som organisa-tionsform, formulera och lösa problem till olika situationer där IT-projekt som organisationsform bedrivs, urskilja olika strategier för att med projekt som organisationsform uppnå olika mål, självständigt genomföra ett IT-projekt-arbete i samverkan med andra samt författa, diskutera och försvara en skriftlig projektrapport, aktivt och självständigt delta i seminarie-diskussioner och genomföra presenta-tioner av vetenskapliga artiklar och av egna arbeten. Efter avslutad kurs ska studenten på beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer kunna: beskriva grunderna inom WWW, hypertext och hypermedia samt redogöra för centrala begrepp och tekniker inom webbdesign, designa och konstruera enklare webbplatser med hjälp av aktuella tekniker för webbdesign, beskriva grunderna för tjänsteutveckling och innovationsprocesser samt initiera och bedriva IT-baserad tjänsteut-veckling, redogöra för vanligt förekommande faser av ett projektarbete, föra en kritisk diskussion om för- och nackdelar hos projekt som organisa-tionsform, formulera och lösa problem till olika situationer där IT-projekt som organisationsform bedrivs, urskilja olika strategier för att med projekt som organisationsform uppnå olika mål, självständigt genomföra ett IT-projekt-arbete i samverkan med andra samt författa, diskutera och försvara en skriftlig projektrapport, aktivt och självständigt delta i seminarie-diskussioner och genomföra presenta-tioner av vetenskapliga artiklar och av egna arbeten.

Behörighetskrav

Univ: Informatik A, 30 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomför-ande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obliga-toriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämp-ningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekomm-ande bokningar för andra kurser.

Examination

Examinationen sker normalt i form av skriftligt prov samt obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämnings-uppgifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan exami-nator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik. TILLGODORÄKNANDE Ordföranden i programkommittén för systemvetenskapliga programmet med inriktning mot design, interaktion och innovation beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. Om kursen läses inom ramen för beteende-vetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer beslutar ordföranden i dess programkommitté om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestill-hörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 1

    Moment 1.

    Programmeringens grunder

    Liang Y. Daniel
    Introduction to Java programmng : comprehensive version
    8. ed., International ed. : Harlow : Pearson Education : 2010 : 1366 s. :
    ISBN: 978-0-13-247275-3 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 1. BIT

    CSS-baserad webbdesign

    York Richard
    Beginning CSS : cascading style sheets for Web design
    2. ed. : Indianapolis, IN : Wiley Pub. : cop. 2007 : xxiv, 630 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0712/2007008853.html
    ISBN: 978-0-470-09697-0 (paper/website)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 2.

    Databasdesign

    Modern database management
    Hoffer Jeffrey A., Prescott Mary B., McFadden Fred R.
    6. ed. : Upper Saddle River : Pearson Education International : cop. 2002 : 672 s. :
    ISBN: 0-13-042355-6 (International ed.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 2. BIT

    Digitala tjänster och innovationsprocesser

    Wired For Innovation : How Information Technology Is Reshaping the Economy
    Brynjolfsson Erik, Saunders Adam
    Cambridge, Mass. : Mit Press Ltd : 2009 : 128 s. :
    ISBN: 0262013665
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Drucker Peter Ferdinand
    Innovation and entrepreneurship : practice and principles
    2. ed. : Oxford : Butterworth-Heinemann : 2007 : 253 s. :
    ISBN: 0-7506-8508-5 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 3.

    Projektledning och arbete i IT-projekt

    Blomberg Jesper
    Projektorganisationen : kritiska analyser av projektprat och praktik
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 320 s. :
    ISBN: 91-47-07234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
    Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
    3. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 181, [2] s. :
    ISBN: 91-47-07308-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 4.

    Tillämpat IT-projektarbete

    Objektorienterad analys och design
    Mathiassen Lars, Franzén Torkel
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : cop. 2001 : 501, [3] s. :
    ISBN: 91-44-01796-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

  • Giltig från: 2010 vecka 42

    Moment 1.

    Programmeringens grunder

    Problem solving with Java
    Koffman Elliot B., Wolz Ursula
    2. ed. : Boston, MA : Addison Wesley : cop. 2002 : 857 s. :
    ISBN: 0-201-72214-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 1. BIT

    CSS-baserad webbdesign

    York Richard
    Beginning CSS : cascading style sheets for Web design
    2. ed. : Indianapolis, IN : Wiley Pub. : cop. 2007 : xxiv, 630 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0712/2007008853.html
    ISBN: 978-0-470-09697-0 (paper/website)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 2.

    Databasdesign

    Modern database management
    Hoffer Jeffrey A., Prescott Mary B., McFadden Fred R.
    6. ed. : Upper Saddle River : Pearson Education International : cop. 2002 : 672 s. :
    ISBN: 0-13-042355-6 (International ed.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 2. BIT

    Digitala tjänster och innovationsprocesser

    Wired For Innovation : How Information Technology Is Reshaping the Economy
    Brynjolfsson Erik, Saunders Adam
    Cambridge, Mass. : Mit Press Ltd : 2009 : 128 s. :
    ISBN: 0262013665
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Drucker Peter Ferdinand
    Innovation and entrepreneurship : practice and principles
    2. ed. : Oxford : Butterworth-Heinemann : 2007 : 253 s. :
    ISBN: 0-7506-8508-5 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 3.

    Projektledning och arbete i IT-projekt

    Blomberg Jesper
    Projektorganisationen : kritiska analyser av projektprat och praktik
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 320 s. :
    ISBN: 91-47-07234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
    Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
    3. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 181, [2] s. :
    ISBN: 91-47-07308-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 4.

    Tillämpat IT-projektarbete

    Objektorienterad analys och design
    Mathiassen Lars, Franzén Torkel
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : cop. 2001 : 501, [3] s. :
    ISBN: 91-44-01796-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Referenslitteratur

    Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
    Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
    2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
    ISBN: 91-44-00211-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Moment 1.

    Programmeringens grunder

    Problem solving with Java
    Koffman Elliot B., Wolz Ursula
    2. ed. : Boston, MA : Addison Wesley : cop. 2002 : 857 s. :
    ISBN: 0-201-72214-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 1. BIT

    CSS-baserad webbdesign

    York Richard
    Beginning CSS : cascading style sheets for web design
    Indianapolis, IN : Wiley Pub. : cop. 2005 : xvii, 630 s. :
    ISBN: 0-7645-7642-9 (paper/website)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 2.

    Databasdesign

    Modern database management
    Hoffer Jeffrey A., Prescott Mary B., McFadden Fred R.
    6. ed. : Upper Saddle River : Pearson Education International : cop. 2002 : 672 s. :
    ISBN: 0-13-042355-6 (International ed.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 2. BIT

    Digitala tjänster och innovationsprocesser

    Wired For Innovation : How Information Technology Is Reshaping the Economy
    Brynjolfsson Erik, Saunders Adam
    Cambridge, Mass. : Mit Press Ltd : 2009 : 128 s. :
    ISBN: 0262013665
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Drucker Peter Ferdinand
    Innovation and entrepreneurship : practice and principles
    2. ed. : Oxford : Butterworth-Heinemann : 2007 : 253 s. :
    ISBN: 0-7506-8508-5 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 3.

    Projektledning och arbete i IT-projekt

    Blomberg Jesper
    Projektorganisationen : kritiska analyser av projektprat och praktik
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 320 s. :
    ISBN: 91-47-07234-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
    Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
    3. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 181, [2] s. :
    ISBN: 91-47-07308-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Moment 4.

    Tillämpat IT-projektarbete

    Objektorienterad analys och design
    Mathiassen Lars, Franzén Torkel
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : cop. 2001 : 501, [3] s. :
    ISBN: 91-44-01796-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

    Referenslitteratur

    Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
    Holme Idar Magne, Solvang Bernt Krohn
    2., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1997 : 360 s. :
    ISBN: 91-44-00211-4
    Se Umeå UB:s söktjänst